|
|
2 minut czytania

Magazyn – kiedy warto go prowadzić?

Sprzedaż rośnie? Magazyn pomoże zapanować nad towarami handlowymi – sprawdź teraz!

magazyn w firmie produkcyjnej
Zakładasz firmę handlową? A może już ją prowadzisz i gubisz się w swoich towarach handlowych? Mimo że przepisy podatkowe nie nakładają na jednoosobowe działalności gospodarcze czy spółki cywilne konieczności prowadzenia magazynu, czasem może to być przydatne narzędzie.

Materiały i towary – ewidencja

Generalnie w firmach handlowych prowadzących księgowość uproszczoną towary handlowe materiały wyszczególniamy tylko w:
  • Spisie z natury (ilościowo i kwotowo)
  • KPiR – w osobnej kolumnie 10 – Zakup towarów handlowych i materiałów (tylko kwotowo).
Tym samym obowiązkowa ewidencja towarów, materiałów czy produktów nie jest rozbudowana.

Materiały i towary a program magazynowy

W praktyce gospodarczej zdarza się, że przedsiębiorcy – mimo braku takiego obowiązku – dobrowolnie decydują się na korzystanie z magazynu. Ewidencja magazynowa przydaje się przede wszystkim przy dużej liczbie i różnorodności towarów – może ona znacząco usprawnić pracę. I tak, oprogramowanie magazynowe przyda się, jeśli potrzebujemy:
  • Dostępu na bieżąco do aktualnych stanów magazynowych
  • Ostrzeżeń, gdy stany magazynowe są zbyt niskie lub zbyt wysokie (np. przy towarach o krótkiej dacie przydatności)
  • Wsparcia przy wystawianiu faktur lub w sklepie online (aktualizacja stanu magazynowego przy wystawieniu faktury lub nabyciu towaru przez klienta)
  • Kontroli nad stratami – w razie zniszczenia, przeterminowania lub utraty towaru można szybko zaktualizować stan magazynowy i kontrolować sprzedaż.

Magazyn a przechowywanie

Rozpoczynając działalność handlową początkujący przedsiębiorcy często korzystają z powierzchni do przechowywania dostępnej we własnym mieszkaniu, domu, garażu etc. Nie ma w tym nic złego – tak jak w przypadku ewidencji, tak przy przechowywaniu przepisy podatkowego nie nakładają na niewielkie firmy dodatkowych wymogów.
Uwaga!
Przedsiębiorcom prowadzącym działalność podlegającą pod dodatkowe przepisy, np. sanepidowskie, mogą zostać postawione dodatkowe wymogi dotyczące przechowywania towarów, produktów lub materiałów. Wydzielenie odrębnej powierzchni magazynowej może okazać się opłacalne – utrzymanie takiego miejsca, jako związane z uzyskaniem przychodu z działalności gospodarczej, może stanowić koszt uzyskania przychodu. Także nabycie lub wynajęcie odrębnego magazynu będzie podlegało pod tego typu koszt, choć w tym wypadku należy pamiętać o środkach, niezbędnych do takiej inwestycji.
Magazyn – chciałbyś, ale boisz się? Wypróbuj dropshipping – ty sprzedajesz, kontrahent przechowuje!
  Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl
 
UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003