|
|
4 minut czytania

Macierz Ansoffa jako narzędzie do badania możliwości rozwoju przedsiębiorstwa

Ciągłe udoskonalanie procesów w przedsiębiorstwie i szukanie rozwiązań na pojawiające się przeszkody decydują o jego przewadze konkurencyjnej.


Niezwykle istotne jest, aby prawidłowo obrać kierunek działań na danym etapie rozwoju firmy, aby uniknąć błędów i strat finansowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób skutecznie ocenić swoje możliwości rozwoju − przeczytaj o macierzy Ansoffa!

Czym jest macierz Ansoffa?

Jest kolejnym przydatnym narzędziem podczas planowania strategii działania firmy. Może być wykorzystana do analizy pomysłów, potencjalnie mogących przynieść duże zyski. Skupia się na czterech możliwych kierunkach dotyczących rozwoju produktu i ekspansji gospodarczej.

4 elementy macierzy Ansoffa

Penetracja rynku

Polega na zwiększaniu sprzedaży już istniejących produktów lub usług, aby zwiększyć swój udziały rynkowe.

Rozwój rynku

Po osiągnięciu dojrzałości produktu, firma powinna skoncentrować się na wprowadzaniu go na nowe rynki. To oznacza, że towar pozostaje bez zmian, jednakże kierujemy go do innego rodzaju konsumentów.

Rozwój produktu

Zakłada wdrażanie nowej kategorii produktu, usługi na istniejący rynek.

Dywersyfikacja

W tym modelu wprowadzasz nowy produkt na dotychczasowo nieznany obszar rynku.

Poszczególne strategie zakładają różne stopnie ryzyka − najmniej pewną jest dywersyfikacja ze względu na brak doświadczenia i wystarczająco dużo informacji o nowym rynku. Z kolei za najbezpieczniejszą można uznać penetrację wśród już znanych stosunków gospodarczych.

przykładowa macierz Ansoffa

przykładowa macierz Ansoffa

Jak możesz wykorzystać macierz Ansoffa w firmie?

W zależności od obranego kierunku istnieje wiele możliwości realizacji danej strategii.

Penetracja rynku

  • Postaraj się przyciągnąć nowych klientów poprzez opracowanie nowej kampanii marketingowej, zmianę lub rozszerzenie kanałów komunikacji;
  • Zaoferuj atrakcyjne promocje lub obniżkę cen;
  • Wprowadź program lojalnościowy, podkreślając korzyści z jego skorzystania;
  • Możesz nawiązać współpracę z innym podmiotem na zasadzie aliansu strategicznego;
  • Dodatkowo możesz żyć macierzy BCG, aby rozpoznać, w które produkty warto dalej inwestować;
  • Jest to dobry sposób działania, kiedy dopiero próbujesz swoich sił na danym rynku. Wraz z jego nasyceniem, powinieneś/-aś wprowadzić zmiany w obranym planie;
  • Zagrożeniami będą dla Ciebie konkurenci wewnątrz sektora zaniżający ceny, niekorzystna sytuacja ekonomiczna lub regulacje prawne, mogące w jakiś sposób ograniczać Twoją działalność.

Rozwój produktu

  • Inwestuj w badania i rozwój, dzięki którym stworzysz nowe produkty oraz poznasz potrzeby konsumentów;
  • Wprowadź do oferty różne warianty lub linię istniejącego produktu;
  • Możesz zaproponować towary lub usługi dodatkowe, ułatwiające korzystanie z głównego produktu;
  • Dbaj o wysoką jakość oferowanych dóbr oraz obsługę klienta;
  • Wprowadzenie powyższych zmian wymaga dużych nakładów pieniężnych do sfinansowania wsparcia technologicznego.

