|
|
5 minut czytania

Łatwiejszy kontakt z Urzędem Skarbowym przez livechat i telefon?

Zastanawiasz się, jak najszybciej skontaktować się z urzędem skarbowym? W dzisiejszym artykule napiszemy na temat kontaktu przez livechat i telefon.

ifirma.pl - księgowość

Wakacje ZUS - ifirma.pl

Każdy przedsiębiorca wcześniej czy później może mieć konieczność nawiązania kontaktu z urzędem skarbowym. Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga znajomości wielu przepisów, które nie zawsze są zrozumiałe, stąd pytania i wątpliwości. W dzisiejszej publikacji opiszemy o możliwych formach kontaktu, w tym z wykorzystaniem live chatu i telefonu.

Jak można się kontaktować z urzędem skarbowym?

Od kilku lat ograniczany jest kontakt osobisty z różnego rodzaju instytucjami. Takie zmiany wymuszane są przez różnego rodzaju czynniki zewnętrzne, ale również sprzyja temu dostępność nowych rozwiązań technologicznych. Każdy się spieszy, w ciągu dnia brakuje czasu na wiele czynności. W erze osobistych kontaktów z organami podatkowymi załatwienie sprawy urzędowej wymagało sporo czasu potrzebnego na dojazd, czy oczekiwanie w kolejce do informacji, ta formuła zaczęła się zmieniać. Coraz więcej spraw można załatwić online, jak to się mówi popularnie – bez wychodzenia z domu. Niewątpliwie ma to wiele zalet, dlatego warto znać kanały komunikacji z urzędem skarbowym.

Infolinia podatkowo-celna

Kontakt z Krajową Administracją Skarbową (KAS) jest możliwy przez infolinię podatkowo-celną pod numerami telefonów:

  • 801 055 055 – z telefonów stacjonarnych,
  • 22 330 03 30 – z telefonów komórkowych

Na infolinii udzielane są ogólne informacje na zadawane pytania

Zapytanie do KIS

Na stronie internetowej podatki.gov.pl można również skorzystać z kontaktu kierując zapytanie do Krajowej Informacji Skarbowej w interesującej nas kwestii

E-urząd skarbowy (eUS)

Pewne kategorie spraw można załatwić logując się na e-urząd skarbowy. Jest to możliwe pod warunkiem, że posiadamy dostęp do:

  • profilu zaufanego,
  • aplikacji mObywatel,
  • e-dowodu,
  • bankowości elektronicznej.

Skorzystanie z e-US pozwala m.in. na złożenie:

  • wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu,
  • pisma ogólne,
  • wniosku o stwierdzenia nadpłaty,
  • czynnego żalu,
  • pełnomocnictwa UPL-1.

W tej aplikacji można m.in. zobaczyć:

  • historię złożonych deklaracji, zeznań podatkowych,
  • zrealizowane lub oczekujące zwroty,
  • saldo rozliczenia w podatku dochodowym i podatku VAT

Kontakt telefoniczny z urzędem skarbowym

Obecnie zaczyna się zmieniać zasada kontaktu telefonicznego z urzędem skarbowym. W niektórych Izbach Administracji Skarbowej zaczyna się pojawiać jeden numer telefonu obowiązujący dla danej Izby. Przykładowo do Izby Administracji Skarbowej w Łodzi jest to: 22 460 59 94, czy dla Wrocławia 22 460 59 93, Poznań 22 460 59 91. Jest to kolejna ogólna infolinia podatkowa, której zadaniem jest wstępna weryfikacja problemu. Osoby, które udzielają odpowiedzi mają dostęp do danych podatkowych przedsiębiorcy i dopiero jeśli nie jest możliwe udzielenie odpowiedzi, to przekierowują do właściwego urzędu. Jednak jeszcze nie na wszystkich stronach urzędów skarbowych pojawiły się te nowe numery telefonów, pewnie jest to kwestią czasu. W każdym bądź razie po wpisaniu w wyszukiwarkę właściwego miejscowo urzędu skarbowego na pewno uzyskamy informację, pod jakim numerem telefonu można się kontaktować. W dalszym ciągu podawane są niektóre wybrane numery, pod którymi bezpośrednio można załatwić sprawę.

Skierowanie pisma do urzędu skarbowego

Ta forma kontaktu obowiązuje od dawna, tylko taka formuła znacznie wydłuża czas załatwiania sprawy i chyba odchodzi do lamusa

Te wymienione formy kontaktu nie zawsze spełniają oczekiwania przedsiębiorców. Z myślą o nich została wprowadzona jeszcze formuła livechat i spersonalizowana rozmowa telefoniczna.

Łatwiejszy kontakt z Urzędem Skarbowym przez livechat i telefon?

Nowa usługa przez livechat i telefon została uruchomiona przez usługę e-urząd skarbowy. Obecnie wszyscy cenią sobie swój czas i starają się nim właściwie gospodarować. Taką potrzebę rozumie również KAS. Kontakt w indywidualnej sprawie wymaga uwierzytelnienia. Obecnie KAS dysponuje już takimi skutecznymi metodami. Wprowadzona została zmiana Rozporządzenia w sprawie zadań Krajowej Administracji Skarbowej, które mogą być wykonywane przez naczelników urzędów skarbowych na obszarze całego kraju lub jego części, niezależnie od terytorialnego zasięgu ich działania. W konsekwencji pewne informacje mogą być przekazywane przez dowolny urząd skarbowy. W uzasadnieniu do zmiany Rozporządzenia można przeczytać kilka informacji na temat, jak będzie wyglądała i przebiegała cała procedura i jakie informacje będą dostępne, o czym napiszemy poniżej.

Przedsiębiorcy mogą uzyskać ogólne informacje na temat rozliczeń z urzędem skarbowym, ale również bardziej szczegółowe na temat np.: na jakim etapie znajduje się prowadzona sprawa czy też o planowanym terminie załatwienia sprawy
Proces uwierzytelniania i potwierdzania tożsamości osoby kontaktującej się:
  1. Login gov.pl (tzw. Węzeł Krajowy):
    • profil zaufany,
    • e-dowód,
    • bankowość elektroniczna.
  2. Aplikacja mObywatel
Uwierzytelnienie każdorazowo wymaga podania kodu TelePIN i identyfikatora podatkowego
Uwierzytelnianie bez względu na ścieżkę obsługi będzie procesem automatycznym, pracownik KAS nie będzie miał dostępu do kodu TelePIN
Zmiana Rozporządzenia weszła w życie 4 września 2023 r.

Kontakt z Urzędem Skarbowym – podsumowanie

W dzisiejszej publikacji podjęliśmy temat kontaktu z urzędem skarbowym w formule zdalnej. Wiele informacji jest już dostępnych bez wychodzenia z domu, ale nie zawsze są one wystarczające. Od września 2023 roku przedsiębiorcy mają możliwość uzyskania bardziej szczegółowych danych od urzędu skarbowego bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie skarbowym. Takich informacji mogą udzielać naczelnicy urzędów skarbowych na terenie całego kraju bez względu na właściwość miejscową przedsiębiorcy. Akurat w tym zakresie doszło do odmiejscowienia organów podatkowych. W ten sposób mogą być przekazywane również dane objęte tajemnica skarbową. Warunkiem uzyskania informacji jest przejście procesu uwierzytelniania przez przedsiębiorcę lub jego pełnomocnika, żeby nie było wątpliwości co do tożsamości osoby kontaktującej się w konkretnej sprawie. KAS wprowadza coraz więcej rozwiązań, które ograniczają lub zastępują konieczność osobistej wizyty w urzędzie skarbowym, co powinno być dobrą wiadomością dla wszystkich zabieganych.

Stan prawny na dzień: 15.07.2024 r.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie