W jakim stopniu korzystasz w swojej firmie z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja? Zastanawiasz się, jakie korzyści mogłoby przynieść wdrożenie bardziej zaawansowanych rozwiązań z dziedziny AI?
Analiza dojrzałości AI to narzędzie, które pomoże Ci to ocenić. Przyjrzyjmy się zatem bliżej, czym dokładnie jest analiza dojrzałości AI, dlaczego warto ją przeprowadzić w swojej firmie oraz jakie wnioski można wyciągnąć z jej wyników. Znajdziesz tu również kilka praktycznych wskazówek, jak rozpocząć swoją podróż z AI lub udoskonalić obecne wdrożenia.
Analiza dojrzałości AI to narzędzie diagnostyczne, które pozwala ocenić, w jakim stopniu firma wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji. Metodologia analizy bierze pod uwagę szereg czynników, w tym:
Wykonanie analizy dojrzałości AI jest szczególnie istotne dla małych i średnich firm, które chcą rozpocząć transformację cyfrową z wykorzystaniem AI lub usprawnić obecne wdrożenia. Pozwala bowiem zidentyfikować konkretne obszary do poprawy oraz opracować strategię dalszego rozwoju związanego z AI. Zapewnia też całościowe zrozumienie, na jakim etapie wdrażania AI znajduje się organizacja.
Istnieje kilka modeli, które pozwalają ocenić dojrzałość organizacji pod kątem wykorzystania AI. Jednym z najpopularniejszych jest pięciostopniowa skala opracowana przez firmę doradczą BCG:
Przykładowo, firma z branży e-commerce znajdująca się na 1 poziomie według analizy dojrzałości może brać udział w konferencjach poświęconych AI, ale nie testuje jeszcze żadnych konkretnych rozwiązań. Z kolei firma na 3 poziomie dojrzałości już aktywnie wdrożyła np. chatbota obsługującego klientów, ale nie wykorzystuje możliwości AI w innych obszarach.
Przeprowadzenie testu analizy dojrzałości AI, dostępnego na przykład na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju pozwala dokładnie określić, na którym z powyższych poziomów znajduje się Twoja firma. W ten sposób można zidentyfikować konkretne wąskie gardła oraz obszary do poprawy związane z AI.
Świadomość dojrzałości AI firmy jest szczególnie istotna, jeśli chcesz starać się o dodatkowe środki i dofinansowania przeznaczone na transformację przedsiębiorstwa.
Aby AI mogła przynieść realną wartość biznesową, potrzebne są odpowiednie rozwiązania technologiczne. Kluczowe elementy to między innymi chmura obliczeniowa, dedykowana architektura i platformy analityczne, które umożliwiają przetwarzanie oraz analizę zgromadzonych danych.
Dla przykładu, mała agencja marketingowa testująca po raz pierwszy wykorzystanie AI może oprzeć się na chmurze. Natomiast duża firma produkcyjna planująca szerokie wdrożenie AI w wielu obszarach, będzie potrzebować specjalnie zaprojektowanych rozwiązań działających lokalnie (on-premise) lub specjalnych rozwiązań chmurowych typu data warehouse, lub data mart.
Drugim ważnym obszarem analizy jest dostęp do wysokiej jakości, ustrukturyzowanych danych. Są one niezbędne do trenowania algorytmów i budowania modeli AI.
Przykładem firm, które z największym powodzeniem wykorzystują swoje dane do uczenia algorytmów, są między innymi:
Pytania pomagające dokonać analizy dojrzałości firmy w obszarze technologii i danych:
Kolejnym ważnym obszarem analizy dojrzałości AI jest ocena umiejętności i świadomości pracowników na ten temat. Według badań aż 56% firm uważa niedobór talentów za jedną z głównych barier szerszego wykorzystania AI. Istotnym czynnikiem są także wysokie stawki specjalistów z dziedziny sztucznej inteligencji.
W takiej sytuacji najprostszym rozwiązaniem jest odpowiednie szkolenie obecnych pracowników poprzez:
Aby wdrożenie AI się powiodło, strategia biznesowa firmy i jej kultura muszą wspierać ten proces. Według analiz BCG aż 90% transformacji cyfrowych (w tym opartych na AI) kończy się niepowodzeniem właśnie z powodu niedostosowania strategii i kultury organizacji.
Aby transformacja z wykorzystaniem AI się powiodła, konieczne jest silne wsparcie na poziomie zarządu oraz spójność z ogólną strategią firmy. Warto więc odpowiedzieć sobie na pytania:
Dobra strategia i kultura innowacji zwiększa szanse, że AI rzeczywiście zacznie przynosić wymierne korzyści biznesowe.
Gdy masz już za sobą analizę dojrzałości AI swojej firmy, możesz wyznaczyć konkretne cele i inicjatywy, które pomogą Ci przejść na wyższy poziom. Na przykład jeśli Twoja firma produkcyjna znajduje się na poziomie 2, możesz zaplanować kilkumiesięczny projekt pilotażowy wprowadzenia systemu predykcyjnej konserwacji urządzeń. W tym czasie można też rozpocząć budowanie zespołu AI w firmie, rekrutując pierwszego analityka danych.
Jednocześnie musisz pamiętać, że im wyższy poziom dojrzałości AI chcesz osiągnąć, tym większego wysiłku i nakładów (ludzkich, finansowych, czasowych) będzie to wymagało. Z drugiej strony potencjalne korzyści i przewagi konkurencyjne, jakie może zapewnić sztuczna inteligencja, są ogromne.
Wysoki stopień dojrzałości AI w firmie, to przede wszystkim:
Warto zatem podjąć wysiłek i ponieść koszty przejścia na wyższy poziom dojrzałości AI. Pozwoli to zoptymalizować wiele aspektów funkcjonowania firmy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!