Zastanawiasz się, czy w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej odliczysz podatek VAT? W dzisiejszym artykule odpowiemy na to pytanie.
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą może zawieszać i wznawiać działalność gospodarczą dowolną ilość razy. Oczywiście decyzja o okresowym zaprzestaniu prowadzenia firmy zależy to od różnego rodzaju okoliczności i przyczyn. W takich sytuacjach można mieć wątpliwości co wolno a czego nie wolno robić w okresie zawieszenia. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie, czy możemy odliczyć VAT w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej.
Zawieszenie działalności oznacza przerwę w jej prowadzeniu. Istotne przy zawieszeniu jest przede wszystkim, czy zatrudniamy pracowników na umowę o pracę, ponieważ w takim przypadku nie będzie to możliwe, chyba że rozwiążemy z pracownikami wszystkie umowy. Za okres zawieszenia nie musimy opłacać składek ZUS, podatków ani przesyłać deklaracji, poza rozliczeniem rocznym. Trzeba też pamiętać, że nie można w tym czasie osiągać bieżących przychodów. Nas będzie jednak w dzisiejszej publikacji najbardziej interesował temat rozliczeń podatku VAT, o czym napiszemy poniżej.
Ustawa o podatku VAT nie reguluje zasad rozliczania podatku VAT w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Oczywiście chodzi o takie przypadki, które nie mają związku z bieżącą działalnością, bo ona jest niedopuszczalna w okresie zawieszenia. Jednak przecież oczywiste są sytuacje kiedy przedsiębiorca na skutek zawartych umów jeszcze przed okresem zawieszenia jest zobowiązany do regulowania zobowiązań z tego tytułu. Będą to chociażby umowy leasingu, najmu, opłaty telekomunikacyjne, opłaty za media i wszystkie te wydatki mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców, na podstawie której dokonywane jest zawieszenie działalności, zezwalają aby przedsiębiorca w okresie zawieszenia wykonywał m.in.:
Oznacza to, że nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby w tym okresie dokonywać odliczenia podatku VAT naliczonego. Prawidłowość takiego postępowania potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. W jednej z nich z dnia 23 sierpnia 2019 r. numer 0111-KDIB3-1.4012.392.2018.2.WN Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. Pytanie dotyczyło możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur za wynajem lokalu, za energię elektryczną i fakturę z opłatą roczną za program komputerowy. Dyrektor KIS w uzasadnieniu napisał m.in., że zawieszenie działalności gospodarczej samo w sobie nie stanowi zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, przy czym nie można prowadzić aktywnej działalności. Tym samym przedsiębiorca może złożyć JPK_V7 w okresie zawieszenia działalności i wykazać w niej kwotę podatku naliczonego do odliczenia. Co jednak w sytuacji, w której dojdzie do wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru czynnych podatników VAT?
Czynny podatnik VAT powinien wiedzieć, że obecnie ustawa o podatku VAT wymienia wprost sytuacje, w których naczelnik urzędu skarbowego może dokonać wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru VAT.
Oczywiście po wznowieniu działalności przedsiębiorca powinien być automatycznie przywrócony do rejestru, jednak dla własnego bezpieczeństwa należałoby to sprawdzić przed pierwszym wystawieniem faktury. Co jednak jeśli w okresie zawieszenia nabędziemy prawo do odliczenia podatku VAT a zostaniemy wykreśleni z rejestru czynnych podatników VAT?
W takim przypadku nie ma możliwości złożenia rozliczenia JPK_V7 z wykazaną do odliczenia kwotą podatku VAT naliczonego w bieżącym okresie. Jednak nie jest to okoliczność ostatecznie przekreślająca prawo do odliczenia podatku VAT.
Takie podejście potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. W jednej z nich numer 0111-KDIB3-2.4012.324.2021.3.AZ z dnia 23 lipca 2021 r. Dyrektor KIS przyznał, że nie można ubiegać się o zwrot podatku VAT w okresie, w którym przedsiębiorca został wykreślony z rejestru czynnych podatników VAT. Jednak przyznał również, że przedsiębiorca nie traci prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od niezbędnych wydatków mających związek z prowadzoną działalnością dokonanych w okresie zawieszenia. W tej interpretacji Dyrektor KIS podkreślił również, że przedsiębiorca może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego w pierwszej deklaracji składanej po odwieszeniu działalności gospodarczej.
W wyniku przeprowadzonej analizy w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego w okresie zawieszenia działalności gospodarczej, można potwierdzić, że takie odliczenie jest jak najbardziej możliwe. Jednak kluczowe będzie, jak długo będzie trwało zawieszenie działalności. Jeśli to będzie okres do 6 miesięcy, to nie dojdzie do wykreślenia z rejestru czynnych podatników VAT i można będzie składać JPK_V7 w okresie zawieszenia i wykazywać podatek VAT naliczony od wydatków niezbędnych dla zachowania źródła przychodów. Natomiast jeśli okres zawieszenia przedłuży się i zostaniemy wykreśleni z rejestru VAT, to wówczas z odliczeniem trzeba będzie poczekać do wznowienia działalności. W takim przypadku podatek naliczony wykażemy w pierwszym JPK_V7 składanym po ponownym rozpoczęciu działalności. Najczęściej bez względu na to, czy w okresie zawieszenia będziemy cały czas wykazywani, jako czynny podatnik VAT, czy też zostaniemy wykreśleni z rejestru podatników VAT, to i tak wcześniej czy później odliczymy podatek VAT naliczony. Jednak warto w tym miejscu zwrócić uwagę jeszcze na taką kwestię, że nie ma przepisów, które wprost regulują ten temat, są jedynie indywidualne interpretacje podatkowe, które jak wiadomo odnoszą się do konkretnej sprawy. Dlatego dla pewności w takich przypadkach przedsiębiorca powinien poczynić indywidualne ustalenia, najlepiej z urzędem skarbowym, który jest dla niego właściwy, czy skorzystać z porady doradcy podatkowego lub wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji. Każda sytuacja może się bowiem różnić w swoich założeniach i rozstrzygnięcie również może być odmienne.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Dzień dobry
Prowadzę 1 osobową działalność gospodarczą Ryczałt Ewidencjonowany VAT7K
Wynajmuje od spółdzielni lokal na tę działalność, umowa notarialna 3 miesiące. Podczas zawieszenia oczywiście chcę utrzymać lokal.
Czy od wystawionych przez spółdzielnię faktur będę mógł odliczać VAT kwartalny.
Czy musi to być w trybie 1-3 ; 4-6 ; 7-9 ; 10-12
Czy też np. 5-7 miesiąc, albo np. 4 miesiące
Proszę o odpowiedź
z poważaniem
Grzegorz Kujan