|
|
4 minut czytania

Odpady – obowiązki rejestracyjne i ewidencyjne w BDO.

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się czy obowiązują cię obowiązki rejestracyjne związane z odpadami? Sprawdź kto jest zwolniony z obowiązku rejestracji w BDO. Poznaj poszczególne grupy odpadów, których nie obejmuje obowiązek ewidencji.

zwolnienie z obowiązku rejestracji w BDO

Dotychczas obowiązujące przepisy w zakresie gromadzenia, segregowania i utylizacji różnego rodzaju odpadów nie przyniosły zamierzonego efektu, dlatego wprowadzono kolejne zmiany przepisów. Znowelizowane przepisy nakładają szereg dodatkowych obowiązków ewidencyjnych i sprawozdawczych na wielu przedsiębiorców. Kto podlega obowiązkowej rejestracji w BDO nie jest zbyt oczywiste dlatego część przedsiębiorców w dalszym ciągu się zastanawia czy powinni dokonać rejestracji. Oto porcja kolejnych ważnych informacji.

BDO – Baza Danych Odpadowych

Obowiązku rejestracyjnego do BDO wiele firm powinno dokonać do końca 2019 roku. Toczyła się gorąca dyskusja na temat kto musi a kto nie dokonać takiej rejestracji. Opinie na ten temat nie były do końca spójne i klarowne. Cały czas nie znamy odpowiedzi na wszystkie pytania, ale pojawia się nieco więcej wyjaśnień i informacji w tym temacie.

Kto jest zwolniony z obowiązku rejestracji do BDO?

Nie podlegają wpisowi do rejestrów BDO:

  1. Sklepy i hurtownie, które nie oferują swoim klientom toreb z tworzyw sztucznych i nie podlegają opłacie recyklingowej.
  2. Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wytwarzają jedynie odpady o składzie i charakterze odpadów komunalnych i objęci są systemem odbioru odpadów komunalnych.
  3. Odpady komunalne zgodnie z przepisami ustawowymi to:

     

    Do takich odpadów można zaliczyć:

    • odpady w części socjalnej dla pracowników,
    • odpady w działalności biurowej lub innej drobnej działalności gospodarczej. Jeżeli odpady te mają charakter i skład zbliżony do tych wytwarzanych w gospodarstwach domowych i jeżeli nie zawierają odpadów niebezpiecznych, np. opakowania, makulatura, meble i inne opakowania wielkogabarytowe,
    • zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny jeżeli nie zawiera składników niebezpiecznych, np. zużyte tonery, czajniki.

    Do takich odpadów nie zalicza się:

    • odpadów medycznych, które znajdują się w grupie odpadów niebezpiecznych,
    • Wówczas przedsiębiorca musi dokonać rejestracji do BDO.

    • Firmy świadczące usługi w zakresie budowy, rozbiórki, remontu, konserwacji i napraw obiektów.

Rodzaje i ilości odpadów bez ewidencji

Ponadto w nowym rozporządzeniu dopuszczalne limity są zauważalnie wyższe o czym świadczy poniższe zestawienie:

Rodzaj odpadów Poprzednio (Mg)/rok ¹⁾ Obecnie (Mg)/rok ²⁾
odpady kory i korka do 10 do 20
trociny, wióry, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornir do 10 do 20
odpadowy toner drukarski do 0,1 do 0,2
odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów do 5 do 10
gruz ceglany do 5 do 10
drewno do 5 do 10
gleba i ziemia, w tym kamienie do 5 do 20
materiały budowlane zawierające gips do 5 do 10
odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia do 5 do 10
sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny (np. szmaty, ścierki) i ubrania robocze do 0,1 do 0,2

¹⁾Poprzednio – Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz. U. 2015 poz. 1431).

²⁾Obecnie – Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz. U. 2019 poz. 2531).

W grupie 46 odpadów w nowym rozporządzeniu znajduje się o wiele więcej pozycji niż poprzednio i będą to między innymi:

  • produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia,
  • części wytwórców odpadów opakowaniowych. Odpady z tej grupy, pozycja 15 nowego rozporządzenia, powstają najczęściej przy dostarczaniu towarów w opakowaniach zbiorczych. Ich ilość uzależniona jest od wielkości przedsiębiorstwa. Będą to najczęściej sklepy, biura, które otrzymują produkty w takich opakowaniach, mogą to być dla przykładu: kartony, czy też opakowania z tworzyw sztucznych,
  • części grup odpadów niebezpiecznych. Będą się do nich zaliczały dla przykładu: baterie zawierające rtęć, opakowania zawierające lub zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi. Ta informacja będzie ważna dla firm kosmetycznych i fryzjerskich, odpadów powstałych w wyniku eksploatacji drukarek i świetlówek, o ile nie przekroczą dopuszczalnych limitów.
Wiele informacji na temat zmian i nowych obowiązków można uzyskać tutaj.

Rejestracja do BDO

Od 2020 roku zmieniła się również formuła rejestracji do BDO. Wnioski papierowe zostały zastąpione przez rejestrację elektroniczną. Dostęp do formularza elektronicznego można uzyskać poprzez rejestrację na stronie BDO.
W jaki sposób dokonać wpisu do rejestru BDO można przeczytać tutaj.

Ewidencja i sprawozdania elektroniczne

Przedsiębiorstwa, które będą miały obowiązek zarejestrowania w BDO od 1 stycznia 2020 roku po dokonaniu rejestracji będą prowadziły elektroniczną ewidencję odpadów. Działanie modułu ewidencyjnego zostało opisane na stronie BDO.

Również od 1 stycznia 2020 roku w formule elektronicznej będą przygotowywane i przekazywane sprawozdania o odpadach. Docelowo mają być generowane z elektronicznych ewidencji.

Nowe obowiązki dla sektora handlowego – rejestracja do BDO termin 31 grudnia 2019 roku – przeczytaj.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie