Blog ifirma.pl

Jak zacząć nagrywać podcast?

|
|
6 minut czytania
Podcast to świetne narzędzie, które można umiejętnie wykorzystać do promowania własnej marki. Ten specyficzny kanał przekazu wymaga jednak posiadania sporej wiedzy zarówno w kwestiach merytorycznych, jak i technicznych. Materiał audio musi posiadać przystępną formę, mieć ekspercki wydźwięk i charakteryzować się dobrą jakością.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Przedstawiamy najistotniejsze elementy, bez których nie obędzie się żaden profesjonalny podcast internetowy.

Jak zacząć nagrywać podcast?

Na początku warto skupić się na merytorycznej warstwie nagrania. Na tym etapie należy się zastanowić, o czym pragniemy mówić i do jakiej grupy docelowej chcemy trafić z przekazem. Scenariusz podcastu powinien zostać poprzedzony wnikliwą analizą tematu, uwzględniając bieżące wydarzenia oraz dominujące w danym czasie trendy.

Przed rozpoczęciem przygody z nagrywaniem warto zorientować się, jakie spektrum tematyczne będzie generowało wysokie zainteresowanie odbiorców. Kluczem jest znalezienie pewnej niszy, która okaże się studnią tematów bez dna.

Musi to być także tematyka, w której czujemy się bardzo dobrze. Internauci nie są abstrakcyjnym bytem lecz grupą, z którą możemy wchodzić w bezpośrednią interakcję. Bez świetnej znajomości tematu nie jesteśmy w stanie przebić się do szerszej publiki.

Jednak sam proces tworzenia podcastu nie ogranicza się wyłącznie do jego nagrania. Wymaga on realizacji także dodatkowych kroków, jak na przykład opracowanie szerszej strategii, stworzenie scenariusza, montaż nagrania, a także zaplanowanie sposobu jego dystrybucji czy wielokanałowej promocji.

Scenariusz podcastu – jak zdobyć słuchaczy?

Przy tworzeniu podcastu generującego duże zainteresowanie internautów najlepiej sprawdza się format z głównym prowadzącym oraz dodatkowym współprowadzącym. Dwuosobowa ekipa nagraniowa minimalizuje ryzyko wkradania się nudy. Jest to także szansa na rozwój spontanicznych, interesujących tematów pobocznych, odbiegających nieco od myśli przewodniej odcinka.

Dobór partnera jest kwestią o tyle istotną, iż powinna być to osoba posiadająca wysoko rozwinięte cechy suflera. Warto, aby był to ktoś nam bardzo dobrze znany, z kim kontakt na żywo jest zawsze ciekawy i owocny w przemyślenia.

W tym ujęciu kluczowa jest też sama forma podcastu – wywiady, a może merytoryczne pogadanki. Liczy się systematyczność (np. nadawanie co tydzień w określonej porze), otwarta głowa (na pomysły) i swoboda w prowadzeniu dialogu. Jeśli pomysły się skończą, warto zaczerpnąć wiedzy ze źródeł internetowych. Sieć jest miejscem pełnym inspiracji.

Podcast od strony technicznej

Tworząc podcasty, często najbardziej problematyczne okazują się kwestie montażowe. Wynika to z konieczności posiadania pewnej wiedzy technicznej oraz dobrej znajomości obsługi sprzętu do nagrywania. Jest to zespół czynności polegający m.in. na:

  • doborze odpowiedniego mikrofonu;
  • skorzystaniu z programów do nagrywania dźwięku;
  • obróbce surowego pliku audio w celu m.in. wyeliminowania szumów;
  • montażu podcastu i upublicznieniu go w sieci.

Istotną rolę odgrywają tutaj warunki nagrywania materiałów. Jeśli dysponujemy wyciszonym studiem, to sprawa jest znacznie ułatwiona. Takie okoliczności są jednak rzadkością. Dlatego też łatwiej skupić się na jakości samego mikrofonu, który powinien wyróżniać się kilkoma cechami zwiększającymi jakość odbioru naszego głosu.

Istnieją dwie główne grupy mikrofonów, które znajdują swoje zastosowanie w tworzeniu vlogów, podcastów czy streamów. Pierwszą z nich są mikrofony dynamiczne, które sprawdzają się w trudniejszych warunkach nagrywania. Redukują głosy dobiegające z zewnątrz, dlatego są świetnym rozwiązaniem, jeśli tworzymy podcasty w warunkach domowych.

Mikrofony pojemnościowe stanowią profesjonalne rozwiązanie studyjne. Przeznaczone są do użytku w pomieszczeniach wyciszonych, takich jak studia nagraniowe.

Kolejnym elementem zasługującym na uwagę jest oprogramowanie służące do edycji, które umożliwi sprawne przekształcenie surowych plików audio w gotowe odcinki podcastu. Sam proces montażu najczęściej opiera się na wyrównaniu głośności, wycięciu wszelkich pomyłek, przycięciu początku i końca, dodaniu intro i outro, a także masteringu, czyli poprawieniu brzmienia całego materiału.

Montowanie podcastów – niezbędne programy do obróbki dźwięku

Czasy amatorskich nagrań audio dawno minęły. Dziś odbiorca potrzebuje profesjonalnej, przystępnej treści o możliwie najwyższej jakości technicznej. Dobra jakość dźwięku pozwoli słuchającemu na odtwarzanie podcastów wszędzie, gdzie to tylko możliwe – w pociągu, samolocie, podczas jazdy na rowerze.

