Myślisz o rozpoczęciu własnej działalności albo już taką posiadasz i chciałbyś poprawić jej wyniki?
Niezależnie od branży, poznanie sił konkurencyjnych oraz atrakcyjności Twojego sektora, pozwoli Ci zbudować stabilny, przynoszący zyski biznes. Pomóc Ci w tym może model 5 sił Portera.
Od niej zależy jaka jest bariera wejścia do sektora i utrzymania w nim dobrej pozycji. Rozpoczęcie działalności wiąże się z inwestycją kapitału finansowego, posiadaniem patentów czy specjalistycznych umiejętności. Dodatkową trudność może być już istniejąca, zróżnicowana oferta produktów i usług − znacznie trudniej będzie Ci wyróżnić się spośród konkurencji.
Odnosi się do tego, jak łatwo można znaleźć ofertę zastępczą do Twojej. Im więcej tego typu produktów, usług możesz znaleźć, tym mniejsze szanse na zdobycie korzystnej pozycji w sektorze. Na stopień tego zagrożenia mogą wpływać m.in.:
Konkurencyjność stanowi istotny element, który znacząco rzutuje na całokształt otoczenia rynkowego. Na tę siłę oddziałują następująco:
Jeśli chciałbyś/-abyś poznać mocne i słabe strony swojej konkurencji, a także dowiedzieć jak wykorzystać tę wiedzę w swojej strategii zarządzania – przeczytaj ten artykuł.
Jest zależna od ich możliwości wywierania presji i zmieniania wysokości cen. Bodźcami mogącymi kształtować relację pomiędzy odbiorcami a sprzedawcami są:
Jest zależna od ich możliwości manipulowania cenami, jakością i terminami dostaw. W tym przypadku wpływ na sytuację dostawców również będą mieć:
Wykorzystanie tego narzędzia najlepiej przedstawić na podstawie wybranego sektora gospodarki.
Każda z przedstawianych metod ma swoje zalety oraz ograniczenia. W tym przypadku można wyróżnić następująco:
5 sił Portera pomaga zidentyfikować ryzyko związane z siłą przetargową nabywców i dostawców, pojawiającymi się substytucjami produktów czy usług, nowymi konkurentami na rynku. Świadomość wyzwań, z jakimi będziesz musiał się uporać, ułatwi Ci stworzenie skutecznej strategii zarządzania.
Przebadanie swojego otoczenia gospodarczego, pozwoli Ci nabrać obiektywnego spojrzenia na swoją działalność i podjąć właściwe decyzje.
Zdobycie informacji o wpływie konkurencji, dostawców i nabywców sprawi, że będzie Ci łatwiej zrozumieć przyczyny swoich niepowodzeń i wyciągnąć wnioski na przyszłość.
Poprzez zrozumienie wpływu czynników zewnętrznych, będziesz w stanie wyodrębnić mocne i słabe strony Twojego przedsiębiorstwa − wzmacniać swoją pozycję strategiczną, a zarazem zastanowić się nad rozwiązaniem istniejących problemów.
Dowiesz się, kto spośród konkurentów, dostawców czy nabywców ma największą siłę przebicia w danym sektorze. Dzięki temu będziesz wiedział w jaki sposób postępować z danymi uczestnikami rynku.
Analiza może udzielić odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób przyczyniać się do ekspansji Twojej firmy. Np. czy w danym momencie opłaca się wejść w spółkę z innym podmiotem prowadzącym podobną działalność lub może całkowicie inną?
W analizie pominięte zostały aspekty technologiczne bądź prawne, które w istocie mogą mieć bardzo duży wpływ na sposób funkcjonowania Twojego przedsiębiorstwa. Niekiedy, właśnie te czynniki odgrywają dominującą rolę w osiągnięciu sukcesu lub poniesieniu porażki. W związku z tym, nie powinieneś korzystać jedynie z tej metody do oceny atrakcyjności sektora − najlepszym sposobem będzie połączenie jej z innymi (np. SWOT, analiza KCS).
Przedstawiony model skupia się tylko na jednym sektorze gospodarki, zatem nie nadaje się on dla rozbudowanych firm, funkcjonujących w kilku branżach naraz.
W praktyce, jest to proste narzędzie, które nie jest w stanie dostarczyć wszystkich informacji potrzebnych do opracowania skutecznej strategii zarządzania. Stanowi raczej dobry początek dokładnej eksploracji firmy i jej otoczenia.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.