Dostałeś fakturę zakupową, w której sprzedawca wskazał adres oddziału, poprzez który towar został nabyty, a nie adres główny działalności? Zobacz, czy faktura jest poprawna i czy stanowi ona podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przepisy ustawy o VAT określają jakie dane powinny znaleźć się na fakturze. Wśród obowiązkowych elementów faktury jest adres sprzedającego i nabywcy. Jaki adres wskazać, jeśli firma posiada obok głównego adresu działalności także filie lub oddziały i to z oddziału został nabyty towar lub usługa?
Od stycznia 2014 r., przepisy dotyczące fakturowania zostały umieszczone bezpośrednio w Ustawie o podatku od towarów i usług. Dane, które powinny znaleźć się na fakturze, wyznacza art. 106e ust. 1 pkt 1 – 24 ustawy. Regulacje wskazują, że faktura powinna zawierać zarówno adresy sprzedawcy, jak i nabywcy towaru lub usługi. Nie jest jednak sprecyzowane, o jaki adres chodzi: stałe miejsce prowadzenia działalności, siedziba firmy czy jakiś inny. Brak jednoznacznej regulacji jest niezwykle problematyczny, zwłaszcza z punktu widzenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wobec braku sprecyzowania rodzaju adresu zdarza się, że sprzedawcy wskazują na fakturze dwa: siedziby oraz oddziału poprzez który nastąpiła transakcja.
Została wydana interpretacja indywidualna, w których Dyrektor KIS rozstrzygnął, który adres należy wskazywać na fakturze.
Zgodnie z interpretacją z dnia 10 stycznia 2018 r. (nr ew. 0114-KDIP1-2.4012.675.2017.1.RD) podawanie adresu oddziału nie jest błędne, gdyż ustawa nie precyzuje, jaki adres wskazywać, a skoro adres oddziału jest adresem, pod jakim firma prowadzi działalność, to jego wskazanie jest zasadne.
Pan Emil, który jest programistą, zakupił komputer, który jest niezbędnym narzędziem w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Komputer zakupił w jednym z oddziałów dużej firmy. Sprzedawca na fakturze wskazał adres oddziału, a nie głównej siedziby przedsiębiorstwa. Pan Emil zastanawia się, jaki adres wskazać w ewidencji VAT przesyłanej później w formie pliku JPK_V7. Zgodnie z interpretacją Dyrektora KIS, skoro podawanie adresu oddziału jest poprawne, to należy go wskazać zarówno w ewidencji, jak i w pliku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!