|
|
3 minut czytania

Obowiązek informacji o plasowaniu produktów w wynikach wyszukiwania

Dyrektywa Omnibus wymaga, aby przedsiębiorcy informowali klientów o kryteriach decydujących o pozycji danego produktu w wynikach wyszukiwania (plasowanie danego produktu, płatne reklamy).

informacja o plasowaniu produktów wynikach wyszukiwania

Dyrektywa Omnibus nakłada na przedsiębiorców wiele nowych obowiązków. Jednym z nich jest obowiązek informowania o głównych kryteriach plasowania produktów na liście wyników wyszukiwania, czy o tym, które wyniki zawierają płatne reklamy, zostały opłacone, aby znaleźć się na wyższej pozycji w rankingu ofert przedstawianych szukającemu.

Co oznacza plasowanie na liście wyników wyszukiwania?

Według dodanej definicji do ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, plasowanie oznacza “przyznawanie określonej widoczności produktom lub wagi nadawanej wynikom wyszukiwania przez przedsiębiorców udostępniających funkcję wyszukiwania internetowego w formie, w jakiej zostało przedstawione, zorganizowane lub przekazane niezależnie od wykorzystanych środków technologicznych.”

Obowiązek wskazania głównych kryteriów plasowania produktów

Przedsiębiorca będący dostawcą internetowej platformy handlowej, który umożliwia konsumentom wyszukiwanie towarów/usług oferowanych przez inne podmioty na tej platformie, powinien informować konsumentów o głównych parametrach determinujących wyniki tego wyszukiwania.

Główne parametry to ogólne kryteria, procesy, specyficzne sygnały wbudowane w algorytmy lub inne mechanizmy korygowania lub obniżania pozycji stosowane w związku z plasowaniem.

Informacje te powinny zostać udostępnione w specjalnej części interfejsu internetowego, która jest bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, gdzie prezentowane są oferty.

Przedsiębiorcy nie muszą ujawniać szczegółowego funkcjonowania ich mechanizmów plasowania, w tym algorytmów, tylko ogólny opis głównych parametrów decydujących o plasowaniu, wyjaśniający domyślne główne parametry stosowane przez przedsiębiorcę oraz ich znaczenie w porównaniu z innymi parametrami, ale opis ten nie musi być przedstawiany indywidualnie dla każdego wyszukiwania.

Informowanie o płatnych wynikach

Dyrektywa unijna normuje również zakaz ukrytej reklamy w odniesieniu do wyników wyszukiwania będących odpowiedzią na zapytanie konsumenta.

Na podstawie nowych przepisów, nieuczciwą praktyką, obwarowaną sankcjami, jest podawanie wyników wyszukiwania bez wyraźnego ujawnienia płatnej reklamy lub płatności dokonanej specjalnie w celu uzyskania wyższego plasowania produktów na liście wyników wyszukiwania.

W związku z powyższym, na dostawców platform internetowych zostaje nałożony obowiązek wskazywania wyników wyszukiwania, które zawierają:

  • „płatne materiały”, czyli, gdy osoby trzecie płacą za wyższą pozycję w rankingu ofert,
  • „płatne wyniki” – czyli, gdy osoby trzecie płacą za włączenie do listy wyników wyszukiwania.

Obowiązki wskazywania kryteriów decydujących o pozycji danego produktu w rankingu (o plasowaniu), czy o płatnych reklamach dotyczą jedynie dostawców internetowych platform handlowych, na których swoje oferty przedstawia wiele podmiotów. Nie dotyczą zaś przedsiębiorców, którzy zapewniają klientom na swojej stronie internetowej jedynie możliwość wyszukiwania wśród własnych produktów.

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Choć unijna dyrektywa powinna zostać wdrożona w krajach UE do 28 maja 2022, to w Polsce odpowiednie przepisy jeszcze nie zostały uchwalone. Trwają prace nad ich przygotowaniem, ich postęp można śledzić na sejm.gov.pl.

Autor ifirma.pl

Dorota Łesak

Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Najważniejsze pytania

  1. Czym jest informacja o plasowaniu produktów?

    Według dodanej definicji do ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, plasowanie oznacza “przyznawanie określonej widoczności produktom lub wagi nadawanej wynikom wyszukiwania przez przedsiębiorców udostępniających funkcję wyszukiwania internetowego w formie, w jakiej zostało przedstawione, zorganizowane lub przekazane niezależnie od wykorzystanych środków technologicznych.”
  2. Jak należy informować o plasowaniu produktów?

    Przedsiębiorcy nie muszą ujawniać szczegółowego funkcjonowania ich mechanizmów plasowania, w tym algorytmów, tylko ogólny opis głównych parametrów decydujących o plasowaniu, wyjaśniający domyślne główne parametry stosowane przez przedsiębiorcę oraz ich znaczenie w porównaniu z innymi parametrami, ale opis ten nie musi być przedstawiany indywidualnie dla każdego wyszukiwania.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003