Narzędzia monitorowania pracowników stały się ważnym tematem wraz z zaistniałym przekształceniem się modelu pracy, wzrostem popularności pracy zdalnej i hybrydowej. W wyniku tej sytuacji, kwestie bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych zaczęły budzić niemało wątpliwości zarówno wśród pracodawców, jak i osób zatrudnionych.
W tym artykule postaramy się, wyjaśnić na czym dokładnie polega monitoring pracowników i poruszyć ważny aspekt jego zgodności z przepisami Rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
Narzędzia służące do monitorowania pracy pracowników należą do zbioru różnych systemów informatycznych i programów. Ich zadaniem jest kontrola wydajności pracowników i czasu poświęcanego na poszczególne zadania. Znalazły swoje zastosowanie w szczególności podczas pandemii, gdy w wielu miejscach pracy znacząco ograniczono bezpośredni nadzór przełożonego. Właśnie dzięki aplikacjom do śledzenia czasu pracy, możliwa jest dokładna analiza frekwencji pracownika czy jego efektywności.
Ostatnimi czasy rynek tego typu oprogramowań zdecydowanie rozkwitł i firmy z branży oferują różne sposoby na pozyskiwanie potrzebnych danych. Na przykład poprzez:
Monitoring pracowników niesie ze sobą zalety, jak i wady. Można przypuszczać, że w zależności od zajmowanego stanowiska danej osoby, będzie ona zwracała uwagę na inne aspekty tego rozwiązania.
Dla pracodawców takie narzędzia ułatwiają zarządzanie zwłaszcza osobami pracującymi zdalnie, optymalizację zasobów pieniężnych, czasowych, a zatem ciągłe doskonalenie procesów w firmie. Jest to również sposób zabezpieczenia przed atakami hakerskimi, wyciekiem danych.
Warto mieć na uwadze, że takie działania są w stanie negatywnie odbić się na relacjach w zespole. Pracownicy mogą odnieść wrażenie, że kierownictwo jest w stosunku do nich nieufne, wątpi w rzetelne wypełnianie obowiązków podwładnych. Jest to uzależnione od atmosfery w pracy i ważnym zadaniem dla kadry zarządzającej będzie przedstawienie przyczyn i korzyści tego rozwiązania. Kolejną kwestią budzącą wątpliwości pracowników może być naruszenie prywatności i ochrony danych osobowych. Zatem ponownie, należy usystematyzować procedurę w taki sposób, aby była ona w pełni bezpieczna i zrozumiała dla każdego członka zespołu. W przeciwnym razie może to przynosić zupełnie odwrotne skutki od zamierzonych, w postaci obniżenia efektywności pracy i pogorszenie wizerunku firmy. Znacznie bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące ochrony danych i monitoringu pracowników w trakcie pracy obowiązują w innych krajach Unii Europejskiej. W sytuacji wszelkich naruszeń przedsiębiorca musi liczyć się z konsekwencjami prawnymi – wszczęciem postępowań sądowych i nakładania sankcji z tego tytułu.
W związku z tym niuansami prawnymi, które wiążą się z monitoringiem pracowników, warto pamiętać o przepisach odnoszących się do tej problematyki.
Zgodnie z art. 22 Kodeksu pracy, wspomniane powyżej narzędzia monitorowania pracowników zaliczają się do tzw. innej formy monitoringu. Ich wykorzystywanie jest dopuszczalne, jeżeli mają one ułatwić organizację w firmie, efektywniejsze zarządzanie czasem i prawidłowe użytkowanie narzędzi do pracy. Jeżeli pracodawca zdecyduje się na wprowadzenie tego rozwiązania, jest on zobligowany do spełnienia określonych warunków. Będą to:
Tak jak już było to powyżej wspomniane, monitoring pracowników łączy się z przetwarzaniem ich danych osobowych. Dane osobowe to wszelkie informacje, dzięki którym możliwe jest zidentyfikowanie danej osoby. Zatem mamy do czynienia tutaj z Rozporządzeniem o ochronie danych osobowych. Zgodnie z jego przepisami, pracodawca pełni rolę administratora danych. Co z tego wynika i jakie obowiązki ma w tym zakresie?
Z art. 5 RODO wynika m.in., że:
Zgodnie z art. 25 RODO pracodawca ma obowiązek stosować się do zasad ochrony danych osobowych już na początku wszelkich podejmowanych działań w obrębie działalności. Może odnosić się to np. do wcześniejszego wyboru i wdrożenia programu chroniącego prywatność i dane osobowe przed wydaniem sprzętu pracownikowi.
Z kolei art. 30 RODO obliguje administratora danych w firmie do prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych, które posiada. Zapisy te mogą być w każdej chwili zweryfikowane. Natomiast przepis ten nie dotyczy działalności zatrudniających poniżej 250 pracowników, o ile w jej obrębie nie występuje ryzyko naruszenia danych osobowych i prywatności, przetwarzanie danych nie jest sporadyczne, obejmuje szczególne kategorie danych lub dotyczy naruszeń prawnych.<.p>
Według art. 33 i 34 RODO w sytuacji ryzyka naruszenia ochrony danych osobowych i prywatności pracowników, pracodawca musi zgłosić ten fakt do organu nadzorującego. Organ kontrolujący musi być powiadomiony nie później niż 72 godziny po odkryciu wystąpienia nieprawidłowości. Jeżeli przekroczysz ten limit czasowy, należy dołączyć uzasadnienie owego opóźnienia. Co do zasady, powiadomienia należy zgłaszać bez zbędnej zwłoki, jak najszybciej od momentu wykrycia.
Zastosowanie jakichkolwiek narzędzi monitorowania członków zespołu może wpłynąć na poprawę efektywności ich pracy. Z pewnością, jest to argument przemawiający za wprowadzeniem tego rozwiązania do swojego stylu zarządzania. Jednakże jako przedsiębiorca musisz pamiętać o wynikających z tego zobowiązaniach prawnych. Polskie przepisy prawne, jak i regulacje unijne szczegółowo określają dozwolony zakres działań oraz wymogi, które musisz spełnić. Dlatego warto dobrze przemyśleć decyzję o wprowadzeniu monitoringu pracy, określić korzyści, zagrożenia oraz co najważniejsze, poinformować i przygotować na to samych podwładnych. Z pewnością, nie należy traktować owych narzędzi jako sposobu „inwigilacji” pracowników i koncentracji na doszukiwaniu się niewłaściwych zachowań z ich strony.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Jakie są rodzaje narzędzi monitorowania pracowników?
Jakie są zalety i wady monitoringu pracowników?
Jak monitoring pracowników jest związany z RODO?
Jakie są przepisy prawa dotyczące monitorowania pracowników?