Rozłożenie w czasie wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur postuluje Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców w piśmie do Ministra Finansów. Postulat ten płynie z doświadczeń przedsiębiorców dobrowolnie korzystających z KSe-F.
Podczas spotkania w Biurze Rzecznika zwrócili oni uwagę na ogromne wyzwania organizacyjne, techniczne, prawne i finansowe, jakim będą musiały sprostać firmy, aby odpowiednio wdrożyć KSeF.
Od kiedy KSeF ma wejść w życie?
Zgodnie z obecnymi przepisami, KSeF ma być obowiązkowy:
od 1.07.2024 – dla podatników czynnych VAT,
od 1.01.2025 – dla podatników zwolnionych z VAT.
KSeF w pigułce – kluczowe informacje o KSeF w formie video:
Dnia 18 grudnia 2023, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MSP), Adam Abramowicz skierował pismo do Ministerstwa Finansów, czyli obecnie Andrzeja Domańskiego (nowej osoby na danym stanowisku) z postulatem przesunięcia terminu wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur.
Dokument ten jest odpowiedzią Rzecznika MSP na pismo Ministra Finansów (poprzednika Andrzeja Domańskiego) z dnia 27.11.2023 zawierającego prośbę o przekazanie ewentualnych uwag dotyczących projektu z 23.11.2023 dotyczących Rozporządzenia w sprawie korzystania z KSeF.
W piśmie, Rzecznik MSP proponuje następujące terminy dla obowiązkowego Systemu e-Faktur:
Rzecznik MSP zebrał uwagi od przedsiębiorców dobrowolnie korzystających obecnie z Krajowego Systemu e-Faktur, którzy wskazują, że:
wysokość kosztów wprowadzenia KSe-F w przedsiębiorstwie jest na razie trudna do oszacowania, jednak uwzględniać ona musi m.in. koszt samodzielnego zgromadzenia informacji na temat KSe-F, szkolenia pracowników z jego obsługi, opłat naliczanych z tytułu korzystania z zewnętrznego doradztwa czy zakupu i utrzymania sprzętu obsługującego platformę komunikującą się z systemami fakturującymi. Dla wielu mikro- i małych firm koszty te będą znaczące. Eksperci szacują, że w małych i średnich firmach koszty związane z wdrożeniem KSe-F będą wynosiły w granicy od 500 zł do 2000 zł, a w dużych przedsiębiorstwach mogą być znacznie wyższe,
istnieje wiele szczegółowych wątpliwości praktycznych związanych ze stosowaniem KSe-F, jak również wątpliwości prawnych.
W powyższym piśmie, Rzecznik MSP argumentuje także, że “Podatnicy, także z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorców nie są przygotowani do obligatoryjnego stosowania KSe-F. Odwołali się do badania przeprowadzonego w III kwartale 2023 r. przez Ogólnopolską Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych, pt.: ,,Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy, ale też widać szansę na rozwój ” wynika m.in., że:
42,2 % biur rachunkowych nie podjęło jeszcze żadnych przygotowań do wdrożenia KSe-F;
35 % biur rachunkowych czuje się niedostatecznie przygotowanych;
20,2 % biur rachunkowych deklaruje gotowość z zastrzeżeniem, że wciąż poszukiwane są nowe informacje na temat KSe-F;
tylko 2,5 % biur deklaruje pełną gotowość do udziału w procedurze fakturowania w ramach KSe-F.”
