Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta umowa zawarta na odległość to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.
Aby móc uznać daną umowę za umowę zawartą na odległość, musi ona:
Pamiętaj, że konsument ma 14 dni na złożenie odstąpienia od umowy:
A jeśli chcesz wiedzieć, jak wygląda odstąpienie od umowy zawartej na odległość, to przeczytaj ten artykuł.
Na sprzedawcy sklepu internetowego, jak na każdym innym sprzedawcy, spoczywa szereg obowiązków.
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta wyróżnia również instytucję, jaką jest niezgodność towaru z umową.
O niezgodności towaru z umową można mówić, gdy:
Przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności za towar niezgodny z umową, w przypadku gdy poinformował konsumenta, najpóźniej w chwili zawarcia umowy o tym, że jakaś konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową, a konsument to wyraźnie zaakceptował.
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, to konsument może złożyć reklamację:
Sprzedawca nie musi uwzględniać żądania dotyczącego odstąpienia od umowy, w przypadku gdy brak zgodności towaru z umową jest nieistotny.
W przypadku naprawy lub wymiany przedsiębiorca zobowiązany jest do:
Do obniżenia ceny może zatem dojść w przypadku, gdy:
Przedsiębiorca zobowiązany jest do zwrócenia konsumentowi kwoty należnej wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny.
Odstąpienie od umowy może nastąpić, gdy:
W takim przypadku sprzedawca jest zobowiązany do dokonania zwrotu ceny w taki sposób, w jaki doszło do zapłaty za towar przez konsumenta. Jeśli jednak konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami, to sprzedawca może wybrać inny sposób zwrotu pieniędzy. Przedsiębiorca ma 14 dni na zwrot pieniędzy od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.
Wada fizyczna to nic innego jak niezgodność sprzedanego towaru z umową. Charakteryzuje się tym, że:
Wada prawna to wada w prawie własności danego towaru. O takiej wadzie można mówić na przykład wtedy, gdy przedmiot stanowi własność osoby trzeciej, jest obciążony prawem osoby trzeciej albo występuje ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą, które wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.
Jeśli rzecz sprzedana ma wadę, to konsument w ramach rękojmi może zażądać:
Analogicznie jak w przypadku niezgodności towaru z umową, sprzedawca może odmówić np. usunięcia wady, jeśli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwy albo zbyt kosztowny. Wówczas może zdecydować się na odstąpienie od umowy.
Przykład 1
Tomek Nowak zamówił czajnik w sklepie online XYZ. Sprzedawca wśród opcji dostarczenia przesyłek miał dostawę za pomocą kuriera firmy ABC oraz za pośrednictwem poczty. Jednakże Tomek Nowak wybrał opcję związaną z dostawą zamówionego towaru za pośrednictwem paczkomatów (czyli opcję, której sprzedawca nie przewidywał u siebie w sklepie). W takim przypadku, jeśli dojdzie do uszkodzenia przesyłki lub jej utraty, odpowiedzialność spoczywa na kupującym.
Przykład 2
Tomek Nowak zamówił czajnik w sklepie online XYZ. Sprzedawca wśród opcji dostarczenia przesyłek miał dostawę za pomocą kuriera firmy ABC oraz za pośrednictwem poczty. Tomek Nowak wybrał opcję związaną z dostawą zamówionego towaru za pośrednictwem kuriera (czyli opcję, którą sprzedawca przewidywał u siebie w sklepie). W takim przypadku, jeśli dojdzie do uszkodzenia przesyłki lub jej utraty, to odpowiedzialność spoczywa na sprzedawcy.
Sprzedawco pamiętaj, że jeśli sprzedany przez Ciebie towar jest wadliwy, to konsument ma prawo złożyć w dowolnej formie reklamację, na którą powinieneś odpowiedzieć w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeśli nie odpowiesz na reklamację, konsument ma prawo uznać, że ją przyjąłeś i spełnisz określone w niej żądanie. Na sprzedawcy sklepu online ciąży niewątpliwie szereg obowiązków oraz spoczywa niemała odpowiedzialność, gdy sprzedany towar okaże się wadliwy. Dlatego warto wiedzieć, jak postępować z otrzymaną reklamacją od konsumenta, kiedy można spełnić jego żądanie, a kiedy należy uznać, że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
A jeśli chcesz wiedzieć, jak wygląda zawieranie umów przez Internet, to przeczytaj ten artykuł.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.