Masz wątpliwości od kiedy zacznie obowiązywać KSeF? W dzisiejszym artykule uzyskasz wszystkie najważniejsze informacje na ten temat.
Na temat wystawiania faktur w postaci ustrukturyzowanej mówi się od dłuższego czasu, jednak z różnych przyczyn termin wdrożenia KSeF był już kilkakrotnie przesuwany. W dzisiejszej publikacji napiszemy, jaki jest aktualny stan prawny obowiązkowego wdrożenia KSEF i przybliżymy najważniejsze terminy.
W ustawie o podatku VAT w słowniczku pojęć czytamy, że pod pojęciem faktury ustrukturyzowanej rozumie się fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie. Jest to dokument w formie elektronicznej w formacie XML wystawiony według wzoru, z nadanym numerem KSeF. W broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów można uzyskać wiele szczegółowych informacji na temat faktury wystawionej w KSeF. Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu KSeF za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie ze wzorem dokumentu elektronicznego. Fakturę ustrukturyzowaną można wystawić bezpośrednio przy użyciu komercyjnych programów finansowo-księgowych i przesyłać do KSeF przez API.
Ministerstwo Finansów udostępniło także bezpłatne narzędzia, za pomocą których możliwe jest wystawienie faktury ustrukturyzowanej:
Na etapie wdrażania KSeF przedsiębiorcy mogą dobrowolnie zdecydować się na wystawianie faktur w KSeF. Trzeba jednak mieć na uwadze, że cały czas trwają prace nad udoskonalaniem nowej funkcjonalności. Wprowadzanie KSeF odbywa się etapami.
Etap I
Październik-grudzień 2021 r. pilotaż z udziałem przedsiębiorców, był to okres testowy |
Etap II
01.01.2022 r. – możliwość dobrowolnego wystawiania faktur w KSeF |
Etap III
17.06.2022 r. – Unia Europejska zgodziła się, żeby w Polsce został wdrożony obowiązkowy KSeF |
Etap IV
01.07.2024 r. – plan wdrożenia obowiązkowego KSeF został przesunięty w czasie nowelizacją ustawy o podatku VAT z dnia 10.06.2024 r. |
Etap V
01.02.2026 r. i 01.04.2026 r. – terminy wejścia w życie obowiązkowego KSeF |
Przesunięcie w czasie wejścia w życie przepisów dotyczących obowiązkowego KSeF ma związek z wykrytymi błędami w realizacji projektu. Audyt zewnętrzny, który został przeprowadzony w Ministerstwie Finansów wykazał liczne, krytyczne wady systemu. Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów audyt wskazał przede wszystkim na źle zaprojektowaną architekturę IT, która wpływała na wydajność, awaryjność, bezpieczeństwo, możliwość utrzymania, dalszy rozwój systemu oraz możliwość jego odtwarzania. W oparciu o wyniku audytu podjęta została decyzja o budowaniu architektury systemowej od początku, stąd zmiana terminu na 2026 rok.
Wielu przedsiębiorców czuje się zagubionych w morzu informacji, jakie napływają ze wszystkich stron. Zasadnicze pytanie, jakie ciśnie się na usta, brzmi w takim razie od kiedy będzie obowiązywał KSeF? Czy wszyscy przedsiębiorcy będą musieli wystawiać faktury w KSeF?
Zgodnie z aktualnymi przepisami obowiązkowy KSeF będzie wdrożony dwuetapowo:
|
Obowiązkowy KSeF obejmuje podatników:
|
Ministerstwo Finansów zapowiedziało przeprowadzenie szkoleń dla przedsiębiorców i ich pracowników, a także prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych |
W Unii Europejskiej trwają prace nad wdrożeniem pakietu VIDA, który ma wprowadzić m.in. jednolite faktury elektroniczne na terenie całej UE. Polska przeprowadza konsultacje, żeby planowane zmiany nie wpłynęły na KSeF |
Wraz z wdrożeniem obowiązkowego KSeF pojawią się przepisy wykonawcze (Rozporządzenia), w których zostanie podanych więcej informacji na temat faktur ustrukturyzowanych |
ak można przeczytać na stronie KSEF planowane jest opublikowanie podręcznika KSeF, w którym zostaną przedstawione kluczowe zagadnienia związane z obowiązkowym e-fakturowaniem. Podręcznik będzie zawierał wytyczne dotyczące między innymi:
|
Na stronie Ministerstwa Finansów zamieszczone zostały proponowane rozwiązania prawne i biznesowe, do których przedsiębiorcy mieli możliwość zgłaszania swoich uwag i wniosków, termin upłynął w listopadzie 2024 r. MF proponuje między innymi.
Wprowadzenie KSeF nakłada na przedsiębiorców dodatkowe obowiązki poza wystawieniem i przesłaniem faktury do KSeF. Od 1 lutego 2026 r. będzie obowiązywał przepis mówiący o obowiązku umieszczania numeru KSeF w przelewie, jednak wejdzie on w życie dopiero z dniem 1 sierpnia 2026 r. Również do tego czasu odroczony został termin w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.
Przedsiębiorcy będą mogli stosować wystawianie faktur w trybie offline do końca 2026 roku.
Ministerstwo Finansów dopuszcza możliwość wystawiania faktur konsumenckich w KSeF na zasadzie dobrowolności. Pozostaje pytanie, czy system będzie w stanie obsłużyć większą ilość faktur?
Przedsiębiorcy “wykluczeni cyfrowo” będą mogli w okresie przejściowym do 30 września 2026 roku wystawiać faktury w dotychczasowym formacie, jeśli skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka.
Jeśli chodzi o wystawianie tzw. faktur konsumenckich w KSeF, to na przestrzeni czasu, w którym omawiane są zagadnienia związane z wdrożeniem KSeF zmieniały się założenia co do wystawiania takich faktur. W pierwszej wersji faktury konsumenckie miały być obowiązkowo wystawiane. W pewnym okresie założono, że takie faktury nie będą przesyłane do KSeF. W obecnym stanie prawnym dopuszcza się możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych dla konsumentów.
Na obecnym stanie konsultacji w sprawie KSeF dopuszcza się możliwość wystawiania faktur dla konsumentów na zasadzie dobrowolności |
Jeśli sprzedawca będzie wystawiał faktury konsumenckie w KSeF musi zapewnić nabywcy dostęp do nich przekazując kod weryfikujący QR lub oznaczyć fakturę tym kodem |
W dzisiejszej publikacji omówiony został temat wejścia w życie obowiązkowego KSeF, opisane zostały terminy i proponowane rozwiązania, które są konsultowane.
Z ogólnie dostępnych informacji dowiadujemy się, że KSeF będzie wdrożony dwuetapowo:
Wiele kwestii związanych z wdrożeniem obowiązkowego KSeF jest jeszcze konsultowanych i nie wiemy, jaki będzie ostateczny kształt przepisów. Ministerstwo Finansów zdaje sobie sprawę, że przedsiębiorcy stoją przed dużym wyzwaniem. Dodatkowo pojawiają się obawy o przepustowość systemu i brak finalnych ustaleń. Czasu do pełnego wdrożenia pozostało niewiele, a brak konkretów nie napawa optymizmem.
Stan prawny na dzień: 13.01.2025 r.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.