|
|
4 minut czytania

Nowe narzędzia weryfikacji kontrahentów – rejestry online MF

Ministerstwo Finansów opracowało nowe narzędzia, które ułatwiają identyfikację i weryfikację online statusu czynnych podatników VAT. Dotychczasowe rozwiązania pozwalały na częściową weryfikację podatników VAT czynnych. Udostępniona usługa „Sprawdzenia statusu podmiotu w VAT” pozwalała jedynie na sprawdzenie statusu w bazie w momencie zapytania.

nowe narzędzia weryfikacji kontrahentów

Ministerstwo Finansów opracowało nowe narzędzia, które ułatwiają identyfikację i weryfikację online statusu czynnych podatników VAT. Dotychczasowe rozwiązania pozwalały na częściową weryfikację podatników VAT czynnych. Udostępnione nowe narzędzia weryfikacji kontrahentów „Sprawdzenia statusu podmiotu w VAT” pozwalała jedynie na sprawdzenie statusu w bazie w momencie zapytania. Zapisy w bazie nie były uaktualniane na bieżąco, wydruk z wynikami sprawdzenia statusu nie zastępował zaświadczenia z urzędu skarbowego.

Zmiany

W styczniu 2018 usunięto częściowo powyższe wady głównego rejestru. Wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (tzw. ustawa STIR) w Biuletynie Informacji Publicznej MF udostępniona została wyszukiwarka podmiotów niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT.

Informacje w wykazach można wyszukiwać według numeru NIP lub fragmentu nazwy wyszukiwanego podmiotu.

Wykazy zawierają informacje przydatne dla innych podatników VAT – informacje na temat podmiotów niezarejestrowanych, wykreślonych lub przywróconych do rejestru VAT ułatwiają ocenę i weryfikację rzetelności kontrahentów oraz pozwalają na zweryfikowanie obowiązków podatkowych związanych z transakcjami z tymi kontrahentami (np. dla celów stosowania odwrotnego obciążenia). Rejestry udostępniają informacje na temat podmiotów:

  • dla których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji (zgodnie z art. 96 ust. 4a ustawy o VAT),
  • które zostały wykreślone przez naczelnika urzędu skarbowego z rejestru jako podatnicy VAT (zgodnie z art. 96 ust. 9 albo 9a ustawy o VAT),
  • których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona (zgodnie z art. 96 ust. 9H-j ustawy o VAT).

Nowe narzędzia weryfikacji kontrahentów – co zawierają?

Wyniki wyszukiwania zawierają szczegółowe dane o podmiocie, w tym dane osób uprawnionych do reprezentacji, numery PESEL (w przypadku osób fizycznych), daty rejestracji, odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT, podstawę prawną odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT. W konsekwencji dane wrażliwe osób fizycznych, takie jak imię i nazwisko w powiązaniu z nr PESEL będą dostępne dla osób postronnych.

Stworzenie rejestru było postulowane przez przedsiębiorców. Chcąc dochować należytej staranności w podatku VAT nie dysponowali narzędziami weryfikującymi dane niedostępne w oficjalnych rejestrach takich jak KRS lub CEIDG. Zwiększenie zakresu danych dostępnych w rejestrze ma na celu ułatwienie weryfikacji kontrahentów, zarówno dostawców jak i odbiorców. Jednocześnie udostępnienie tego narzędzia nie zwalnia podatników z innych czynności wchodzących w skład tzw. należytej staranności – weryfikacji podmiotu i warunków, na jakich odbędzie się transakcja.

Ponadto rejestry online mają w przyszłości zostać rozszerzone o dodatkowe informacje dotyczące podatników VAT. Ministerstwo przygotowało projekt nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych, które wprowadzi ujawnianie rachunków firmowych (kont bankowych) podatników w rejestrach online. W myśl tego projektu zapłata za transakcje o wartości przekraczającej 15 tysięcy zł na rachunek inny niż ujawniony w rejestrze prowadzonym przez MF, będzie dyskwalifikowała dany wydatek z kosztów podatkowych.

Czy twoi kontrahenci to vatowcy? Zobacz, jak sprawdzić status VAT kontrahenta!

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003