|
|
7 minut czytania

Obowiązek wysyłki tego samego dnia na Allegro

Specyfika branży e-commerce wymaga nieustannego stawania do wyścigu z innymi sprzedawcami. Prędkość ma znaczenie w przypadku działania sklepu internetowego, uzupełniania asortymentu i wyprzedzania trendów. Allegro dodaje do tej listy jeszcze jeden punkt – wysyłkę zamówień. Nadając paczki tego samego dnia, można zyskać znacznie więcej niż zadowolonego z szybkiej obsługi klienta.

obowiązek wysyłki tego samego dnia na allegro

e-commerce

Na czym polega obowiązek wysyłki tego samego dnia na Allegro?

Kiedy rozpoczynasz sprzedaż na Allegro, musisz uzupełnić informacje nie tylko o produktach, ale również warunkach zwrotu, kraju wysyłki, metodach płatności i przewidywanym czasie dostawy. Możesz zobowiązać się do wysyłki:

  • tego samego dnia,
  • najpóźniej następnego dnia,
  • w samodzielnie określonym czasie, jakiego potrzebujesz na realizację zamówienia.

Klienci zobaczą tę informację w wielu różnych miejscach w witrynie: na liście ofert, na ministronach, które pojawiają się po najechaniu kursorem na zdjęcie produktu, w sekcji produktów rekomendowanych, a także na stronie oferty, bezpośrednio pod przyciskiem „Kup teraz”. Jest to więc jeden z kluczowych czynników, które zaważą na tym, czy kupujący zdecyduje się pozostać na stronie i dokonać zakupu, czy wybierze ofertę konkurencji.

Biorąc na siebie obowiązek wysyłki tego samego dnia na Allegro, sprzedawca składa klientowi obietnicę, że jego zamówienie wyruszy w drogę niemal natychmiast. Jest jednak jeden warunek: przedmiot musi zostać kupiony i opłacony do określonej w ofercie godziny, nazywanej niekiedy godziną graniczną. Z punktu widzenia marketingowego najlepiej ustawić ją jak najpóźniej i upewnić się, że zbiera się zamówienia dłużej niż konkurencyjni sprzedawcy. Musisz jednak wziąć pod uwagę ograniczenia logistyczne, jak choćby tempo pakowania paczek czy godziny pracy firm kurierskich. Bez względu na to, jak długo zdecydujesz się czekać na paczki do natychmiastowej wysyłki, powinieneś pamiętać o tym, by ta obietnica była możliwa do zrealizowania. Trudno będzie nadać tego samego dnia zamówienia złożone o godzinie 18, jeśli kurier odwiedza Cię w południe, a sąsiedzki punkt odbioru ostatnie paczki przyjmuje o 16:30.

Przykład: efekty zmiany godziny wysyłki

Sprzedawca ustawił obowiązek wysyłki tego samego dnia na Allegro. Na wystawianych przez niego ofertach widniał komunikat, że wszystkie zamówienia złożone do godziny 14:00 jeszcze tego samego dnia trafią w ręce kurierów. Współpracował z różnymi przewoźnikami, żeby klienci mieli swobodny wybór sposobu dostawy. Aby zwiększyć grupę klientów, zmienił godzinę graniczną na 17:00. Wówczas okazało się, że jeden z przewoźników odbierał paczki najpóźniej o 15:30. Klienci zachęceni obietnicą błyskawicznej wysyłki decydowali się za zakup, a jako metodę dostawy wybierali… usługi firmy kurierskiej, która nie była w stanie tak późno realizować zamówień. W efekcie przesyłki nie były nadawane tego samego dnia, a sprzedawca odnotował gorsze wyniki w statystykach Allegro.

