Zmiany w ustawie o transporcie drogowym, zwane potocznie Lex Uber, weszły w życie początkiem stycznia 2020 roku. Nowelizacja ma na celu wyrównanie zasad funkcjonowania wszystkich firm przewożących osoby. Zgodnie z ustawą z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przewoźnikom ułatwiony został dostęp do licencji oraz zyskali możliwość korzystania z wirtualnego taksometru.
Bez egzaminu z topografii miasta
Nowelizacja ustawy znosi obowiązek zdania egzaminu ze znajomości topografii miasta. Na jej mocy uchylony został dotychczasowy artykuł 6 ust 3a, który głosił, że: “Rada gminy liczącej powyżej 100.000 mieszkańców może wprowadzić, w drodze uchwały, obowiązek ukończenia szkolenia zakończonego egzaminem przed komisją egzaminacyjną, potwierdzającym znajomość topografii miejscowości oraz przepisów prawa miejscowego, przez przedsiębiorcę osobiście wykonującego przewozy lub kierowcę przez niego zatrudnionego.”
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu tej ustawy zmiana ta ma na celu ułatwienie dostępu do zawodu taksówkarza.
Lex uber – z treścią ustawy można zapoznać się tutaj.
Łatwiejszy dostęp do licencji
Podjęcie i wykonywanie transportu drogowego, nadal wymaga uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Co oznacza, że transport krajowy w zakresie przewozu osób taksówką, samochodem osobowym oraz pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą będzie wymagał uzyskania licencji.
Zgodnie z art. 5c ustawy o transporcie drogowym taka licencja udzielana jest przedsiębiorcom:
- którzy nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne,
- którym nie wydano prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego,
- w stosunku do zatrudnionych przez nich kierowców, a także innych osób niezatrudnionych przez tego przedsiębiorcę, lecz wykonujących osobiście przewóz na ich rzecz, prawomocnie nie orzeczono zakazu wykonywania zawodu kierowcy,
- posiadają oni tytuł prawny do dysponowania pojazdem lub pojazdami samochodowymi spełniającymi wymagania techniczne określone przepisami prawa o ruchu drogowym, którymi transport drogowy ma być wykonywany.
Również podjęcie i wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy i osób – wymaga uzyskania odpowiedniej licencji.
W obu przypadkach licencja wydawana jest czasowo. Na okres nie krótszy niż 2 lata, jednak krótszy niż 50 lat.
Pośrednictwo przy przewozie osób i rzeczy
Według nowych przepisów przedsiębiorcy prowadzący pośrednictwo przy przewozie osób są obowiązani realizować je wyłącznie na rzecz przedsiębiorców posiadających odpowiednią licencję.
W tym celu nałożono na nich obowiązki weryfikacji czy kierowca, któremu zlecają przewóz, posiada licencję na przewóz osób.
W przypadku pośrednictwa w przewozie rzeczy i osób wymagane jest spełnienie dodatkowych warunków. O taką licencję mogą się starać przedsiębiorcy:
Pośrednictwo przy przewozie osób | Pośrednictwo przy przewozie rzeczy |
|
|
Nowością dla przedsiębiorców prowadzących działalność w krajowym transporcie drogowym w zakresie przewozu osób taksówką jest też wprowadzenie zasady, że wydawana będzie tylko jedna licencja. A na każdy pojazd służący do prowadzenia takiej działalności wypis z tej licencji.
Przedsiębiorstwo pośrednictwa w przewozie ma obowiązek prowadzenia w formie elektronicznej rejestru przekazywanych zleceń przewozu osób oraz ewidencji kierowców, którym przedsiębiorstwo zleca przewóz osób przez okres 5 lat.
WAŻNE!
Brak taksometru
Nowa ustawa powinna unowocześnić nieco rynek taksówek i przewozu osób, ponieważ zezwala na korzystanie z wirtualnego taksometru, czyli nie trzeba będzie już uzbrajać auta w fizyczny taksometr i będzie można korzystać w tym celu z aplikacji.
Jak czytamy w art 13b. ust. 1 ustawy “Rozliczenie opłaty za przewóz osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego (…) może się odbywać przy użyciu aplikacji mobilnej spełniającej wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 4 oraz wymagania dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania określone w przepisach o podatku od towarów i usług.”
Przepisy te wprowadzają możliwość stosowania aplikacji mobilnej jako narzędzia służącego do rozliczania opłat za przewóz osób zamiast wyposażania pojazdu w taksometr elektroniczny z ważnym dowodem legalizacji.
Ceny i stawki
Zgodnie z Ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, Rada gminy samodzielnie może ustalać wysokość opłat za przewozy taksówkami na terenie gminy. Ceny i stawki taryfowe, o których mowa, mają charakter cen maksymalnych, co skutkować ma ujednoliceniem cen przejazdów.
Podsumowanie
Zmiany nie zwalniają taksówkarzy z obowiązku korzystania z kas fiskalnych, a umożliwiają im jedynie wykorzystywanie wirtualnych kas fiskalnych, czyli kas w postaci oprogramowania. Ułatwieniem dla przedsiębiorców jest także brak obowiązkowego egzaminu z topografii miasta.
Ustawodawca wprowadził również regulacje, które mają usprawnić przejście ze stosowania starych przepisów do nowych regulacji. Między innymi wszyscy taksówkarze będą musieli dostosować licencje w ciągu 3 lat do nowych wymogów.