Nowy rejestr podatników VAT pozwoli przedsiębiorcom na uzyskiwanie bardziej szczegółowych informacji o kontrahentach – status podatnika sprawdzimy nawet do 5 lat wstecz. Dodatkowe dane o rachunkach firmowych mogą jednak wpłynąć na płatności w przedsiębiorstwie, a nawet – możliwość zaliczenia wydatku do kosztów.
Dotychczas weryfikacja kontrahentów w zakresie VAT dostępna była jedynie w czasie bieżącym. Od września 2019 r. będzie możliwe sprawdzenie takiego statusu do 5 lat wstecz – a ponadto uzyskamy też wiele innych danych. Taka opcja pojawi się dzięki nowemu wykazowi podatników VAT, zwanemu „białą listą podatników VAT”.
Zgodnie z założeniami nowych przepisów, dotychczasowe rejestry czynnych podatników VAT zostaną połączone w jeden, centralny system, w ramach którego wykazane będą m.in. informacje na temat statusu podatnika – w tym także na temat jego ewentualnego wykreślenia z rejestru podatników VAT czynnych bądź przywrócenia do tego rejestru. Co ważne, przedsiębiorca poszukujący informacji o swoim kontrahencie będzie mógł sprawdzić je do 5 lat wstecz – oznacza to dodatkową ochronę w sytuacji, kiedy np. kontrahent w trakcie trwania współpracy został wykreślony z rejestru.
Szczególną nowością, która wzbudza najwięcej emocji, jest zamieszczenie w rejestrze informacji o rachunkach bankowych podatników, zgłoszonych za pomocą formularzy rejestracyjnych albo aktualizacyjnych.
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że biała lista podatników to same plusy, wspomagające przedsiębiorców. Warto jednak zwrócić uwagę, że wdrożony rejestr pociągnie za sobą również pewne obowiązki.
Przede wszystkim rozszerzone zostanie ograniczenie w zakresie zaliczania do kosztów wydatków powyżej 15.000 zł – dotychczas dotyczące wyłącznie płatności gotówkowych. Po wprowadzeniu nowego rejestru dokonanie płatności w kwocie przekraczającej 15.000 zł na rachunek bankowy kontrahenta inny, niż wskazany na białej liście, skutkować będzie wyłączeniem opłacanego w ten sposób wydatku z kosztów. Co więcej, w razie ewentualnych nieprawidłowości, podatnik będzie podlegał odpowiedzialności solidarnej w zakresie zaległości podatkowej kontrahenta – w takiej wysokości, jaka przypada na wartość VAT w transakcji. Wyjściem z tej sytuacji będzie zgłoszenie naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego dokonanego rozliczenia, w terminie 3 dni od daty dokonania przelewu.
Powyższe zasady nie będą zbyt groźne w bieżącym roku – mimo wprowadzenia nowego rejestru we wrześniu 2019, KAS nie przewiduje jeszcze zastosowania wskazanych sankcji. Zaczną one jednak obowiązywać zaledwie kilka miesięcy później, bo już od stycznia 2020 r. Warto zatem wcześniej zadbać o zaktualizowanie listy rachunków bankowych kontrahentów, a także – uzupełnienie informacji o własnych kontach, wykorzystywanych w działalności.
Split payment a rachunek bankowy – czy może być osobisty? Zobacz!
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.