Ciągłe udoskonalanie procesów w przedsiębiorstwie i szukanie rozwiązań na pojawiające się przeszkody decydują o jego przewadze konkurencyjnej.
Niezwykle istotne jest, aby prawidłowo obrać kierunek działań na danym etapie rozwoju firmy, aby uniknąć błędów i strat finansowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób skutecznie ocenić swoje możliwości rozwoju − przeczytaj o macierzy Ansoffa!
Jest kolejnym przydatnym narzędziem podczas planowania strategii działania firmy. Może być wykorzystana do analizy pomysłów, potencjalnie mogących przynieść duże zyski. Skupia się na czterech możliwych kierunkach dotyczących rozwoju produktu i ekspansji gospodarczej.
Polega na zwiększaniu sprzedaży już istniejących produktów lub usług, aby zwiększyć swój udziały rynkowe.
Po osiągnięciu dojrzałości produktu, firma powinna skoncentrować się na wprowadzaniu go na nowe rynki. To oznacza, że towar pozostaje bez zmian, jednakże kierujemy go do innego rodzaju konsumentów.
Zakłada wdrażanie nowej kategorii produktu, usługi na istniejący rynek.
W tym modelu wprowadzasz nowy produkt na dotychczasowo nieznany obszar rynku.
Poszczególne strategie zakładają różne stopnie ryzyka − najmniej pewną jest dywersyfikacja ze względu na brak doświadczenia i wystarczająco dużo informacji o nowym rynku. Z kolei za najbezpieczniejszą można uznać penetrację wśród już znanych stosunków gospodarczych.
W zależności od obranego kierunku istnieje wiele możliwości realizacji danej strategii.
Poniżej przedstawimy, w jaki sposób znane przedsiębiorstwa wykorzystały poszczególne rozwiązania w swoich strategiach zarządzania.
Firma zastosowała tzw. ceny penetracyjne, czyli strategię polegającą na oferowaniu przez określony czas produktu lub usługi w niższej cenie. Po zakończeniu okresu próbnego zniżka przestaje obowiązywać, jednak konsumenci zadowoleni z dostarczonej usługi, są skłonni zaakceptować wyższą stawkę.
Apple wykorzystał opracowany system operacyjny do rozszerzenia linii oferowanych produktów. Dzięki temu możliwe jest zsynchronizowanie wszystkich urządzeń tej marki ze sobą − iPoda, iWatcha, iPhone’a itd.
Sukces Spotify opiera się na ekspansji geograficznej, którą skutecznie realizuje poprzez wchodzenie na zagraniczne rynki. W przypadku krajów azjatyckich firma dostosowała opłaty do średnich dochodów społeczeństwa. Ponadto wprowadziła możliwość płatności gotówką za usługi na Filipinach i Indonezji, ze względu na fakt, iż posiadanie kart kredytowych jest tam rzadkim zjawiskiem.
Początkowo Disney zajmował się produkcją i promocją filmów animowanych, a następnie rozbudował swoją ofertę i całkiem odmienne kategorie produktów − parki rozrywki, platformę streamingową, produkty konsumpcyjne takie jak zabawki i akcesoria powiązane ze znanymi postaciami z kreskówek.
Przedstawiony model Ansoffa jest użytecznym narzędziem, z którego możesz korzystać, aby znaleźć sposoby na generowanie większych zysków i poszerzać swój udział w rynku. Kluczem do jego efektywnego wykorzystania jest identyfikacja obecnych i potencjalnych rynków oraz skuteczne wdrożenie go do swojej strategii zarządzania
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.