Ulga mieszkaniowa to rodzaj ulgi podatkowej, która oznacza nic innego jak pomniejszenie podstawy opodatkowania, kwoty podatku lub stawki podatkowej. Pozostając w temacie ulgi podatkowej warto wiedzieć, że opodatkowania można uniknąć na mocy ulgi przekazując zyskane pieniądze na własne cele mieszkaniowe.
O tym czy pod pojęciem celów mieszkaniowych kryje się zakup mebli i sprzętów AGD przeczytasz w niniejszym artykule.
Ulga mieszkaniowa jest rodzajem ulgi podatkowej, która oznacza nic innego jak pomniejszenie podstawy opodatkowania, kwoty podatku lub stawki podatkowej. Sprzedaż nieruchomości w ciągu 5 lat od końca roku, w którym została ona nabyta albo wybudowana oznacza konieczność zapłaty podatku dochodowego. Wskazać należy, że ulga mieszkaniowa przysługuje w przypadku nabycia:
Jednakże opodatkowania można jednak uniknąć na mocy ulgi przekazują pieniądze na własne cele mieszkaniowe. Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 131 z ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa PIT) wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe.
Warunkiem korzystania ze zwolnienia jest wydatkowanie na określone w nim cele konkretnych pieniędzy, lecz wartości przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości lub prawa do lokalu.
– okres na przeznaczenie środków pieniężnych na własne cele mieszkaniowe wynosi 3 lata, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie nieruchomości.
Katalog wydatków, które można zakwalifikować jako poniesione na własne cele mieszkaniowe, znajduje się w art. 21 ust. 25 ustawy PIT.
Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy PIT Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.
W powyższym przepisie mowa jest o remoncie czy też budowie, jednakże w ustawie PIT brak jest definicji tychże pojęć, dlatego należy odnieść się do przepisów prawa budowlanego, a w szczególności art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, zgodnie z którym ilekroć mowa jest o budowie, to należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Natomiast w przepisie art. 3 pkt 8, remontem jest wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Remont ma zatem na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych, nie zmieniając przy tym jego charakteru i funkcji. Remont następuje w toku eksploatacji środka trwałego przez podatnika i jest wynikiem tej eksploatacji (zużycia). Wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe ma charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie jego pierwotną wartość użytkową i niezmieniający jego charakteru.
Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 1998 r., I SA/Gd 886/96 wskazał, że za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji.
A jeśli zastanawiasz się czy można rozliczyć wydatki na remont lokalu, w którym prowadzisz działalność gospodarczą, to przeczytaj tej artykuł.
Wobec powyższego za remont, o którym mowa w ustawie PIT należy uznać prace dotyczące lokalu lub budynku jako całej nieruchomości i jej części składowych, które służą niewątpliwie utrzymaniu lokalu we właściwym stanie, doprowadzeniu go do pierwotnej albo pożądanej zdolności użytkowej. Często przez remont np. lokalu mieszkalnego rozumiemy jego wykończenie i wyposażenie w elementy takie jak podłoga, okna, drzwi, instalacje wodne, kanalizacyjne, gazowe, grzewcze czy też zabudowę meblową.
Analizując przepisy ustawy PIT wydatkami będą prace związane z remontem, który oznacza doprowadzenie do pierwotnej bądź pożądanej zdolności użytkowej, a nie wydatki na wyposażenie np. lokalu mieszkalnego w postaci zakupu pralki, lodówki, zmywarki, kanapy czy też stołu, bowiem nie stanowią one wydatków własne cele mieszkaniowe. Takie zatem wydatki nie mieszczą się w katalogu wydatków wymienionych w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy PIT, jednakże od tej zasady został określony wyjątek przez Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 13 października 2021 r., nr DD2.8202.4.2020.
Jak już wcześniej wskazano, za wydatki, które spełniają kryteria określone w przepisie art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy PIT można uważać wykonanie robót budowlanych czy też wymianę wyposażenia technicznego budynku lub lokalu w postaci instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego. Co oznacza, że wydatki przykładowo na zakup:
– mogą być traktowane jako wydatki budowlane, remontowe, albowiem stanowią zakończenie instalacji gazowej, gazowo-elektrycznej, elektrycznej, wodociągowej, wodociągowo-kanalizacyjnej lub wentylacyjnej. Wydatki na zakup takich elementów są niezbędne, ponieważ bez ich zakupu lokal, a przede wszystkim lokal mieszkalny nie będzie mógł spełniać swojej funkcji mieszkalnej.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych:
We wspomnianym wcześniej piśmie z dnia 13 października 2021 r. Ministerstwa Finansów, nr DD2.8202.4.2020 wskazano, że:
Z kolei w przypadku kwalifikacji mebli, najczęściej wykonanych na wymiar i mebli, które są przeznaczone pod zabudowę sprzętu, czy charakteryzujących się trwałym związkiem z obiektem budowlanym, najczęściej lokalem mieszkalnym, to wskazać należy, że stanowią koszty uzyskania przychodu jako nakłady zwiększające wartość nieruchomości. A co szczególnie istotne, to przyczyniają się do realizacji własnego celu mieszkaniowego.
Tym samym wydatki poniesione na zakup i montaż mebli i AGD, takich jak:
– mieszczą się w pojęciu wydatków na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 ustawy PIT.
Mimo, że przepisy ustawy PIT mogą wskazywać na to, że meble czy sprzęt AGD nie mogą być uznane za wydatek poniesiony na cele mieszkaniowe, to z pomocą przyszedł Minister Finansów, który w piśmie ogólnym rozwiązał pojawiające się wątpliwości podatników i uznał, przedmiotowe wydatki za możliwe do zwolnienia. Takie wydatki są niezbędne i racjonalne, bowiem wynikają często z projektów instalacyjnych i przyłączeniowych dla danej nieruchomości. Ich zakup, a następnie montaż pozwalają z sposób funkcjonalny korzystać z danego lokalu, a co za tym idzie mieszczą się w pojęciu celów mieszkaniowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Mam pytanie. Czy w PIT 37 mogę odliczyć zakup lodówki. Mieszkam w bloku.
Jeśli prowadzi Pani działalność nierejestrowaną i zamierza Pani rozliczać koszty w ramach tej działalności to zachęcam do zapoznania się z naszymi artykułami w tym temacie:
https://www.ifirma.pl/blog/dzialalnosc-nierejestrowana-w-zeznaniu-rocznym.html
https://www.ifirma.pl/blog/dzialalnosc-nierejestrowa-kilka-waznych-informacji.html
CZY MOŻN A ODLICZYĆ KOSZT PONIESIONY NA KUPNO Z A M R A Ż A R K I ?