Według raportu IBM Global AI Adoption Index z 2022 opracowanego na podstawie badania ponad 3000 firm z 22 branż i 53 krajów, aż 35% organizacji korzysta obecnie ze sztucznej inteligencji.
Kluczowe staje się więc pytanie o etykę jej wykorzystania w biznesie. Jest to nie tylko pytanie o dobre samopoczucie właścicieli i pozytywne doświadczenia klientów firm. Niezrozumienie lub ignorowanie etycznych aspektów AI może prowadzić do negatywnych konsekwencji społecznych, gospodarczych, a nawet prawnych na dużą skalę. Zastanówmy się zatem nad tą ważną kwestią, analizując nie tylko zagrożenia, ale i korzyści płynące z etycznego podejścia do AI w biznesie.
Etyka AI dotyczy tego, jak technologie oparte na sztucznej inteligencji powinny być projektowane, rozwijane, wykorzystywane i zarządzane w sposób odpowiedzialny i zgodny z wartościami ludzkimi.
Etyka AI w kontekście biznesowym obejmuje głównie kwestie takie jak:
Kluczem do etycznego wykorzystania AI w biznesie jest tworzenie transparentnych rozwiązań, czyli dążenie do pełnej przejrzystości tego, jak powstają rozwiązania AI i jakie wykorzystują dane.
Osobną kwestią jest utrzymywanie transparentności, czyli regularne przeglądanie i aktualizowanie działania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, aby zapewnić, że nie dochodzi do niezamierzonej dyskryminacji czy naruszeń prywatności.
Innym ważnym aspektem jest zapewnienie, że pracownicy i klienci są świadomi tego, jak firma wykorzystuje AI i jakie są potencjalne konsekwencje tego wykorzystania. Powinny być one jasno opisane w regulaminie usługi AI dostępnym dla użytkowników.
Źródło: DALL·E 3, prompt: Marta M. Kania (https://www.linkedin.com/in/martamatyldakania/)
Aby pracować nad etyką AI w lipcu 2023 powstało Frontier Model Forum, skoncentrowane na zapewnieniu bezpiecznego i odpowiedzialnego rozwoju modeli AI. Stworzyły je wiodące firmy rozwijające sztuczną inteligencję, czyli:
Działanie Forum ma koncentrować się na:
Forum planuje konsultacje społeczne oraz rozmowy z rządami w sprawie sposobów efektywnej współpracy nad dalszymi losami sztucznej inteligencji, a także rozwijanie zastosowań sztucznej inteligencji w ścisłym związku z etyką AI. Na przykład jej aplikację w dziedzinach takich jak łagodzenie zmian klimatu, wykrywanie nowotworów, czy zwalczanie cyberzagrożeń.
Źródło: Frontier Model Forum (www.frontiermodelforum.org)
Inwestowanie w etyczną AI jest kluczowe nie tylko z moralnego punktu widzenia, ale także ze względu na strategiczne korzyści biznesowe. Według badań Google 86% konsumentów woli wydawać pieniądze w firmach, których wartości podzielają. Wśród innych, nie mniej kluczowych powodów do rozważenia wdrożenia etyki AI są:
Najbardziej znanym przykładem problemów z etycznym użyciem AI jest nieuprawnione wykorzystanie danych użytkowników: przypadek Facebooka, który zyskał złą sławę, udostępniając Cambridge Analytica, uwikłanej politycznie firmie, dostęp do danych osobowych ponad 50 milionów użytkowników. Ta sytuacja ukazuje ryzyko związane z niewłaściwym wykorzystaniem danych osobowych i wskazuje na potrzebę silnych zasad etycznych i odpowiedzialności w zakresie AI.
Drugim zagrożeniem związanym z etyką AI w biznesie jest kwestia zużycia energii. Chociaż dokładne dane dotyczące ilości energii niezbędnej do szkolenia modelu GPT-4, wykorzystywanego w płatnych wersjach ChatGPT i BingChat, nie zostały ujawnione publicznie, zawiera on ponad 175 miliardów parametrów i został wyszkolony na ponad 45 TB danych. Proces szkolenia wymagał analizy ogromnych ilości danych i optymalizacji parametrów modelu, zaś utrzymanie i aktualizacja działania GPT-4 pociągają za sobą potrzebę intensywnego wykorzystania mocy obliczeniowej i również skutkują dużym zużyciem energii. Dlatego jednym z ważnych problemów związanych z etyką AI jest używanie w biznesie sztucznej inteligencji o minimalnych wymaganiach koniecznych do wykonania planowanych zadań, zamiast korzystania do wszystkich celów z najnowocześniejszych lecz najbardziej kosztownych energetycznie modeli.
Trzecim, bardzo ważnym problemem jest dezinformacja i „deepfake”. Tutaj główne problemy etyki AI to:
Przeczytaj również: 7 największych biznesowych wpadek spowodowanych przez AI
Inwestowanie w etyczną AI jest nie tylko moralnym obowiązkiem, ale także strategiczną decyzją biznesową. Dla małych i średnich przedsiębiorstw oznacza to nie tylko ochronę prywatności i unikanie dyskryminacji, ale również zwrócenie uwagi na dostępność rozwiązań AI dla wszystkich użytkowników. Ważne jest także szkolenie pracowników w zakresie etyki AI, aby zrozumieli zarówno możliwości, jak i ograniczenia tych technologii.
Inwestycja w etyczne rozwiązania AI buduje zaufanie nie tylko wśród klientów, ale również wśród inwestorów i partnerów, stając się fundamentem długoterminowych relacji opartych na transparentności i integralności. Długoterminowa wizja firmy w zakresie etyki AI powinna uwzględniać ciągłe dostosowywanie wytycznych etycznych do nowych osiągnięć technologicznych i zmian społecznych, które wydają się nieuniknionym skutkiem rozwoju AI, aby zapewnić odpowiedzialne i zrównoważone wykorzystanie AI w biznesie.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!