Sprzedaż produktu, który nie jest zgodny z umową albo nie posiada właściwości przypisanych danemu produktowi bądź który posiada wady fizyczne, niesie za sobą odpowiedzialność. Konsument, który nabył wadliwy produkt, może zwrócić się z odpowiednim roszczeniem do sprzedawcy. Czy takie same zasady obowiązują w przypadku nabycia produktu niebezpiecznego? Kto ponosi odpowiedzialność za produkt niebezpieczny?
Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny została uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Produktem jest:
Z kolei produktem niebezpiecznym jest produkt, który przy normalnym użyciu nie zapewnia bezpieczeństwa (oznacza to, że produktem niebezpiecznym będzie produkt, który ma wady mogące zagrozić życiu lub zdrowiu osoby, która z niego korzysta).
O tym, czy produkt jest niebezpieczny, decydują okoliczności momentu wprowadzenia go do obrotu gospodarczego, a przede wszystkim przedstawienia produktu i podania konsumentowi informacji o jego właściwościach.
Co do zasady odpowiedzialność za produkt niebezpieczny ponosi producent, czyli podmiot, który wytworzył dany produkt albo zlecił innemu podmiotowi jego wytworzenie w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.
Jednakże obok producenta osobami odpowiedzialnymi za produkt niebezpieczny są:
Producent oraz wytwórca materiału, surowca lub części składowej produktu, dystrybutor i importer odpowiadają solidarnie za szkodę wyrządzoną za produkt niebezpieczny. Tym samym poszkodowany może pociągnąć do odpowiedzialności jednocześnie producenta i np. importera albo tylko jednego z tych podmiotów.
Co zatem ze sprzedawcą produktu? Czy sprzedawca ponosi również odpowiedzialność za towar niebezpieczny? Odpowiedź brzmi: nie, ponieważ odpowiedzialność sprzedawcy obejmuje wyłącznie wadliwe towary – jeśli sprzedawca sprzeda wadliwą rzecz, to konsument może skorzystać z instytucji rękojmi, która została uregulowana w kodeksie cywilnym, a w szczególności w przepisie art. 556 i następnych.
Jeśli chodzi o rękojmię, to należy zapamiętać, że:
Z kolei osobą poszkodowaną może być zarówno nabywca produktu niebezpiecznego, jak i osoba trzecia, która znalazła się w jego posiadaniu bądź go używała.
O czym jeszcze warto pamiętać? Przede wszystkim o tym, że:
Zgodnie z przepisem art. 449(2) Kodeksu cywilnego „Producent odpowiada za szkodę na mieniu tylko wówczas, gdy rzecz zniszczona lub uszkodzona należy do rzeczy zwykle przeznaczanych do osobistego użytku i w taki przede wszystkim sposób korzystał z niej poszkodowany”.
Ciężar dowodu wykazania szkody, wadliwości produktu oraz związku przyczynowego pomiędzy szkodą a wadliwością produktu spoczywa na poszkodowanym. Co więcej, osoba poszkodowana powinna wykazać, że szkoda objęła rzecz przeznaczoną do osobistego użytku, z której poszkodowany korzystał. Jednakże można dochodzić odpowiedzialności na zasadach ogólnych nawet od rzeczy, która nie służyła do użytku osobistego.
Co więcej, zgodnie z przepisem art. 449(4) Kodeksu cywilnego „Domniemywa się, że produkt niebezpieczny, który spowodował szkodę, został wytworzony i wprowadzony do obrotu w zakresie działalności gospodarczej producenta”.
Jeśli producent chciałby zwolnić się z odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, musi dowieść, że produkt ten nie został wytworzony lub wprowadzony do obrotu w ramach jego działalności gospodarczej.
Wyłącznie odpowiedzialności producenta za szkodę następuje, wtedy gdy:
Przykładowo w orzecznictwie sądowym wskazuje się, że:
Producent i sprzedawca ponoszą względem nabywcy (konsumenta) odpowiedzialność, z tym że producent ponosi odpowiedzialność za produkt niebezpieczny, a sprzedawca za wady fizyczne produktu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o odpowiedzialności sprzedawcy za produkty sprzedane online, to przejdź tutaj.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!