Rozwój rynku

  • Skieruj komunikat do różnych grup docelowych − wykonaj segmentację rynku, aby poznać cechy demograficzne, potrzeby, styl życia Twoich odbiorców;
  • Zróżnicuj kanały sprzedaży − forma stacjonarna i on-line;
  • Przeprowadź analizę PEST, aby sprawdzić jakie czynniki zewnętrzne stanowią szanse i zagrożenia;
  • Możesz rozszerzyć obszar działania na rynku krajowym lub zagranicznym − w tym przypadku wyzwaniem mogą okazać się odmienne wymogi odnośnie do oznakowania, opakowań oferowanych dóbr, do których należy się dostosować;
  • Możliwe zagrożenie jest związane z niepewnością powodzenia wprowadzonych zmian, ze względu na nieprzewidywalność otoczenia biznesowego;
  • Osiągnięcie zamierzonych efektów może zająć wiele czasu i wymagać dużych nakładów finansowych, które niekoniecznie muszą odnieść sukces.

Dywersyfikacja

  • Na początku, skontroluj czy posiadasz wystarczający kapitał do stworzenia nowej kategorii produktu − w przeciwnym razie istnieje duże ryzyko niepowodzenia;
  • Stanowi dobre rozwiązanie na wypadek nasycenia rynku;
  • Aby przyciągnąć klientów, otwórz dodatkowe kanały sprzedaży.

Macierz Ansoffa − przykłady firm

Poniżej przedstawimy, w jaki sposób znane przedsiębiorstwa wykorzystały poszczególne rozwiązania w swoich strategiach zarządzania.

Netflix − penetracja rynku

Firma zastosowała tzw. ceny penetracyjne, czyli strategię polegającą na oferowaniu przez określony czas produktu lub usługi w niższej cenie. Po zakończeniu okresu próbnego zniżka przestaje obowiązywać, jednak konsumenci zadowoleni z dostarczonej usługi, są skłonni zaakceptować wyższą stawkę.

Apple − rozwój produktu

Apple wykorzystał opracowany system operacyjny do rozszerzenia linii oferowanych produktów. Dzięki temu możliwe jest zsynchronizowanie wszystkich urządzeń tej marki ze sobą − iPoda, iWatcha, iPhone’a itd.

Spotify − rozwój rynku

Sukces Spotify opiera się na ekspansji geograficznej, którą skutecznie realizuje poprzez wchodzenie na zagraniczne rynki. W przypadku krajów azjatyckich firma dostosowała opłaty do średnich dochodów społeczeństwa. Ponadto wprowadziła możliwość płatności gotówką za usługi na Filipinach i Indonezji, ze względu na fakt, iż posiadanie kart kredytowych jest tam rzadkim zjawiskiem.

Disney − dywersyfikacja

Początkowo Disney zajmował się produkcją i promocją filmów animowanych, a następnie rozbudował swoją ofertę i całkiem odmienne kategorie produktów − parki rozrywki, platformę streamingową, produkty konsumpcyjne takie jak zabawki i akcesoria powiązane ze znanymi postaciami z kreskówek.

Zalety i wady matrycy Ansoffa

Zalety

  • Uproszczenie analizy do czterech elementów pozwala skupić się na konkretnych aspektach, które realnie wpływają na powodzenie biznesu;
  • Prawidłowo opracowany plan strategiczny na podstawie macierzy i determinacja do wdrożenia go w życie daje duże szanse rozwoju.

Wady

  • Niekiedy przez zbyt prostą konstrukcję, można przeoczyć zagrożenia i czynniki zewnętrzne;
  • Może okazać się niedokładne, jeżeli w badaniu ograniczymy się tylko do jednego narzędzia − zwykle najlepsze efekty osiągane są poprzez łączenie kilku rodzajów metod.

Przedstawiony model Ansoffa jest użytecznym narzędziem, z którego możesz korzystać, aby znaleźć sposoby na generowanie większych zysków i poszerzać swój udział w rynku. Kluczem do jego efektywnego wykorzystania jest identyfikacja obecnych i potencjalnych rynków oraz skuteczne wdrożenie go do swojej strategii zarządzania

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003