Blog ifirma.pl

Czym jest faktura ustrukturyzowana?

|
|
3 minut czytania
Zastanawiasz się, czym jest faktura ustrukturyzowana? Nie będziemy cię trzymać w niepewności, dowiesz się z artykułu.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Zmiany przepisów podatkowych nikogo już nie dziwią, stały się normą, a wszyscy jedynie próbują za nimi nadążyć. Wprowadzanie usług online w ostatnim czasie nabrało na sile, coraz więcej spraw można załatwić bez wychodzenia z domu. Kolejna propozycja zmian dotyczy wystawiania e-faktur w formie ustrukturyzowanej. Pojęcie na razie nieco enigmatyczne, ale musimy się z nim zaznajomić, ponieważ już niedługo takie faktury staną się faktem. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie czym jest faktura ustrukturyzowana.

KSeF w pigułce – kluczowe informacje o KSeF w formie video:

 

Jakie mamy obecnie faktury?

Obecnie w obrocie gospodarczym funkcjonują tradycyjne faktury papierowe i faktury elektroniczne. Jeżeli chodzi o faktury elektroniczne, to zasady ich wystawiania i zakres wymaganych danych jest taki sam, jak dla faktur papierowych. Faktura elektroniczna została zdefiniowana w ustawie o VAT, jako faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym, np. pdf czy xml. Pamiętajmy, że obie przesłanki muszą być spełnione łącznie, aby można było uznać, że mamy do czynienia z fakturą elektroniczną. Czyli nie będzie fakturą elektroniczną dokument zeskanowany i przesłany elektronicznie, tylko musi mieć formę elektroniczną (np. pdf) i być przesłany np. pocztą e-mail. Nadrzędną zasadą jest zachowanie autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury elektronicznej.

Faktura ustrukturyzowana – projekt ustawy

Ministerstwo Finansów zaczęło już procedować wprowadzanie faktury ustrukturyzowanej. Pojawił się projekt zmiany ustawy o podatku VAT, który odnosi się do tego zagadnienia. Faktura ustrukturyzowana będzie stanowiła trzecią możliwość dokumentowania transakcji gospodarczych. Będzie ona stanowiła pewnego rodzaju fakturę elektroniczną, ale będzie wystawiana i otrzymywana za pośrednictwem systemu teleinformatycznego – Krajowego Systemu e-Faktur.

Jak będzie wyglądało wystawianie faktur ustrukturyzowanych?

Faktury będą przygotowywane bezpośrednio w programach finansowo-księgowych przedsiębiorcy oraz przesyłane do systemu faktur poprzez API. Dlatego konieczne będzie uwierzytelnienie się w KSeF kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz weryfikacja posiadanych uprawnień. Dostęp do takiej faktury będzie również możliwy poprzez podanie określonych danych identyfikujących tę fakturę i określonych elementów tej faktury. Po przesłaniu faktury KSeF nada numer faktury ustrukturyzowanej, nie należy go mylić ze stanowiącym element faktury numerem, o którym jest mowa w ustawie o VAT.

Jeżeli mikroprzedsiębiorca nie będzie korzystał z systemów finansowo-księgowych udostępnianych online, będzie miał dostęp do funkcjonalności oferowanych przez Ministerstwo Finansów, mowa o aplikacji webowej e-Mikrofirma. Faktura ustrukturyzowana będzie wystawiana i otrzymywana za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego, który będzie dostępny na stronie MF.

Faktury ustrukturyzowane będą przechowywane w KSeF przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione, a w przypadku upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego po tym okresie – do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Faktura ustrukturyzowana – przywileje dla przedsiębiorcy

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów przedsiębiorca, który będzie wystawiał tylko faktury ustrukturyzowane, będzie posiadał przywilej:

  • uzyskania zwrotu podatku VAT w terminie 40 dni po spełnieniu łącznie warunków, o których jest mowa w projekcie ustawy,
  • ujmowania korekty faktury w miesiącu wystawienia bez posiadania stosownej dokumentacji,
  • posiadania bazy wystawionych faktur,
  • braku konieczności wystawiania duplikatów faktur.

Ustawa weszła w życie z dniem 1 października 2021 roku, stosowanie zmienionych przepisów będzie w początkowej fazie dobrowolne, a od 1 lipca 2024 roku już obowiązkowe.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Zleć księgowość
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl
    Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce