|
|
5 minut czytania

Omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa – na czym polega?

Preferencje dotyczące zakupu produktów i usług uległy znaczącej zmianie na przestrzeni lat. Duży wpływ na tę sytuację miała m.in. pandemia koronawirusa, drastycznie przyspieszając rozwój branży e-commerce.

omnichannel czyli sprzedaż wielokanałowa

e-commerce

Sprzedaż wielokanałowa zaczęła stanowić kluczowy element w budowaniu strategii sprzedaży przedsiębiorstwa. Na czym ona polega? Dowiesz się z tego artykułu!

Omnichannel – co to takiego?

Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej Omni-commerce. Kupuję wygodnie z 2022 roku, już 87% konsumentów dokonuje zakupów przez Internet. Trend ten w ostatnich latach wciąż rośnie – użytkownicy nie tylko kupują online więcej, ale również częściej.

Omnichannel, czyli tzw. sprzedaż wielokanałowa to strategia opierająca się na zawieraniu transakcji poprzez wiele kanałów komunikacji np. poprzez media społecznościowe, platformy handlowe, strony internetowe, urządzenia mobilne (m-commerce) w sklepach stacjonarnych itd. Wzorce zakupowe konsumentów wciąż się zmieniają i coraz częściej oczekuje się od przedsiębiorstw elastycznego podejścia i dostosowywania się do m.in. potrzeby szerokiej dostępności, zapewnieniu wygody.

Takie holistyczne podejście pozwala na stworzenie skutecznej i spersonalizowanej komunikacji marketingowej, która będzie mogła dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

Możliwe kanały dystrybucji

W zależności od specyfiki branży, możesz skorzystać z różnych kanałów dystrybucji. Poza stacjonarnymi sklepami istnieje kilka innych sposobów na dotarcie do klienta.

  • Platforma handlowa (marketplace)
  • To model sprzedaży łączący ze sobą w obrębie jednego systemu sprzedających i kupujących, natomiast rolę pośrednika w tych interakcjach pełni właśnie dana platforma. Przykładem mogą być np. Allegro, Amazon i wiele innych.

  • Media społecznościowe
  • Platformy takie jak Facebook, Instagram czy Tik Toka stwarzają idealną okazję do promowania swoich towarów i usług. Umożliwiają one dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, sprzedaż, budowanie świadomości i kapitału marki, ale również szybki kontakt z potencjalnymi klientami.

  • Wyszukiwarka internetowa
  • Wiele osób poszukując danego towaru, usługi czy rozwiązania swojego problemu, zwraca się do wyszukiwarki internetowej, takiej jak Google. W związku jest to duża szansa dla firm, aby reklamować swoją ofertę w tym miejscu i zwiększać swoją widoczność wśród użytkowników.

  • Marketing afiliacyjny
  • Kampania afiliacyjna to kolejna z możliwości, którą możesz przetestować. Jest to forma współpracy pomiędzy daną firmą reklamującą swoją ofertę a partnerem, którego zadania obejmują docieranie do określonej grupy docelowej i polecania produktów bądź usług reklamodawcy. Wiąże się on bardzo często z pojęciem influencer marketingu, ponieważ szacuje się, iż najbardziej opłacalne są kooperacje z osobami rozpoznawalnymi w mediach społecznościowych, z dużą ilością obserwatorów i zasięgami. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, na czym polega marketing afiliacyjny, przeczytaj ten artykuł!

  • M-commerce
  • Handel mobilny jest coraz chętniej wybieranym sposobem dokonywania zakupów online i już wiele firm dostrzegło potencjał tego rozwiązania. Wynika to z faktu, że coraz więcej czynności dokonywanych w Internecie odbywa się nie za pomocą komputera stacjonarnego czy laptopa, a telefonu komórkowego. W związku z tym warto, aby zwrócić uwagę na kwestie dostosowania strony internetowej właśnie pod urządzenia mobilne, aby cały proces sprzedaży przebiegał sprawnie dla użytkowników. Obserwuje się również, że marki decydują się na tworzenie własnych aplikacji mobilnych, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów.

