Niekiedy może zdarzyć się, że podmiot znajduje się w posiadaniu nieruchomości mu zbędnej, czy też gospodarczo nieatrakcyjnej. Przekazanie nieruchomości występuje w formie umowy, ma charakter nieodpłatny, przez co zbliżone jest do darowizny. Jednakże należy pamiętać, że są to dwie różne instytucje. Więcej na temat przekazania nieruchomości znajdziesz w niniejszym artykule.
Zgodnie z przepisem art. 902(1) Kodeksu cywilnego:
Istotą umowy przekazania nieruchomości jest umożliwienie właścicielowi wyzbycia się z własności tej nieruchomości i nieodpłatne przekazanie jej na własność gminie albo Skarbowi Państwa. Jako, że przeniesienie własności w drodze umowy następuje pod tytułem darmy, to mamy więc do czynienia z czynnością nieodpłatną, co oznacza, że zbywca (właściciel nieruchomości) nie może otrzymać żadnej korzyści majątkowej z tytułu wyzbycia się majątku nieruchomego.
Stronami umowy przekazania nieruchomości są:
Przedmiotem umowy przekazania nieruchomości zazwyczaj są nieruchomości, ale może być również prawo użytkowania wieczystego. Nieruchomość przechodzi na gminę lub Skarb Państwa wraz ze wszystkimi obciążeniami związanymi z własnością, zarówno rzeczowymi (np. hipoteka) oraz osobistymi.
W literaturze przedmiotu wskazuje się, że przekazanie nieruchomości może mieć zastosowanie np. przy przekazaniu nieruchomości stanowiących drogi wewnętrzne na osiedlu mieszkaniowym. Wówczas, dodatkowo przy odpowiedniej konstrukcji służebności, które nie wygasają z przejęciem nieruchomości przez gminę, możliwe jest przerzucenie na gminę lub Skarb Państwa obowiązku utrzymywania dróg [por. M. Załucki (red.), Kodeks cywilny. Komentarz. Wyd. 3, Warszawa 2023].
WAŻNE – umowa przekazania nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego
Zwarcie umowy przekazania nieruchomości jest poprzedzone zaproszeniem, które jest pewnego rodzaju propozycją właściciela do zawarcia umowy, na którą adresat, czyli gmina lub Skarb Państwa mogą, ale nie muszą wyrazić zgody. Zaproszenie to nie wymaga żadnej formy szczególnej. Właściciel nieruchomości nie jest w żaden sposób związany z wystosowanym zaproszeniem, co oznacza, że w każdej chwili może on zrezygnować z zawarcia umowy – nawet po oświadczeniu przez adresata zaproszenia, że chce z niego skorzystać.
Co do zasady w pierwszej kolejności zaproszenie należy skierować do gminy, a dopiero gdy gmina nie skorzysta z zaproszenia do zawarcia umowy w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia zaproszenia przez właściciela nieruchomości, to zaproszenie należy skierować do Skarbu Państwa. Dniem złożenia jest dzień, w którym gmina mogła zapoznać się z jego treścią. Z kolei jeśli chodzi o Skarb Państwa, to ustawodawca nie wskazuje terminu odpowiedzi na zaproszenie do niego skierowane, co umożliwia skorzystanie przez Skarb Państwa. Zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku adresat zaproszenia nie musi podawać przyczyn odmowy zawarcia umowy przekazania nieruchomości.
Warto również zapamiętać, że jeśli nieruchomość leży na obszarze dwóch lub większej liczby gmin zaproszenie należy z zasady kierować do jednej z nich.
WAŻNE – zaproszenie nie jest ofertą, bowiem w przeciwieństwie do oferty jest to jedynie propozycja zawarcia umowy, na którą gmina może wyrazić zgodę. Odmowa gminy lub jej milczenie nie zamyka możliwości zawarcia umowy przekazania
Jeżeli strony nie postanowiły inaczej właściciel przekazujący nieruchomość nie ponosi odpowiedzialności za jej wady [por. art. 902(2) Kodeksu cywilnego].
Powyższy przepis ma charakter dyspozytywny, co oznacza, że strony mogą określić w umowie (zgodnie z zasadą swobody umów) według własnego uznania odpowiedzialność za wady nieruchomości. Tym samym strony mogą określić, w jakim zakresie i na jakich zasadach właściciel będzie ponosił tę odpowiedzialność – brak takiego ustalenia w umowie automatycznie powoduje wyłączenie odpowiedzialności właściciela za wady.
Przez wady rozumie się wady dotyczące stanu prawnego nieruchomości ujawnionego w księdze wieczystej, a także ustanowione na niej obciążenia, wynikające zarówno z ograniczonych praw rzeczowych, jak i ze stosunków obligacyjnych, oraz wady wynikające z jej stanu faktycznego [tak Ł. Sanakiewicz, Przeniesienie użytkowania wieczystego w drodze umowy przekazania, Rejent 2010, nr 1, s. 99–131].
Treścią umowy przekazania nieruchomości jest jednostronne zobowiązanie właściciela do przeniesienia prawa własności bez obowiązku zapłaty – czynność ta jest nieodpłatna. Jednakże należy pamiętać, że ani gmina ani Skarb Państwa nie mają obowiązku zawrzeć umowy przekazania nieruchomość, co oznacza to, że właścicielowi nieruchomości nie przysługuje roszczenie o zawarcie umowy przekazania nieruchomości.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
Kto reprezentuje skarb państwa w tym przypadku – do kogo kierować zaproszenie?