W przepisach prawa i umowach można spotkać się z pojęciami „na piśmie” albo „w formie pisemnej”. Czy są ze sobą tożsame i oznaczają, że dana treść musi być po prostu utrwalona na piśmie?
Z powyższego przepisu wynika, że do dokonania czynności prawnej w formie pisemnej są potrzebne dokument i podpis, przy czym podpis musi być własnoręczny. Należy pamiętać, że podpis musi umożliwić zidentyfikowanie osoby składającej oświadczenie woli o danej treści. Co więcej, dokument, pod którym należy się własnoręcznie podpisać, może być sporządzony w dowolny sposób, co oznacza, że może zostać napisany odręcznie, może mieć formę wydruku lub kopii.
Przykładowo można napisać na komputerze umowę sprzedaży, wydrukować ją i przekazać stronom umowy do podpisu – wówczas podpisy należy złożyć własnoręcznie.
W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 4 grudnia 2019 r., sygn. akt I CSK 495/18 odniesiono się do znaczenia podpisu w obrocie prawnym. Sąd stanął na stanowisku, że:
Jeśli przepisy prawa przewidują wymóg zachowania formy pisemnej, to co do zasady musi być to forma pisemna opatrzona własnoręcznym podpisem. Niektóre przepisy prawa dopuszczają jednak możliwość złożenia kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Z powyższej regulacji wynika, że zachowanie formy elektronicznej, która utożsamiana jest z formą pisemną, wymaga:
A co z osobami, które nie potrafią bądź nie mogą pisać? Do takich osób również znajdują zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego, w tym wypadku art. 79, z którego wynika, że:
Tym samym forma pisemna oznacza, że:
Dodatkowo warto zapamiętać, że forma pisemna może przybrać następujące rodzaje:
Jeśli zastanawiasz się, czy umowa ustna jest tak samo ważna jak umowa pisemna, to przeczytaj ten artykuł.
Forma dokumentowa została uregulowana w przepisie art. 772 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym „do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie”.
Tym samym złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu powinno umożliwić ustalenie osoby, która złożyła to oświadczenie. Co więcej, pod takim dokumentem nie trzeba się podpisywać – ani podpisem własnoręcznym, ani kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Najważniejsze, by możliwe było ustalenie, od kogo dokument pochodzi (można przykładowo zidentyfikować to po stopce e-mailowej, numerze telefonu, który przypisany jest danej osobie, adresie e-mail itp.).
Dokumentem jest natomiast nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią. Zatem formą dokumentową są przykładowo wiadomości sms lub e-mail.
Przykładowo w wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 30 kwietnia 2021 r., sygn. akt VI ACa 320/20 wskazano, że:
„Minimalnym wymogiem dla złożenia oświadczenia w formie dokumentu jest stworzenie możliwości ustalenia osoby składającej oświadczenie”.
„Stworzenie takiej możliwości może nastąpić w dowolnej formie – np. poprzez wskazanie personaliów tej osoby pismem maszynowym, czy też przy użyciu stosownej pieczątki imiennej”.
Jeśli spotkamy się zatem z zapisem, że dany dokument musi być zawarty „w formie pisemnej”, to musimy pamiętać, że wówczas musi również zostać przez nas podpisany (własnoręcznie albo elektronicznie). Dokonania jakiejś czynności prawnej „na piśmie” oznacza, że dokument musi być sporządzony pisemnie, na przykład w wiadomości e-mail.
W formie pisemnej muszą być zawarte na przykład: umowa o pracę, reklamacja, wszelkie zmiany tych umów.
Na piśmie musi być zawarte na przykład wypowiedzenie umowy o świadczenie usług.
Niewątpliwie „na piśmie” to nie to samo co „w formie pisemnej”. Najważniejszą różnicą zachodzącą pomiędzy „formą pisemną” a „na piśmie” jest to, że do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarczy złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie zawierającym treść oświadczenia woli. Z kolei „na piśmie” oznacza, że dokument musi mieć postać tekstową.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!