Allegro weryfikuje wiarygodność sprzedających

Twoja deklaracja o czasie, jakiego potrzebujesz na wysyłkę zamówienia, nie wystarczy, by serwis umieścił ją przy ofertach. Algorytm Allegro informuje klientów o czasie dostawy, bazując na danych, które udało mu się zgromadzić. Ta weryfikacja jest możliwa, kiedy korzystasz z usług przewoźników zintegrowanych z serwisem, którzy przesyłają dane o statusach przesyłek bezpośrednio do Allegro. Analizie poddawane są zamówienia z ostatnich 28 dni. Aby przejść test wiarygodności pozytywnie, musisz mieć na koncie minimum 10 transakcji i udowodnić, że 95% zamówień złożonych do godziny granicznej zostało przez ciebie wysłanych tego samego dnia. Jeśli więc rozwijasz swój sklep i dopiero zaczynasz działalność w e-commerce, musisz zdobyć nie tylko zaufanie kupujących, ale i serwisu sprzedażowego.

Podobną weryfikację musi przejść sprzedający, który chce zmienić godzinę graniczną wysyłki tego samego dnia.

Przykład: zmiana godziny wysyłki

Po założeniu konta na Allegro sprzedający ustawił godzinę graniczną wysyłki tego samego dnia na 10:00. Sprzedaż rosła, a on szybko zauważył, że pakowanie zamówień idzie mu sprawnie, dlatego umówił się z kurierem, że będzie przyjeżdżał po paczki o 12:00. Żeby zwiększyć swoją atrakcyjność w oczach klientów, chciał wydłużyć czas oczekiwania na zamówienia z realizacją tego samego dnia, jednak Allegro nieustannie odrzucało jego prośby. Okazało się, że system włączał do statystyk tylko zamówienia wysłane do uprzednio ustawionej godziny 10:00. Nie tylko więc nie udało mu się przyciągnąć nowych klientów lepszymi warunkami dostawy, ale dodatkowo wysyłanie zamówień do nowej godziny granicznej (12:00) pogorszyło jego statystyki, ponieważ system uznał go za sprzedającego, który wysyła paczki po ustalonym terminie.

Oczekiwania klienta Allegro a możliwości sprzedawcy w tym zakresie

Realizacja wysyłki tego samego dnia nie zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Ma na nią wpływ szereg innych czynników, w tym możliwości i harmonogramy firm kurierskich, pojawiające się niekiedy problemy techniczne, a także sposób, w jaki systemy Allegro definiują wysyłkę. Zamówienie jest uznawane za wysłane od momentu zeskanowania paczki przez kuriera lub pracownika punktu odbioru. Zwykle dzieje się to w odstępie kilku godzin od momentu przyniesienia przez sprzedającego paczki do automatu lub paczko punktu. Allegro zostawia też pewien margines czasowy, klasyfikując wszystkie zamówienia zeskanowane do godziny 8 rano jako wysłane dnia poprzedniego. Zdarza się jednak, na przykład w okresie przedświątecznym, że pracownicy sortowni nie są w stanie przyjąć wszystkich paczek. Nawet więc jeśli sprzedający wywiąże się z obowiązku i nada paczkę w terminie, istnieje ryzyko, że algorytm Allegro zarejestruje spóźnienie.

Wydaje się, że rozwiązaniem tego problemu może być zrezygnowanie z pośredników i umawianie się na odbiór paczek bezpośrednio z kurierami. Nie jest to jednak remedium doskonałe – przewoźnicy mają różne godziny graniczne i możliwości transportowe. Allegro daje, co prawda, możliwość elastycznego ustalania ram czasowych dla poszczególnych sposobów dostawy, jednak zdarzają się sytuacje niezależne od sprzedawcy, na przykład wcześniejszy przyjazd kuriera lub brak możliwości zabrania wszystkich paczek.

