Połączenie możliwości technologii AI z konkretnymi potrzebami biznesowymi nie zawsze jest proste. Ale odpowiednio przygotowane i zaplanowane działania sprawią, że nawet mała firma może znacząco skorzystać na wdrożeniu rozwiązań z dziedziny sztucznej inteligencji. Jak zatem podejść do tego problemu w optymalny sposób? W tym poradniku przedstawiamy wskazówki krok po kroku.
Co warto wiedzieć, by trafnie wykorzystać nowoczesne technologie dla dobra własnego biznesu? Przede wszystkim to, że nie wszystkie firmy potrzebują technologii AI na obecnym etapie jej rozwoju. Jednak w związku z tempem rozwoju sztucznej inteligencji, warto już teraz pomyśleć o możliwościach, jakie daje ona przedsiębiorstwom.
Większość małych biznesów bazujących na obecności w cyfrowym świecie już dziś może znacząco poprawić wyniki biznesowe, korzystając z AI. Zyskają także większe firmy wykorzystujące dane klientów, planujące logistykę, czy opracowujące nowoczesne linie produkcyjnie. Innymi słowy, niemal wszystkie firmy wkrótce nie obędą się bez pomocy technologii AI, jeśli chcą pozostać konkurencyjne. Od czego jednak zacząć?
Pierwszym krokiem do wdrożenia technologii AI w swojej firmie jest opisanie szczegółowo problemu biznesowego, który chcemy rozwiązać za jej pomocą. Musimy mieć jasność, na czym dokładnie ten problem polega oraz jakie są związane z nim cele biznesowe.
Przyjrzyjmy się przykładowi małej firmy produkcyjnej, która ma problem z przewidywaniem popytu na swoje produkty. Technologia AI może zostać wykorzystana do:
Podobnie postąpić może większa instytucja. Przykładowo bank, który chce zoptymalizować swoje procedury udzielania kredytów. Aktualnie stosuje pewne filtry na wnioski kredytowe, które automatycznie odrzucają te najbardziej ryzykowne. Jednak nadal bank zatwierdza zbyt wiele wniosków, które później napotykają na problemy ze spłatą.
W obu przypadkach celem jest stworzenie modelu predykcyjnego, który pozwoli lepiej planować — zidentyfikować potencjalnie złe kredyty lub prognozować sezonowe wahania popytu. Niezależnie od wielkości firmy, w pierwszym kroku planowania wdrożenia technologii AI musimy sprawdzić, czy posiadane dane klientów zawierają informacje niezbędne do rozwiązania tego konkretnego problemu biznesowego.
Następnie warto określić cele analizy danych, które pozwolą zrealizować postawione cele biznesowe. Cele powinny być konkretne, dlatego warto skorzystać na przykład z metody SMART. Jej nazwa pochodzi od słów: specific, measurable, achievable, relevant i timely.
Cel SMART dla małej firmy księgowej wprowadzającej technologię AI mógłby brzmieć następująco: „Zautomatyzować wprowadzanie danych i ich analizę w ciągu 12 miesięcy, aby skrócić czas obsługi klienta o 50% i poprawić dokładność o 90%”.
Technologia AI może tu pomóc w analizie dużych ilości danych, wykrywaniu anomalii i zapewnianiu odpowiedniej dokładności.
Korzystając ze sztucznej inteligencji, powinniśmy zdefiniować mierniki sukcesu analizy danych (np. dokładność modelu predykcyjnego na poziomie 90%) oraz punkty odniesienia do oceny sukcesu (np. zmniejszenie odsetka błędów). Pozwoli to ocenić, czy wdrożenie AI faktycznie przyniosło zakładane korzyści biznesowe.
Istnieje wiele różnych technik i narzędzi AI, które można wykorzystać w biznesie. Do najpopularniejszych należą:
Bliższe zapoznanie się z możliwościami każdej z tych technologii sprawi, że będziesz w stanie dobrać odpowiednie narzędzia AI do konkretnego, wybranego problemu biznesowego Twojej firmy.
Małe firmy często dysponują ograniczonymi zbiorami danych, więc kluczowe jest ich odpowiednie przygotowanie. Jednakże nawet ten ograniczony zbiór może być wykorzystany do trenowania prostych modeli AI. Na przykład, mały sklep internetowy może używać danych o zakupach klientów do tworzenia spersonalizowanych rekomendacji produktów.
Gdy upewnimy się, że posiadamy wystarczające dane historyczne, na przykład o zachowaniu klientów często wystarczy połączyć posiadane dane z gotowymi narzędziami AI dostępnymi w chmurze, takimi jak:
Źródło: Google Cloud (https://cloud.google.com/)
Dzięki automatyzacji można zintegrować wewnętrzne systemy firmy z zewnętrznymi rozwiązaniami AI bez angażowania programistów do budowania modeli od podstaw. Pozwala to znacząco zredukować koszty i przyspieszyć wdrożenie AI.
Możliwe są różne sposoby wdrożenia technologii AI w biznesie:
Każda z powyższych metod ma swoje wady i zalety pod względem kosztów, czasu realizacji czy elastyczności. Jednak małe firmy powinny rozważyć w pierwszej kolejności gotowe rozwiązania AI dostępne na rynku — takie jak wymienione powyżej AWS SageMaker czy Vertex AI, które są często bardziej opłacalne i łatwiejsze we wdrożeniu, oferując gotowe do użycia modele predykcyjne, które mogą być stosowane do analizy zachowań klientów. A nawet jeszcze bardziej wyspecjalizowane narzędzia, jak:
Źródło: Microsoft (https://learn.microsoft.com/)
Wdrożenie nowych technologii zawsze wiąże się z kosztami. W przypadku AI długoterminowe korzyści często przewyższają początkowe koszty. Trzeba jednak ocenić:
Przykładowo, mała firma logistyczna inwestująca w systemy AI do optymalizacji tras dostaw może znacząco obniżyć koszty paliwa i czas dostaw, co bezpośrednio przełoży się na poprawę zadowolenia klientów i możliwość obsłużenia większej liczby kursów w tym samym czasie.
Wdrażanie nowych technologii wymaga adaptacji. Trzeba do niej przygotować pracowników i procesy biznesowe. Na przykład dla małego salonu fryzjerskiego, wdrożenie technologii AI do zarządzania harmonogramem i rezerwacjami klientów może wymagać szkolenia personelu, ale w dłuższej perspektywie może prowadzić do lepszej organizacji i większej satysfakcji klientów.
Warto też na bieżąco monitorować efekty projektu AI i korygować kurs, jeśli wyniki odbiegają od oczekiwań. Mierniki takie jak:
dostarczą informacji, czy AI faktycznie pomaga realizować cele biznesowe. Pozwolą też stale ulepszać modele AI, aby zwiększać ich trafność i wartość dla firmy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!