Korzyści ze sprzedaży wielokanałowej

Jakie zalety wynikają z zastosowania tej strategii sprzedaży? Mogą to być np.:

  • Budowanie przewagi konkurencyjnej – stworzenie spójnej komunikacji omnichannel wpływa pozytywnie na kreowanie długofalowej relacji z klientem i zwiększania jego lojalności do marki. Jest to niezwykle cenna wartości, ponieważ zadowolony i lojalny klient będzie do Ciebie wracać, aby kupić Twoje produkty oraz prawdopodobnie będzie polecać Twoje usługi innym.
  • Lepsze UX (user experience) – rozbudowana i kompleksowa obsługa klienta w różnych kanałach komunikacji podnosi jakość usług, buduje relację opartą na zaufaniu i obustronnym zaangażowaniu.
  • Wyższe wyniki sprzedaży – wynika to niejako z powyższych punktów. Wysoka jakość obsługi, lojalność wobec marki, skuteczna komunikacja ma realne przełożenie na sprzedaż i wyższe zyski.

Jak wdrożyć strategię omnichannel?

Jakie kroki powinieneś/powinnaś podjąć, jeśli chcesz wprowadzić sprzedaż wielokanałową do swojego biznesu?

  1. Określ, w jakim celu chcesz wprowadzić sprzedaż omnichannel
  2. Od tego zawsze należy zacząć. Za sprawą jasno określonych celów, będziesz wiedział(a), do czego dążysz, dostosujesz nakłady pracy, czas oraz budżet do swoich możliwości.

  3. Segmentacja rynku, czyli wyodrębnienie grup docelowych, do których chcesz dotrzeć
  4. To ważny krok, gdyż dzięki niemu lepiej dopasujesz swoją ofertę, sposób i kanału komunikacji do odbiorców. Aspekty, na które warto zwrócić uwagę to np. płeć, wiek, wykształcenie, dochód, miejsce zamieszkania, wyznawane wartości, zachowania konsumenckie itd. Im więcej informacji zbierzesz, tym łatwiejsze będzie wypozycjonowanie produktu.

  5. Określ, z jakich kanałów komunikacji korzysta grupa docelowa
  6. Jeśli chcesz, aby Twój przekaz trafił do potencjalnych klientów, musisz wiedzieć, gdzie się oni znajdują, z jakich mediów społecznościowych korzystają. Na podstawie pozyskanych danych, dowiesz się, jakie działania są najskuteczniejsze.

  7. Skorzystaj z automatyzacji procesów
  8. Używając narzędzi automatyzujących czynności związane z prowadzeniem sprzedaży, zwiększasz wydajność i optymalizujesz koszty. Możesz np. wdrożyć oprogramowanie obsługi klienta poprzez chatbota, który będzie mógł odpowiedzieć na podstawowe pytania zainteresowanego lub wykorzystać e-mail marketing.

  9. Oferuj wiele sposobów dostawy oraz płatności, aby więcej osób mogło faktycznie kupić Twoje produkty
  10. Np. zamieść kilka możliwości dostawy (odbiór osobisty, do paczkomatu lub pod wskazany adres) oraz zapewnij opcję płatności ratalnej.

Podsumowanie

Rosnące wymagania konsumentów wymagają od przedsiębiorców elastyczności i dopasowania oferty do potrzeb rynku. Poświęcając uwagę sprzedaży wielokanałowej i ciągłym doskonaleniu procesów, możliwe jest budowanie lojalnej i zaangażowanej społeczności, która przyczyni się do sukcesu firmy.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Najważniejsze pytania

  1. Czym jest omnichannel?

    Omnichannel to strategia sprzedaży, w której firma integruje i koordynuje różne kanały dystrybucji (np. sklepy stacjonarne, platformy internetowe, media społecznościowe) w celu zapewnienia spójnego doświadczenia zakupowego dla klienta.
  2. Jakie kanały dystrybucji można wykorzystać w strategii omnichannel?

    W strategii omnichannel można wykorzystać różne kanały dystrybucji, takie jak sklepy stacjonarne, platformy handlowe online, media społecznościowe, wyszukiwarki internetowe, marketing afiliacyjny i handel mobilny (m-commerce).
  3. Jakie korzyści wynikają z sprzedaży wielokanałowej?

    Omnichannel przynosi wiele korzyści, takich jak budowanie przewagi konkurencyjnej, poprawa doświadczenia klienta, zwiększenie wyników sprzedaży, dotarcie do różnych grup odbiorców i większa elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających się preferencji klientów.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie