Meta AI otwiera nowy rozdział w historii mediów społecznościowych. Zmienia sposób w jaki komunikujemy się online wpuszczając do tego świata sztuczną inteligencję. Już nie tylko „tylnymi drzwiami”, w formie algorytmów zarządzających wyświetlaniem treści, lecz także całkiem wprost, w postaci czatbotów Meta AI o różnych rolach i charakterach, z którymi można prowadzić rozmowy.
Technologie AI od Meta to także zaawansowane narzędzia marketingowe oraz zabezpieczenia dotyczące prywatności i danych
Facebook i Instagram wykorzystują możliwości sztucznej inteligencji na wielu polach. Jednym z zastosowań dostępnych dla anglojęzycznych użytkowników jest Meta AI – asystent, z którym można rozmawiać 1 na 1 lub w grupowych czatach korzystając z WhatsApp, Messengera, Instagrama, i Facebook Stories. Potrafi udzielać rekomendacji, opowiadać dowcipy i odpowiadać na pytania.
Usługa ta została zbudowana na bazie modelu Llama 2, który Meta udostępnił do użytku komercyjnego w lipcu 2022 roku. Llama 2 to duży językowy model (LLM), trenowany na tekstach o łącznej długości setek miliardów słów zaczerpniętych z internetu. Dzięki temu potrafi między innymi tłumaczyć pomiędzy ponad 200 językami lub generować teksty na podstawie krótkich wskazówek. Może być wykorzystywany przez firmy do tworzenia chatbotów, systemów obsługi klienta, czy analizy tekstu.
Dodatkowo Meta AI korzysta z nowego modelu Emu (Expressive Media Universe), który generuje obrazy na podstawie tekstowych promptów. Umożliwia tworzenie wizualizacji koncepcji, których nie da się uchwycić aparatem. Wystarczy wpisać np. „Pluszowy miś prowadzący badania nad AI”, aby sztuczna inteligencja wygenerowała fantazyjną grafikę na tej podstawie.
Źródło: Meta
Korzystając ze swoich modeli, meta wprowadza do chatbotów nowe postaci, z którymi można prowadzić konwersacje, a także narzędzia generatywne dla Facebooka i Instagrama, które pozwalają tworzyć własne naklejki czy zmieniać styl zdjęć za pomocą poleceń tekstowych.
Sztuczna inteligencja w Meta to jednak nie tylko ulepszenia funkcjonalności Facebooka czy przyjemniejsze korzystanie z Instagrama.
Rozwój sztucznej inteligencji w ekosystemie Meta oznacza dla firm przede wszystkim dostęp do otwartych modeli, na których mogą budować swoje rozwiązania. Laboratoria badawcze Meta prowadzą bowiem prace nie tylko nad Meta AI, Llama 2 czy Emu. Meta udostępnia coraz więcej modeli AI na otwartej licencji. Na przykład SeamlessM4T do tłumaczeń. Jest to zaawansowany model językowy do tłumaczenia mowy i tekstu pomiędzy wieloma językami. Osiąga lepszą jakość tłumaczeń niż poprzednie systemy Meta. Może przetwarzać do 128 języków i jest dostępny do pobrania za darmo.
Innym przykładem jest Habitat – symulator fizyczny do szkolenia inteligentnych, wirtualnych agentów. Agenci ci uczą się chodzić, manipulować przedmiotami i wchodzić w interakcje ze światem, co może mieć zastosowanie w robotyce czy metaverse.
Kolejnym obszarem Meta AI szczególnie ważnym dla firm jest wykorzystanie sztucznej inteligencji przy tworzeniu i publikowaniu reklam Meta Ads. Meta ogłosiła, że wprowadza nowe narzędzia oparte na sztucznej inteligencji dla wszystkich reklamodawców, które pozwalają na szybsze tworzenie obrazów i tekstu. Pozwalają one na:
Źródło: Meta
Nowe funkcje będą dostępne dla reklamodawców w menedżerze reklam Meta, a udostępnianie nowych funkcji dla wszystkich firm zostanie ukończone w przyszłym roku.
Ogólnie Meta stara się rozwijać AI poprzez badania i zastosowanie ich w produktach. Udostępnia też publicznie rozwiązania takie jak:
Dla firm oznacza to dostęp do potężnych narzędzi AI, które mogą wykorzystać:
Firmy mogą też szkolić własne modele lub korzystać z gotowych rozwiązań Meta.
W Meta AI jest jednak wykorzystywana przede wszystkim do rankowania i moderacji treści. Na stronie centrum pomocy Facebooka można dowiedzieć się, że w Meta AI jest pierwszym narzędziem uniemożliwiającym publikację szkodliwych treści:
„Technologia sztucznej inteligencji jest kluczowym elementem naszego procesu weryfikacji treści. Sztuczna inteligencja może wykrywać i usuwać treści niezgodne z naszymi Standardami społeczności, zanim ktokolwiek je zgłosi.“
Na przykład w pierwszej połowie 2022 roku Facebook usunął ponad 5 milionów treści naruszających prawa autorskie, znaki towarowe itp. raportowanych przez użytkowników. Meta rozwija też nowe metody wykrywania takich naruszeń.
Pytanie, które nurtuje wiele osób w związku ze świetnymi rezultatami Meta AI brzmi: w jaki sposób Meta pozyskała dane do szkolenia swoich modeli? Odpowiedź znaleźć można w Centrum Ochrony Prywatności Meta. Wiedza Meta AI pochodzi:
Meta twierdzi, że szkoliła AI odpowiedzialnie, stosując zabezpieczenia jak zakaz generowania fałszywych obrazów osób publicznych.
Ujawnia też szczegóły na temat sygnałów bezpieczeństwa, które pomagają zredukować rozpowszechnianie szkodliwych treści. Ma to zwiększyć przejrzystość i zaufanie użytkowników.
Jednocześnie tylko 18% użytkowników w USA uważa, że Facebook chroni ich prywatność i dane. To najniższy wynik ze wszystkich platform społecznościowych i spadek z 30% w 2020.
Aby podreperować swą reputację i wiarygodność, a także przestać być kojarzona z fake newsami, Meta postanowiła przygotować się do wyborów w USA w 2024 roku. Wprowadziła regulamin, który wymaga od reklam wiążących się z kampaniami politycznymi ujawnienia wykorzystania sztucznej inteligencji w reklamach. Zgodnie z nową polityką Meta AI będzie widoczna dzięki etykietom pojawiającym się na ekranach użytkowników po kliknięciu w reklamę.
Meta stara się ostatnio dbać o transparentność w kwestii wykorzystania AI w zakresie interakcji cyfrowych i marketingu. Jednocześnie rozwija zaawansowane modele AI, oraz rozwiązania generatywne Meta AI. To właśnie zmienia sposób, w jaki firmy i użytkownicy korzystają z mediów społecznościowych.
Firma udostępnia coraz więcej narzędzi AI do wykorzystania w biznesie, od chatbotów po modele językowe czy symulatory. Korzystając odpowiedzialnie z tych możliwości, przedsiębiorstwa mogą usprawnić wiele procesów.
Niemniej jednak, rosnące obawy dotyczące prywatności i etyki AI wskazują na konieczność równoważenia innowacji technologicznych z odpowiedzialnością społeczną. W miarę jak Meta kontynuuje rozwój swoich Meta AI, kluczowe będzie monitorowanie, jak te zmiany wpłyną na przyszłość cyfrowych interakcji oraz zachowanie równowagi między postępem technologicznym a ochroną prywatności użytkowników.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!