Dokonujesz transakcji zagranicznych? Sprawdź, czy masz obowiązek stosowania oznaczenia WSTO EE.
Od lipca 2021 roku obowiązuje wiele istotnych zmian w handlu zagranicznym. Tematy, jak zawsze na początku obowiązywania przepisów, nie są łatwe do zapamiętania i przyswojenia, ale robimy co w naszej mocy, aby temu zaradzić. Dzisiaj odpowiemy na pytanie kiedy będzie stosowane oznaczenie WSTO EE.
Na początek podajemy krótkie definicje, które pozwolą na rozpoznanie skrótów. WSTO to dostawa towarów, które są wysyłane lub transportowane przez dostawcę, lub w jego imieniu z jednego państwa UE do innego kraju w UE. Dostawa jest realizowana na rzecz podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem, który nie rozlicza WNT, lub na rzecz innej osoby niebędącej podatnikiem, nazywanej konsumentem. WSTO zastąpi wcześniej obowiązujące regulacje, które w ustawie o VAT były zdefiniowane jako sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju.
Pod tym pojęciem kryją się usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, o których jest mowa w art. 28k ustawy o VAT. Chodzi o usługi świadczone przez polskiego przedsiębiorcę na rzecz konsumenta i niepodatnika w innym kraju UE.
Dla tych usług obecnie w JPK_V7 stosuje się oznaczenie EE.
Pakiet VAT e-commerce wprowadza również nowe oznaczenia dla transakcji od 1 lipca 2021 r. Do 30 czerwca 2021 r. sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju jest oznaczana w JPK_V7 kodem “SW”. W związku ze zmianą przepisów od 1 lipca 2021 do 31 grudnia 2021 r. do transakcji WSTO jest stosowany “kod EE”, taki sam, jak dla usług TNE. Natomiast od 1 stycznia 2022 r. będzie obowiązywał kod “WSTO EE”, dla:
Nastąpi więc zmiana oznaczeń z “SW” i “EE” na “WSTO EE”. Takie transakcje do kwoty 42.000 zł będą mogły być opodatkowane w Polsce, ale powyżej tej kwoty przedsiębiorca będzie mógł je rozliczyć poprzez rejestrację w procedurze OSS lub w kraju nabywcy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
WSTO EE - kiedy stosować?