W dalszej części możemy przeczytać m.in. następujące wnioski Rzecznika MSP oraz przedsiębiorców, którzy wzięli udział w posiedzeniu Zespołu Roboczego ds. Podatków i danin quasi-podatkowych w ramach Rady Przedsiębiorców działającej przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców:
biorąc pod uwagę fakt, że profesjonalne podmioty (biura rachunkowe) w większości nie są przygotowane merytorycznie ani praktycznie do stosowania KSe-F, to tym bardziej oczywiste jest, że nie są gotowi na wdrożenie KSe-F podatnicy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw;
odnośnie sposobów nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z KSe-F zauważono, że nie przewidziano rozwiązań prawnych w zakresie przypadków losowych np. porzucenie pracy, wypadek, śmierć księgowego, posiadającego uprawnienia;
nadawanie uprawnień w KSe-F może okazać się dużym wyzwaniem dla podatników. Z jednej strony faktura umieszczona w KSe-F będzie od razu fakturą odebraną. Od daty jej umieszczenia będą zatem biec terminy, a jednocześnie system nie będzie wysyłał automatycznych powiadomień o pojawieniu się faktury w KSe-F. Z drugiej strony należy zadbać o to, żeby nie nadawać zbyt szerokich uprawnień do odbierania faktur w KSe-F celem wykluczenia ryzyka dostępu do danych dla osób nieuprawnionych. Firmy bardzo często mają złożoną strukturę działów sprzedaży. Przynajmniej dwóm pracownikom w każdym dziale sprzedaży należy nadać uprawnienia i zabezpieczyć ich w podpis kwalifikowany (kolejne koszty, które poniesie pracodawca, nie wspominając o szkoleniach tej kadry);
w przypadku awarii i niedostępności KSe-F (niezależnie czy przyczyna będzie leżała po stronie Ministerstwa Finansów, czy też po stronie przedsiębiorcy), konsekwencją będą ograniczone możliwości wystawienia e-faktury przez podatnika;
w przypadku długotrwałej przerwy awaryjnej lub gdy podatnik nie będzie mógł czekać z wystawieniem faktury w KSe-F, a po wystawieniu faktury poza KSe-F obowiązkiem podatnika będzie przesłanie faktury do systemu w ściśle wyznaczonym terminie, którego długość zależy od rodzaju awarii / niedostępności. Jeżeli przyczyna awarii / niedostępności będzie „po stronie” podatnika, to zostaje on obowiązany przesłać faktury do KSe-F nie później niż w następnym dniu roboczym. Wyznaczony czas (jednego dnia) jest na tyle krótki, że ryzyko uchybienia temu terminowi można oszacować na 100%, biorąc dodatkowo pod uwagę, że mogą wydarzyć się różne, nieprzewidziane i niezaplanowane przez przedsiębiorcę (podatnika) sytuacje i okoliczności losowe/ życiowe;
pieczęć elektroniczna służąca do uwierzytelniania podmiotów korzystających z KSe-F, to dla mikrofirmy spory wydatek, bo wynoszący około 2 tys. zł. Koszt taki stanowi duże obciążenie dla przedsiębiorców, ale co ważniejsze zaprzecza komunikatom Ministerstwa Finansów o możliwości „bezpłatnego korzystania z narzędzi KSe-F “.
brak możliwości wystawiania not korygujących, która ma odnosić się zarówno do faktur ustrukturyzowanych, jak i wystawianych poza KSe-F. Oznacza to, że w przypadku wystąpienia na fakturze pomyłek (również takich, które nie dotyczą danych w postaci m.in. wartości netto faktury i kwoty podatku), które dotychczas można było skorygować za pomocą noty korygującej, konieczne będzie uzyskanie od dostawcy faktury korygującej. Zdaniem przedsiębiorców, jeżeli opisywane zmiany wejdą w życie, w przypadku stwierdzenia wskazanych błędów nabywca będzie musiał skontaktować się z dostawcą w celu uzyskania od niego faktury korygującej oraz przewidują, że takie wymuszenie na wystawcy, aby skorygował fakturę, będzie bardzo trudne;
ze względu na publikowane przez Ministerstwo Finansów kilka razy w tygodniu komunikaty pt. uwaga oszust w sieci, zdaniem przedsiębiorców żaden dostęp anonimowy do faktury wystawionej w KSe-F nie powinien mieć miejsca. Z uwagi na możliwość kradzieży danych, system winien rejestrować informacje o tym kto i kiedy logował się w systemie oraz jakie dane przeglądał, na wzór Systemu Rejestracji Centralnej (SeRCe) w organach skarbowych;
wystawiając e-fakturę, przedsiębiorca będzie dysponował trzema różnymi datami na dokumentach. Pierwsza data wskazana zostanie w systemie księgowym podatnika, będzie to data wystawienia. Druga to data faktycznej dostawy oraz sprzedaży (obecnie data powstania obowiązku podatkowego). Trzecią datą jest data przekazania faktury do KSe-F i tylko ona jest istotna do rozliczeń podatkowych. Przedstawiona sytuacja może rodzić ogromne problemy, gdy faktury wystawione pod koniec jednego miesiąca wykazane zostaną w dwóch miesiącach. W konsekwencji sytuacja ta może spowodować trudność w prawidłowym wykazaniu przez podatnika obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, ustaleniu momentu powstania przychodu w podatku dochodowym, w tym także z obliczaniem kursu walutowego.
obecnie podatnicy wraz z fakturą przekazują swoim kontrahentom różne załączniki (np. specyfikacje, protokoły, dokumentację potwierdzającą wykonanie usług). Takiej dokumentacji nie będzie można wysłać do KSe-F, a podatnik będzie mógł ewentualnie wykorzystać pola dobrowolne e-faktury z ograniczoną liczbą znaków. Jeżeli powyższy sposób okaże się niewystarczający, wówczas dodatkową dokumentację podatnik będzie musiał dostarczyć osobno, w sposób uzgodniony z kontrahentem, co może spowodować problemy z ich połączeniem w systemie z e-fakturą. W konsekwencji wymusi to zmiany w stosowanych przez podatnika procedurach postępowania, ale także wygeneruje dodatkowe czynności biurowo-administracyjne.
Końcowo, w piśmie czytamy“Mając na uwadze przedstawione argumenty, zasadnym jawi się postulat przedsiębiorców dotyczący rozłożenia w czasie wdrożenia obowiązkowego KSe-F, na wzór wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego, czyli np. wprowadzają KSe-F: od 1 lipca 2024 r. duże podmioty, od 1 stycznia 2025 r. średni podatnicy, od 1 lipca 2025 r. mali podatnicy, a od 1 stycznia 2026 r. mikro-przedsiębiorcy (szczególnie prowadzący działalność jednoosobowo – JDG). Zwracam się do Pana Ministra z uprzejmą prośbą o rozważenie oraz ustosunkowanie się do przedstawionych uwag i wniosków w ramach dalszych prac legislacyjnych nad projektem korzystania z KSe-F oraz nad całym wdrażaniem obligatoryjnego obowiązywania KSe-F.”
Czyli w końcu kiedy KSeF zacznie obowiązywać?
Obecnie Ministerstwo Finansów nie planuje przesuwać ustalonego terminu wdrożenia obowiązkowego KSeF.
Ustawa wprowadzająca KSeF z datami:
od 1.07.2024 – dla podatników czynnych VAT,
od 1.01.2025 – dla podatników zwolnionych z VAT
została podpisana przez Prezydenta już w sierpniu 2023 oraz ogłoszona w Dzienniku Ustaw, czekając już tylko na właściwe daty w kalendarzu, aby móc zacząć obowiązywać. Z czego wynika, że przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego KseF na daty inne niż wskazane powyżej, w znacznym stopniu prawdopodobieństwa się nie odbędzie.
Choć przy przewidywaniu przyszłości, a zwłaszcza tej, która od nas nie zależy, warto pamiętać, o czymś takim jak zjawisko “czarnego łabędzia”…
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dniu 12 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej. Ustawodawca, sporządzając nowe prawo komunikacji elektronicznej, kierował się koniecznością ustanowienia Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej, którego celem jest poprawa pozycji konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych poprzez wprowadzenie szeregu możliwości dla konsumentów, np. zwiększenie elastyczności przy zawieraniu i rozwiązywaniu umów czy też udostępnianie zasobów na rzecz przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej na potrzeby świadczenia usług komunikacji elektronicznej.
Jednym z obowiązków, które nakłada dyrektywa plastikowa (SUP) na przedsiębiorców, jest pobieranie opłaty plastikowej, zwanej również opłatą produktową lub opłatą od tworzyw sztucznych. Przeczytaj odpowiedzi Ministerstwa Finansów jak naliczać VAT od opłaty plastikowej.
Zatrudniasz pracowników i zastanawiasz się czy wydatki na podnoszenie kwalifikacji pracownika mogą stanowić koszty uzyskania przychodów? W dzisiejszym artykule zmierzymy się z tym tematem.
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo