|
|
4 minut czytania

Obowiązek wpisu do BDO – kto podlega, terminy, konsekwencje, aktualizacja

Prowadzisz jednostkę handlową? Wprowadzasz na rynek produkty w opakowaniach, sprawdź czy nie musisz dokonać wpisu do rejestru BDO.

rejestracja w BDO, aktualizacja BDO

Jednostki handlu detalicznego i hurtowego mają coraz więcej obowiązków związanych z gospodarką różnego rodzaju odpadami, które wytwarzają. Taki obowiązek może również dotyczyć firm, które wprowadzają produkty w opakowaniach. Problematyka ta została uregulowana między innymi w ustawie o odpadach. Głównym założeniem wprowadzanych regulacji jest zmniejszenie negatywnego wpływu nadmiernego wytwarzania odpadów na środowisko i ludzi. Dzięki nowym regulacjom będzie możliwa większa efektywność gospodarowania odpadami. Kto posiada obowiązek wpisu do BDO? Jakie obowiązują terminy i ewentualne konsekwencje? Sprawdź!

Kogo dotyczy obowiązkowy wpis do rejestru BDO?

Obowiązek wpisu do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami (BDO) mają następujące grupy przedsiębiorców:

  • producenci, eksporterzy, importerzy, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia i wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań, eksporterzy i dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach,
  • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe,
  • wytwarzający odpady.

Katalog przedsiębiorców objętych obowiązkowym wpisem do rejestru BDO jest bardzo obszerny, a jego przedmiotowy charakter uzależniony jest od różnego rodzaju branż, które zostały wymienione w ustawie o odpadach.

Branże podlegające pod obowiązkowy wpis

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w branżach wskazanych poniżej są zobowiązani do dokonania rejestracji do BDO:

  • Recykling pojazdów (z wyłączeniem pojazdów historycznych) wycofanych z eksploatacji:
    • wprowadzający pojazdy,
    • prowadzący punkty zbierania pojazdów,
    • prowadzący stacje demontażu,
    • prowadzący strzępiarki
  • Sprzęt elektryczny i elektroniczny:
    • wprowadzający sprzęt i dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia sprzętu po raz pierwszy na terytorium kraju,
    • zbierający zużyty sprzęt,
    • prowadzący zakład przetwarzania,
    • organizujący odzysk sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
    • prowadzący działalność w zakresie recyklingu,
    • prowadzący działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku
  • Baterie lub akumulatory:
    • wprowadzający baterie lub akumulatory,
    • zakłady przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów
  • Transportujący odpady
  • sprzedawcy odpadów i pośredników w obrocie odpadami
  • posiadacze odpadów prowadzący przetwarzanie odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
  • Kto zostanie wpisany do rejestru BDO z urzędu?

    Istnieje pewna grupa przedsiębiorców, którzy zostaną wpisani przez marszałka województwa z automatu bez składania przez nich wniosku. Będzie to miało miejsce w przypadku następujących firm:

    • które posiadają pozwolenie zintegrowane,
    • które posiadają pozwolenie na wytwarzanie odpadów,
    • które posiadają zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów,
    • które uzyskały decyzję zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwolenie na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
    • które posiadają koncesję na podziemne składowanie odpadów,
    • które posiadają wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

    Na stronie BDO został zamieszczony formularz interaktywny, który może służyć pomocniczo i informacyjnie do sprawdzenia, czy przedsiębiorca znajduje się w grupie podmiotów podlegających pod obowiązek rejestracyjny. Należy jednak pamiętać, że jest to jedynie informacja ogólna i nie stanowi wykładni prawa.

    Kiedy dokonać wpisu?

    Wpis powinien być dokonany przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej. Termin na dokonanie wpisu wynosi 30 dni pod warunkiem, że składany wniosek jest kompletny i bezbłędny. Do wniosku należy dołączyć kopię opłaty rejestrowej i oświadczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. O dokonanym wpisie zostaniemy poinformowani pisemnie wraz z podaniem indywidualnego numeru rejestrowego. Otrzymany numer powinien być zamieszczany na dokumentach firmowych. Otrzymany login i hasło posłużą do logowania w systemie BDO i sporządzania wymaganych sprawozdań. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą już działalność gospodarczą powinni dokonać wpisu do rejestru BDO niezwłocznie.

    Konsekwencje braku wpisu do BDO

    Kary przewidziane ustawą są bardzo dotkliwe wynoszą od 5000 zł do 1 mln zł oraz może być wymierzona przez sąd – kara aresztu albo grzywny.

    Zmiana od 1 stycznia 2020 roku

    Firmy, które nie będą zarejestrowane w BDO nie będą mogły od 1 stycznia 2020 roku przekazywać swoich odpadów firmom odbierającym. Papierowa karta przekazania odpadów nie będzie dostępna a brak rejestracji uniemożliwi wystawienie elektronicznej karty przekazania odpadów.

    Aktualizacja BDO

    W sytuacji, gdy doszło do zmiany wymagającej aktualizacji danych w systemie BDO, należy wypełnić wniosek aktualizacyjny. Termin na to wynosi 30 dni od dnia zaistnienia zmiany informacji zawartych w rejestrze lub zakresu prowadzonej działalności.

    Aktualizacja BDO jest wymagana w przypadku:

    • zmiany danych teleadresowych firmy,
    • otwarcia nowej siedziby/miejsca prowadzenia działalności,
    • rozpoczęcia nowej działalności wymagającej wpisu do BDO, jak np. wprowadzania opakowań z materiału innego niż do tej pory,
    • zmian w organizacji odzysku lub porozumienia,
    • wytworzenia odpadów nowego rodzaju,
    • transportu nowego rodzaju odpadów,

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Najważniejsze pytania

  1. Kogo dotyczy obowiązkowy wpis do rejestru BDO?

    Obowiązek wpisu do rejestru BDO mają producenci, eksporterzy i importerzy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia i wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań, eksporterzy i dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów w opakowaniach, przedsiębiorcy wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, oraz przedsiębiorcy wytwarzający odpady.
  2. Kto zostanie wpisany do rejestru BDO z urzędu?

    Część przedsiębiorców zostanie wpisana do BDO przez marszałka województwa z automatu, bez składania przez nich wniosku. Dotyczy to firm, które posiadają m.in.: pozwolenie zintegrowane; pozwolenie na wytwarzanie odpadów; zezwolenie na zbieranie odpadów/przetwarzanie odpadów (więcej informacji w artykule).
  3. Kiedy dokonać wpisu do BDO?

    Wpis powinien być dokonany przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej. Termin na dokonanie wpisu wynosi 30 dni pod warunkiem, że składany wniosek jest kompletny i bezbłędny.
  4. Aktualizacja BDO - kiedy jest potrzebna?

    Aktualizacja BDO jest wymagana w sytuacji, gdy doszło do zmiany kluczowych danych takich jak np. dane teleadresowe firmy, nowa siedziba, wytworzenie nowego rodzaju odpadów.
  5. Do kiedy trzeba dokonać aktualizacji BDO?

    Termin na dokonanie aktualizacji BDO wynosi 30 dni od dnia zaistnienia zmiany.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie