Współczesny rynek wywiera dużą presję na przedsiębiorcach, aby szukać coraz to nowych sposobów wyróżnienia się i rozwoju.
Kolejnym narzędziem analitycznym, które może pomóc Ci w badaniu potencjału sektora i budowaniu portfela przedsiębiorstwa jest macierz McKinseya.
Narzędzie opracowane przez firmę McKinsey & Company pozwala na podejmowanie decyzji dotyczących inwestowania, wprowadzania nowych produktów czy usług na rynek. Poprzez odniesienie się do dwóch płaszczyzn – atrakcyjności branży i siły konkurencyjnej wybranej jednostki, wskazuje jakie działania będą najbardziej opłacalne dla przyszłości Twojej firmy.
Na uwarunkowanie dwóch wspomnianych wymiarów wpływa wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę podczas oceny.
Mówiąc o atrakcyjności branży, bierzemy pod uwagę czynniki wewnętrzne i zewnętrzne na rynku, które decydują stopniu trudności osiągania zysków na danym rynku. Są to np.:
Określa pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa na tle rywali rynkowych. Decydują o niej takie elementy jak:
Postaramy się przedstawić w jaki sposób, możesz wykorzystać opisywaną metodę we własnym biznesie. Przeanalizujemy macierz McKinseya na przykładzie sklepu internetowego sprzedającego rękodzieło np. świece sojowe.
Mając na uwadze wcześniej wspomniane czynniki wpływające na cechy wybranego sektora, wybierz te, które świadczą o jego opłacalności. Mogą to być np. niskie bariery wejścia, duża konkurencja, sezonowość. Następnie zastanów się, które elementy zwiększają Twoją przewagę na rynku? Np. dywersyfikacja oferty, lojalność klientów, dostępność kanałów dystrybucji.
Za pomocą wag, wskaż, jak dane czynniki przekładają się na opłacalność prowadzenia tego rodzaju działalności. Im większa waga, tym większe znaczenie dla sektora. Suma wszystkich wag powinna wynosić 1.
Zastosuj do tego skalę Likerta – od 1 do 5.
W zależności, w którym punkcie na matrycy została umieszczona dana jednostka, taką strategię powinieneś/-aś przyjąć. Wyróżniamy 3 następujące podejścia:
Biorąc pod uwagę specyfikę branży oraz siłę konkurencyjną, jak możesz inwestować w swój produkt i co z tym związane – zwiększyć rentowność przedsiębiorstwa? Sprzedaż rękodzieła w Internecie ma duży potencjał, więc istnieje wiele możliwości rozwoju m.in.:
Każda z metod analizy ma swoje zalety i wady. Macierz McKinseya bierze pod uwagę wiele różnych czynników, dzięki czemu analiza jest bardziej rozbudowana. Dzięki temu uzyskujesz obraz swojej aktualnej sytuacji oraz możliwości rozwoju produktów lub usług. Jednakże wiąże się z tym pewne ryzyko, ponieważ ocena poszczególnych czynników ma charakter subiektywny, który ma swoje ograniczenia. Błędne postrzeganie pewnych kwestii może spowodować dobranie nieadekwatnej strategii działania.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.