Giełdy kursów online charakteryzują się tym, że twórca przeważnie publikuje swój produkt za darmo.
Z platformą rozlicza się dopiero po dokonanej transakcji sprzedaży. Musi jednak wziąć pod uwagę sporą konkurencję, brak kontroli oraz brak dostępu do bazy klientów. Poniżej zebraliśmy najpopularniejsze giełdy kursów online na rynku.
Udemy to popularna internetowa platforma edukacyjna, na której potencjalni kursanci mogą znaleźć odpowiedni dla siebie produkt, natomiast twórcy, mogą oferować swoje kursy szerokiemu gronu odbiorców. Według statystyk dostępnych na oficjalnej stronie firmy, końcem 2021 roku platforma oferowała ponad 185 tys kursów w 75 językach.
Tworzenie i hosting kursu na Udemy są bezpłatne. Nie istnieje również limit kursów, które twórca może opublikować. W przypadku sprzedaży kursu udemy od kwoty brutto odlicza wszelkie podatki i dodatkowe opłaty. Następnie twórca otrzymuje 37% wyliczonej kwoty netto. Udemy przewiduje jednak możliwość udziału w programach partnerskich, w których stawka ta może się różnić.
Skillshare to edukacyjna platforma internetowa skupiająca się na zrzeszaniu kreatywnej społeczności. Z tej przyczyny głównie popularne są twórcze kategorie, takie jak: fotografia, ilustracja, animacja, marketing, freelancing itp. Skillshare koncentruje się na budowaniu interakcji, dzięki czemu kursanci uczą się poprzez wykonywanie określonych projektów, a same lekcje trwają średnio 30-40 min.
Publikacja kursów nie wiąże się z koniecznością ponoszenia kosztów. Kursanci otrzymują dostęp do kursów po opłacaniu abonamentu. Instruktorzy są więc rozliczani na podstawie zdobytych tantiemów. Skillshare przeznacza 30% całkowitych miesięcznych przychodów do puli tantiemów nauczycieli. W celu ustalenia wynagrodzenia nauczyciela, brana jest pod uwagę łączna liczba minut z jego kursu, którą obejrzeli kursanci.
Fiverr to platforma zrzeszająca niezależnych pracowników, którzy oferują wykonanie powierzonych im zadań. Serwis łączy takich freelancerów z potencjalnymi pracodawcami, którzy szukają wykonawców gotowych zrealizować dane zlecenie. Fiverr rozszerzył swoją działalność udostępniając na rynku Learn from Fiverr, czyli giełdę kursów online.
Szkolenia są prowadzone przez profesjonalistów. Uczestnicy, którzy ukończą kurs, prawdopodobnie zyskają na widoczności na rynku Fiverr. Dodatkowo na stronie absolwenta pojawi się odznaka, która informuje o zrealizowaniu danego szkolenia.
LinkedIn Learning to platforma początkowo nazwana Lynda.com. Po przejęciu przez firmę Microsoft w 2016 roku, stała się zależną spółką LinkedIn. Jak zostać instruktorem w serwisie? Przede wszystkim należy wypełnić i przesłać aplikację. Portal po zapoznaniu się z formularzem, kontaktuje się z wybranymi kandydatami. W aplikacji znajduje się pytanie odnośnie języka, w którym instruktor chciałby prowadzić swój kurs. Do wyboru jest siedem opcji: angielski, niemiecki, hiszpański, francuski, japoński, portugalski (z Brazylii) oraz mandaryński (chiński).
Udacity to amerykańska platforma edukacyja, której misją jest szkolenie pracowników w przyszłościowych karierach. Serwis współpracuje z firmami technologicznymi, dzięki czemu kursanci mogą zdobywać wiedzę i umiejętności techniczne, które są pożądane na danym rynku.
Osoby, które chcą zostać instruktorami, muszą zgłosić swoją kandydaturę. Zalecane jest również zaprezentowanie swoich umiejętności. Warto więc przesłać próbkę wcześniej nagranego kursu, tak aby na jej podstawie można było ocenić jakość nauczania. W chwili przyjęcia kandydatury, instruktor rozpoczyna tygodniowe szkolenie, a następnie pracuje nad tworzeniem kursu. W tym procesie towarzyszy mu zespół Udacity.
Instruktorzy Udacity otrzymują wynagrodzenie, którego wysokość jest zależna od stażu pracy w danej dziedzinie oraz od ustalonego w umowie zakresu pracy.
Domestika to platforma, która z małego forum internetowego przekształciła się w serwis zrzeszający kreatywnych specjalistów. Na stronie internetowej kursanci mogą znaleźć wiele kursów online, a także nawiązywać nowe kontakty.
Każda osoba, która chce zostać instruktorem może zgłosić swoją kandydaturę za pomocą witryny internetowej. Należy jednak pamiętać, że Domestika oferuje kursy ukierunkowane na projekt. Instruktor musi więc specjalizować się w branży kreatywnej, np. fotografia, rękodzieło, projektowanie stron, czy kaligrafia.
OpenSesame to platforma umożliwiająca kupno i sprzedaż kursów internetowych. Oferta skierowana jest do pracowników i firm, które chcą rozwijać się w danej branży. Osoby, które chciałyby sprzedawać kursy na OpenSesame, muszą wypełnić i wysłać odpowiedni formularz.
Sprzedawcy mają możliwość łączenia oferowanych kursów w pakiety, po uprzednim poinformowaniu o tym działu wsparcia platformy. Serwis przygotował dla instruktorów poradnik, w jaki sposób promować swoje produkty. Wśród podpowiedzi znalazły się: uzupełnienie swojego konta sprzedawcy o dane takie jak opis firmy, logo, linki do witryny i social mediów, zdobycie kilku recenzji, czy przygotowanie rzetelnego opisu kursu.
To były wszystkie najlepsze giełdy kursów online, które chcieliśmy Wam zaprezentować. O zaletach i wadach tego rozwiązania pisaliśmy w tym artykule. W tym wpisie chcieliśmy pokazać Wam dostępne możliwości, które warto rozważyć decydując się na sprzedaż swoich kursów na takich platformach.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.