Do podstawowej obróbki materiałów dźwiękowych sprawdzą się np. programy Audacity, GoldWave czy Ocenaudio. Umożliwiają one redukcję szumów, normalizację dźwięku czy zastosowanie “ocieplenia” głosu mówcy.

Zdecydowanie największą popularnością cieszy się bezpłatny program Audacity, który ma wiele wbudowanych już efektów oraz narzędzi i jest dostępny na praktycznie wszystkie systemy operacyjne. Dodatkowo pozwala on na pracę na wielu ścieżkach, co znacznie usprawnia cały montaż.

GoldWave to bardzo intuicyjne narzędzie służące do odtwarzania, nagrywania, edycji oraz konwersji dźwięku. Wbudowany odtwarzacz plików audio został zintegrowany z narzędziem do nagrywania dźwięku z dowolnego źródła. Użytkownik zyskuje również dostęp do zróżnicowanych filtrów oraz efektów przydatnych przy edycji plików dźwiękowych, za pomocą których można z łatwością usunąć szumy czy innego rodzaju zakłócenia.

Do często wybieranych edytorów plików audio zalicza się też Ocenaudio, który jest dostępny dla systemów Windows, Linux oraz Mac OS. Twórcy tego narzędzia dążyli do równoległego zwiększenia elastyczności i maksymalnego uproszczenia operacji standardowo wykonywanych na plikach audio. Dodatkową zaletę Ocenaudio stanowi funkcja podglądu w czasie rzeczywistym zastosowanych filtrów i efektów, dzięki czemu jest to pomocne narzędzie zarówno dla zaawansowanych, jak i początkujących użytkowników.

Montaż nie może obyć się m.in. bez programu GarageBand dla urządzeń Mac. W przypadku montowania fragmentów audio na komputerach z systemem Windows sprawdzą się m.in. ponownie Audacity bądź CyberLink AudioDirector.

Zaprezentuj swój podcast

Jeszcze przed samym nagraniem pierwszego odcinka pojawia się konieczność wybrania chwytliwej, przyciągającej nazwy podcastu. Stworzony produkt musi zostać opatrzony także charakterystycznym logo, bezsprzecznie kojarzącym się z naszymi nagraniami audio.

Podcasty mogą być udostępniane m.in. na SoundCloudzie czy iTunes. Ciekawą alternatywą jest stworzenie własnego bloga, np. w oparciu o WordPressa, i zamieszczanie tam wszystkich odcinków podcastu. Warto również pamiętać, że promocja naszej serii może być prowadzona z użyciem darmowych kanałów, np. mediów społecznościowych czy forów internetowych.

Jak zrobili to inni, czyli podcast w praktyce

Agnieszka Skupieńska – To się opłaca

Idealny podcast dla osób noszących się z zamiarem założenia własnego biznesu, szczególnie sklepu internetowego. Sama forma przekazu została tak dopasowana, by przekazać słuchaczom kluczową wiedzę w jak najbardziej przystępny sposób. W rezultacie prezentowane zagadnienia są zrozumiałe nawet dla dopiero początkujących osób, które stawiają swoje pierwsze biznesowe kroki.

Dużym urozmaiceniem jest też cykl Kulisy pracy składający się z kilku odcinków, w których Agnieszka Skupieńska rozmawia ze specjalistami z różnych dziedzin.

Paweł Leżoch – Biznes od początku

Dedykowany wszystkim osobom poszukującym skutecznych sposobów na to, by zacząć zarabiać w sieci. Zróżnicowany zakres tematyczny odcinków pozwala poznać słuchaczom różne wycinki tego obszaru biznesowego, zyskując wiedzę dotycząca funkcjonowania poszczególnych mechanizmów.

Można znaleźć tu zarówno informacje o podstawach tworzenia stron, sklepów internetowych, pomocnych aplikacjach, jak i wskazówki, jak pozyskiwać klientów i skutecznie promować swoją markę, wykorzystując również potencjał mediów społecznościowych.

Marek Jankowski – Mała wielka firma

Tematyka odcinków podcastu została starannie opracowana w taki sposób, by odbiorca mógł pogłębić swoją biznesową wiedzę w obszarach marketingu, budowania własnej marki, zakładania biznesu, sprzedaży, organizacji pracy, produktywności, umiejętnego wykorzystania mediów społecznościowych, a nawet freelancingu.

W efekcie każdy z odcinków stanowi cenne źródło inspiracji, dodatkowo podsuwając pomocne narzędzia, które zwiększają szansę na odniesienie upragnionego sukcesu w biznesie.

Autor ifirma.pl

Oliwia Józefowiak

Autorka treści poruszających tematykę zarówno biznesową, e-commercową, oraz księgową. W tekstach tworzonych na ifirma.pl dąży do kreatywnego, ale też zrozumiałego omówienia często zawiłych aspektów z obszaru ekonomii, ułatwiając przedsiębiorczym osobom stawianie pierwszych kroków w świecie biznesu. Swoją wiedzę z obszaru rachunkowości oraz controllingu wciąż poszerza, realizując studia na tym kierunku. Na co dzień przyjmuje analityczną perspektywę, przemieniając nawet pozornie zwyczajne otoczenie w cenne źródło inspiracji.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie