Wraz z rozwojem technologii i coraz mniej zawodnym dostępem do internetu firmy zaczynają otwierać się na pracowników zdalnych. Freelancerów do realizacji poszczególnych projektów szukają już niemal wszystkie branże. W niektórych z nich, możliwość pracy zdalnej to część oferty dla pracowników etatowych. Jeśli więc marzysz o podróżach, ale nie chcesz rezygnować z kariery, to dla Ciebie idealny czas. Oto zawody, w których praca zdalna jest już standardem.
- 1. IT Developer
- 2. Copywriter
- 3. Specjalista ds. SEO/SEM
- 4. Grafik komputerowy
- 5. Specjalista ds. social mediów
Zawody, w których popularna jest praca zdalna:
IT Developer
Sektor IT, który na rynku pracy ustala trendy, dawno już zauważył, że możliwość pracy zdalnej pozwala skuteczniej rekrutować tych specjalistów, którzy w ofertach mogą przebierać. Firmy prześcigają się więc nie tyle już w oferowaniu szczodrych warunków finansowych, ale i przeróżnych benefitów. Możliwość pracy z domu już jednak nie jest za taki uznawana. W IT stała się bowiem powszechna.
Twórcy aplikacji, webdesignerzy, administratorzy systemów komputerowych i testerzy do wykonywania swoich obowiązków potrzebują jedynie komputera i łącza internetowego, a komunikację i śledzenie postępów w projekcie ułatwiają programy takie jak choćby Slack, Trello czy Jira.
Jeżeli chcesz pracować zdalnie, warto więc rozważyć zmianę ścieżki kariery, tym bardziej, że ostatnimi czasy powstało bardziej wiele bootcampów i szkół programowania. Gwarantują one przyspieszone zdobycie kompetencji wystarczających do podjęcia zatrudnienia.
Copywriter
Praca copywritera lub content managera polega na przygotowywaniu różnego typu treści na potrzeby firmowe. Mogą to być zarówno materiały stricte reklamowe, takie jak hasła, claimy treści do landing page’y, czy scenariusze spotów reklamowych, ale i dłuższe treści o charakterze dziennikarskim, jak artykuły branżowe czy specjalistyczne blog posty.
O ile jednak kiedyś do wykonywania tej pracy wystarczało tzw. lekkie pióro, o tyle teraz coraz częściej dochodzi to tego konieczność zapoznania się z narzędziami do planowania treści takimi jak Google Trends, Answer The Public czy Google Keyword Planner. Ważna jest również specyfika poszczególnych mediów społecznościowych (Instagram, Facebook, LinkedIn).
Specjalista ds. SEO/SEM
Specjaliści zajmujący się optymalizacją stron internetowych zgodnie z wymogami SEO lub reklamą w wyszukiwarce również z powodzeniem mogą pracować z domu. Podobnie jak w przypadku copywriterów, ich praca polega w dużej mierze na korzystaniu z narzędzi, ale i analizowaniu danych i wyciąganiu odpowiednich wniosków.
Przyda się także umiejętność programowania lub chociaż budowy stron internetowych, jako że na pozycję w rankingach wyszukiwania, oprócz zawartości strony, wpływa `również jej budowa.
▲ wróć na początekGrafik komputerowy
Projektanci graficzni, bez względu na to, czy tworzą koncepty ręcznie, czy przy użyciu programów komputerowych, mogą nie wychodząc z domu opracowywać ogólne układy i projekty reklam, broszur, czasopism czy raportów korporacyjnych, infografik itp., itd.
Co więcej, freelancerzy w tym zawodzie mogą liczyć stały dopływ zleceń. Sprawia to, że mogą realizować się na wielu polach jednocześnie. A w zawodach wymagających kreatywności wydaje się to szczególnie ważne.
Specjalista ds. social mediów
Niegdyś, obsługą mediów społecznościowych zajmowali się copywriterzy, później przemianowani na content designerów, ale teraz “lekkie pióro” to zdecydowanie za mało, by sprawnie poruszać się po ekosystemach Facebooka, Twittera, Instagrama czy WhatsAppa. Nie chodzi bowiem o to tylko, by pisać. Specjaliści zajmujący się social mediami muszą jednocześnie łączyć kompetencje kreatywne, takie jak pisanie czy tworzenie grafik, z analitycznymi. Ich zadaniem jest bowiem zadbanie o to, by ich treści – zarówno organiczne, jak i reklamowe – docierały do jak najszerszego grona odbiorców.
▲ wróć na początekPodobnie jak specjaliści ds. SEO, do wykonywania tych obowiązków potrzebują jednak wyłącznie komputera podłączonego do internetu.