Czasami zdarza się sytuacja, kiedy faktura za zakupione towary handlowe lub materiały podstawowe dociera szybciej niż ich faktyczna dostawa. W takim przypadku mamy do czynienia z tzw. materiałem podstawowym/towarem handlowym w drodze. W jaki sposób należy ująć taką sytuację w księdze przychodów i rozchodów? Sprawdźmy.
- 1. Moment poniesienia kosztu według ustawy o PIT
- 2. Faktura otrzymana przed dostawą materiałów podstawowych lub towarów handlowych
- 3. Faktura przed dostawą a VAT
Materiały i towary w drodze – omówione zagadnienia:
Moment poniesienia kosztu według ustawy o PIT
Zgodnie z art. 22 ust 6b ustawy o PIT, za moment poniesienia kosztu (również zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych) uznaje się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę jego zaksięgowania. Zasada ta dotyczy wszystkich przedsiębiorców prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Co więcej, w wyjaśnieniach do KPiR znajduje się zapis, zgodnie z którym w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów („Data”) należy wpisać dzień, który wynika z dokumentu stanowiącego podstawę dokonania wpisu, tj. data poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania przychodu albo zestawienia sprzedaży.
Ważne!
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie prowadzenia KPiR, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych należy ująć w księdze natychmiast po ich otrzymaniu, a najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
Faktura otrzymana przed dostawą materiałów podstawowych lub towarów handlowych
Fakturę za zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych należy ująć w kolumnie 10 KPiR w dacie jej wystawienia, nawet wówczas, gdy nie doszło jeszcze do ich faktycznej dostawy (chyba że jest to faktura zaliczkowa – wówczas koszt należy wykazać dopiero w momencie dostawy). Co więcej, nawet jeżeli miesiąc, w którym sporządzono dokument zakupowy jest już zamknięty, podatnik i tak powinien ująć koszt w okresie, w którym faktura została wystawiona (brak chronologii w zapisach należy wyjaśnić w kol. 16 „Uwagi”).
Faktura przed dostawą a VAT
Jeżeli faktura została wystawiona przed dostawą materiałów podstawowych lub towarów handlowych, prawo do odliczenia VAT powstanie dopiero w momencie dokonania dostawy. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli przed dostawą miała miejsce płatność na poczet danej transakcji – wówczas podatnik może dokonać odliczenia VAT w deklaracji za okres, w którym otrzymał fakturę.
Stan faktyczny:
zaliczka 100 % potwierdzona fakturą zaliczkową z dnia 27-12-2021
aktualna faktura rozliczeniowa do zaliczki wystawiona dn. 31-12-2021 z datą dostawy 03-01-2022.
Moje pytanie, czy w związku z wystawieniem FV w roku 2021 a datą dostawy na początku 2022 roku możemy cała fakturę potraktować tak, jakby towar z niej był dostarczony jeszcze w 2021 roku, mianowicie:
– zaksięgowanie zakupu w koszty towarów handlowych w m-cu grudzień 2021 r.
– odliczenie podatku VAT w m-cu grudzień 2021 r.
– przyjęcie na magazyn (istotne w przeprowadzanej na dz. 31-12-2021 inwentaryzacji) w m-cu grudzień 2021 r.
Proszę o zwrotną odpowiedź.