Spóźniony klient a obowiązek wysyłki tego samego dnia na Allegro

Należy też pamiętać, że za zamówienie złożone uznaje się takie, które zostało opłacone. Nie wystarczy więc, że kupujący zadeklaruje chęć nabycia naszego produktu. Aby algorytm zakwalifikował to zobowiązanie jako faktyczne zamówienie i tym samym zobowiązał sprzedającego do wysyłki tego samego dnia, musi dojść do sfinalizowania transakcji. Zdarzają się trudne sytuacje, kiedy do zakupu dochodzi na granicy wyznaczonej godziny. Jeśli deklaracja zakupu pojawi się na chwilę przed godziną graniczną, ale wpłata wpłynie po jej upływie, w teorii wysyłka tego samego dnia przestaje Cię obowiązywać. W praktyce jednak jest to sytuacja, którą można porównać do pukania w drzwi sklepu kilka minut po zamknięciu. Tak naprawdę od sprzedawcy zależy, czy spóźniony klient zostanie obsłużony. Ten miły gest może jednak wprowadzić chaos do kolekcjonowanych przez algorytm danych. Jeśli Allegro zarejestruje wysyłkę zamówień po wyznaczonej godzinie, może zmienić Twoje ustawienia lub wyświetlać klientom wprowadzające w błąd komunikaty.

Aby nie rozczarować kupującego i nie pozostawiać go z gorzkim posmakiem niespełnionych oczekiwań, najlepiej skontaktować się z nim i wyjaśnić, że zamówienie zostanie wysłane dopiero następnego dnia. Warto też udostępnić numer przesyłki, dzięki któremu klient będzie mógł samodzielnie monitorować drogę paczki.

Czasem jednak sami sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, wysyłając paczki po ustalonej godzinie granicznej.

Przykład: wysyłanie paczek po godzinie granicznej

Sprzedawca ustawił godzinę graniczną na 12:00, ponieważ zwykle wtedy kurier odbiera paczki. Przez ostatni miesiąc kurier przyjeżdżał później, więc sprzedawca przekazywał mu dodatkowo zamówienia złożone później, nawet o godzinie 15:00. System Allegro zauważył tę zmianę i zaczął wyświetlać komunikat „Dostawa jutro” klientom kupującym po ustawionej godzinie granicznej. Kiedy kurier wrócił do odbierania przesyłek o swojej standardowej godzinie, okazało się, że komunikat wprowadza kupujących w błąd, co negatywnie wpłynęło na statystyki sprzedawcy.

Dlaczego warto szybko wysyłać?

Szybkie wysyłanie zamówień daje sprzedającemu nie tylko więcej zadowolonych klientów, ale też szansę na pięć gwiazdek w ocenie zakupu i pretekst do wypracowania funkcjonalnej strategii realizacji zamówień. Do tych oczywistych zalet dochodzą plusy wynikające z działania algorytmu. Allegro na różne sposoby premiuje sprzedawców szybko nadających paczki. Przede wszystkim zwiększa widoczność ich ofert, wyświetlając je na górze strony, co wpływa pozytywnie na liczbę konwersji.

Warto korzystać ze wszystkich możliwości poprawy pozycjonowania i zwiększenia atrakcyjności oferty, zwłaszcza że serwis proponuje ich sporo. Kiedy już wdrożysz mechanizm szybkiej wysyłki flagowych produktów, rozszerz go (o ile jest to możliwe) na cały asortyment. Oferty z deklaracją natychmiastowej wysyłki są oznaczone komunikatem, który zapewnia kupujących, że otrzymają produkt następnego dnia. Drugą nagrodą są punkty za jakość sprzedaży, których liczba decyduje choćby o przyznaniu tytułu „Super sprzedawcy”. To z kolei wzbudza zaufanie potencjalnych kupujących i buduje pozycję sklepu na tle konkurencji.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Góra

Absolwentka polonistyki i socjologii ekonomicznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Ukończyła też Polską Szkołę Reportażu. Pasjonatka komunikologii. Nieustannie poszukuje nowych metod nawiązywania relacji z klientem. Bacznie przypatruje się branży, szczególną uwagę zwracając na akcje real time marketingowe. W IFIRMA SA tworzy teksty w tematyce e-commerce, współtworzy content plany i zarządza mediami społecznościowymi.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003