Sprzedawca popełnił błąd wystawiając fakturę? Jako nabywca możesz w takim wypadku wystawić notę korygującą. Co ważne, w ten sposób nie możesz skorygować wszystkich błędów – kliknij i sprawdź, kiedy możesz wystawić notę korygującą i co powinien zawierać taki dokument.
Popełnianie błędów jest rzeczą ludzką. Właśnie dlatego ustawodawca przewidział możliwość skorygowania różnego rodzaju pomyłek, jakie mogą pojawić się na fakturach. Co ważne, część błędów może poprawić sam nabywca – w tym celu powinien wystawić notę korygującą. Co to jest? Co powinna zawierać? Przy jakich błędach można ją stosować?
Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy o VAT, nabywca, który otrzymał fakturę zawierającą błędy z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. W związku z powyższym, za pomocą takiego dokumentu możliwe jest skorygowanie m.in. następujących elementów:
W praktyce najczęściej spotyka się noty korygujące wystawione w przypadku popełnienia błędu w nazwie lub adresie nabywcy.
Ważne!
Za pomocą noty korygującej nabywca nie może poprawiać m.in. kwoty netto, VAT i brutto, stawki podatku, ilości dostarczonych towarów – w przypadku tak istotnych pomyłek nabywca powinien zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie faktury korygującej.
Przepisy ustawy o VAT nie określają wzoru noty korygującej. Wskazują jedynie, by zawierała ona następujące elementy:
Nota korygująca – najważniejsze informacje
Nota korygująca – wzór dostępny tutaj: kliknij i pobierz!
Zgodnie z art. 106k ust. 2 ustawy o VAT nabywca powinien uzyskać akceptację wystawionej noty korygującej. Co istotne, nie ma określonego sposobu, w jaki taka akceptacja miałaby nastąpić. Może być to podpisana kopia noty, e-mail z informacją, że sprzedawca akceptuje korektę lub każdy inny sposób wskazujący na to, że wystawca faktury zgadza się z poprawką do swojego dokumentu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nota korygująca - czy konieczna jest akceptacja poprawek?
Jak wypełnić notę korygującą?