Czy wiesz, że wynajmując mieszkanie, możesz zawrzeć umowę przed notariuszem i dzięki temu w razie problemów z lokatorem przyspieszyć eksmisję? Taką możliwość gwarantuje Ci zawarcie umowy najmu okazjonalnego w formie aktu notarialnego.
O tym, czym jest najem okazjonalny, jak wygląda umowa najmu okazjonalnego i czy należy ją zgłosić do urzędu skarbowego, przeczytasz w poniższym artykule.
Najem okazjonalny to nic innego jak umowa najmu, ale zawarta w formie aktu notarialnego. Należy pamiętać, że najem okazjonalny różni się od zwykłego najmu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat umowy najmu tradycyjnego i pobrać darmowy wzór takiej umowy, przejdź tutaj.
Umowa najmu okazjonalnego lokalu:
Jeśli po wygaśnięciu lub rozwiązaniu umowy najmu okazjonalnego lokalu najemca dobrowolnie nie opróżnił lokalu, to właściciel może doręczyć najemcy żądanie opróżnienia lokalu, sporządzone na piśmie i opatrzone urzędowo poświadczonym podpisem właściciela. Takie żądanie powinno zawierać następujące elementy:
Do wniosku załącza się:
Pamiętaj, że umowa najmu okazjonalnego musi być zawarta w formie aktu notarialnego i może dotyczyć wyłącznie lokalu mieszkalnego.
Elementami umowy najmu okazjonalnego są:
Najem okazjonalny musi zostać zgłoszony do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania właściciela naczelnika urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia najmu.
Pamiętaj jednak, że jeśli umowa najmu okazjonalnego wygaśnie albo zostanie rozwiązana, to tego faktu nie trzeba już zgłaszać do urzędu skarbowego.
Co grozi za niezgłoszenie umowy najmu okazjonalnego do urzędu skarbowego? Przede wszystkim wywoła to konsekwencje dla samego wynajmującego, bowiem utraci on możliwość przymusowego opróżnienia lokalu przez najemcę, jeśli zajdzie taka konieczność. Wówczas taka umowa nie będzie umową najmu okazjonalnego, tylko zwykłą umową najmu na czas określony.
Wzór zgłoszenia do urzędu skarbowego pobierzesz tutaj.
Niewątpliwie najem okazjonalny różni się od najmu tradycyjnego. Przede wszystkim przedmiotem umowy najmu okazjonalnego może być wyłącznie lokal mieszkalny, który ma służyć zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych najemcy. Co więcej, na wynajmującym ciąży obowiązek zgłoszenia zawarcia umowy najmu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni od rozpoczęcia najmu – zgłoszenie jest to istotne dla ewentualnej możliwości dokonania eksmisji lokatora.
Chcesz wiedzieć, czy możesz się zameldować w wynajmowanym mieszkaniu? Jeśli tak, to przeczytaj ten artykuł.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!