|
|
2 minut czytania

Nowa ustawa o prawach konsumenta – co się zmieni?

Sejm uchwalił nową ustawę o prawach konsumenta – dzięki niej prawa kupujących i obowiązki sprzedających będą takie same jak w całej Unii Europejskiej. Teraz ustawa zostanie przekazana do prezydenta, a nowe przepisy mają wejść w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Co te zmiany oznaczają dla przedsiębiorców?

ifirma.pl - księgowość
Sejm uchwalił nową ustawę o prawach konsumenta – dzięki niej prawa kupujących i obowiązki sprzedających będą takie same jak w całej Unii Europejskiej. Teraz ustawa zostanie przekazana do prezydenta, a nowe przepisy mają wejść w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Co te zmiany oznaczają dla przedsiębiorców? Nowa ustawa o prawach konsumenta – najważniejsze zmiany. Najnowsze zmiany dotyczą zarówno klientów dokonujących zakupów przez Internet, na odległość, jak i dokonujących zakupów bezpośrednio w sklepie stacjonarnym.  

Zawarcie umowy

Zgodnie z ustawą przed zawarciem umowy z klientem przedsiębiorca będzie musiał dokładnie poinformować go o wszelkich istotnych warunkach, które znajdą się w umowie, bez względu na to, czy obie strony zawrą umowę na odległość czy w sklepie. Przede wszystkim klient powinien być dokładnie poinformowany o wszystkich kosztach związanych z zawarciem umowy.  

Odstąpienie od umowy

Przesunie się także termin, w którym klient będzie mógł odstąpić bez podania przyczyn od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem. Aktualnie może to zrobić w ciągu 10 dni, a po wejściu nowych przepisów w życie będzie miał 14 dni na odstąpienie od umowy. Nie jest to jednak ostateczny termin – jeśli bowiem zdarzy się, ze przedsiębiorca nie poinformuje konsumenta o przysługującym mu prawie, to wówczas klient będzie mógł odstąpić od umowy jeszcze przez rok od opływu 14-dniowego terminu. Dodatkowo, jeśli przedsiębiorca nie poinformuje klienta o obowiązku poniesienia kosztów związanych ze zwrotem towaru, to w razie ewentualnego zwrotu towaru klient nie będzie musiał za niego płacić.  

Wadliwy towar

Nowa ustawa przywraca pojęcie „wadliwy”. Jeśli zakupiony przez klienta towar okaże się wadliwy, wówczas klient będzie mógł zdecydować, czy w ramach tego będzie chciał skorzystać z możliwości obniżenia ceny towaru, wymiany towaru na nowy czy odstąpienia z umowy (bez konieczności uprzedniego oddania zepsutego towaru do naprawy). Co więcej, jeśli przedsiębiorca (gwarant) nie określi w umowie długości obowiązywania gwarancji, to zgodnie z nowymi przepisami okres gwarancji na towar wydłuży się do 2 lat. Uchwalona przez Sejm ustawa zostanie przekazana do prezydenta, a nowe przepisy mają wejść w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobisty księgowy
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie