|
|
4 minut czytania

Zarabiaj w internecie. Jak zrobić paywall?

Skorzystanie z paywalli stało się atrakcyjną formą monetyzacji swojej pracy przez różnego pokroju twórców. Jeżeli jesteś jednym z nich i chcesz zarabiać na swojej twórczości w internecie, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

paywall

Zarabiaj w internecie. Jak zrobić paywall? 

Towarzysząca pandemii dezinformacja jeszcze bardziej wzmogła dyskusję na temat tzw. paywalli, chroniących odpłatną treść przed powszechnym dostępem. Fakt, że content tworzyć może każdy, sprawił, że znacznie obniżyła się jego uśredniona jakość, a wykorzystywane do jego powstania dane często nie podlegają żadnej weryfikacji. Równolegle społeczeństwa stają się coraz bardziej świadome i skłonne płacić za usługi sprawdzonej jakości – dotyczy to również sfery online. Jedną z metod na monetyzację treści jest paywall.

Czym jest paywall?

Paywall jest to bramka dostępu, uzależniająca uzyskanie przez użytkownika widoczności treści od podjęcia przez niego określonych działań. Wyróżnić można przy tym paywall w ramach abonamentu oraz paywall jednorazowy. Narzędzie to stało się sposobem na zarobek dzięki dostarczaniu wartościowego contentu.

Wśród dostępnych modeli paywalli znajdują się:

  • meter paywall – wedle którego darmowy dostęp do treści warunkowany jest ograniczoną ilością odsłon; przekroczenie tego limitu wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty za uzyskanie dostępu. Model ten oparto na mechanizmach śledzących użytkownika i jego ruch w internecie, w związku z czym istnieje wiele dróg jego obejścia (np. tryb incognito, blokowanie plików cookies). Moment konieczności wniesienia opłaty może również podlegać indywidualizacji w oparciu o informacje o zachowaniach użytkownika tak, aby zmaksymalizować szansę na wykupienie przez niego dostępu (tak w wersji dynamic modelu);
  • freemium paywall – oparty na różnicowaniu treści oferowanych w serwisie na te darmowe i odpłatne, które występują równolegle w relacji do siebie;
  • hard paywall – będący modelem typowo odpłatnym, charakterystycznym dla branżowych treści merytorycznych o wysokiej jakości;
  • action paywall – w którym konwersje mają charakter pośredni; wymaga on od użytkownika podjęcia określonego działania w miejsce uiszczenia opłaty za dostęp – mogą to być np. zapis do newslettera, zasubskrybowanie kanału, udzielenie odpowiedzi w ankiecie, zrecenzowanie produktu itp.

Dlaczego warto zdecydować się na paywall?

Powstanie paywalli dyktowane było nie tylko względami ochrony twórców, ale również szerszymi kontekstami – społecznymi, politycznymi i kulturalnymi. Skąd zatem wynika ich rosnąca popularność?

  1. Internet jest pełen twórców: pisarzy, dziennikarzy, blogerów, vlogerów, edukatorów czy komików. Zapewnienie im wsparcia finansowego stanowi wyraz docenienia ich pracy, zainteresowania ich twórczością, daje możliwość rozwoju, a nawet pozwala w pełni poświęcić się tej właśnie działalności.
  2. Treści dostępne “za paywallem” są często znacznie bardziej wartościowe aniżeli te dostępne za darmo.
  3. Paywall stanowi rozwiązanie wobec niechęci użytkowników do oglądania reklam oraz ich skłonności do właczania Adblocka.
  4. Paywall oznacza często dostęp do rzetelnej informacji, a co za tym idzie – pozwala na budowę świadomego społeczeństwa, którym trudno manipulować.
  5. Spadająca popularność prasy drukowanej skłoniła twórców do stworzenia alternatywnych, dostępnych online rozwiązań, również za odpowiednią opłatą.

Jak ustawić paywall?

Sposobem na ustawienie paywalla jest m.in. skorzystanie ze skryptu “content locker“, dostępnego w ramach wielu serwisów (np. MyLead, który oferuje 4 wersje content lockerów – Content Locker CPA, Captcha Locker, File Locker, Mobile Rewards).

Po dodaniu skryptu na stronę każdy odwiedzający ją użytkownik, celem uzyskania dostępu w zablokowanym zakresie, będzie musiał wykonać co najmniej jedno z zadań dostępnych na liście. Lockery działają również w wersji mobilnej. 

Czy paywall jest skuteczną barierą dostępu?

Jak niemal każde ograniczenie, również dostęp w ramach paywalla można niestety ominąć. Jedną z dostępnych, a jednocześnie najprostszych metod jest usunięcie plików cookie z przeglądarki. Istnieją również dedykowane temu celowi programy i wtyczki. Wśród tych ostatnich znajduje się np. Bypass Paywalls, będąca nieoficjalną wtyczką dedykowaną przeglądarce Chrome, z której pomocą można omijać tzw. “soft paywalle”.

Próby obejścia odpłatnych opcji obecne będą zapewne zawsze, jednak tendencje są raczej krzepiące. Bogacące się, coraz bardziej świadome i często tworzące lojalne grupy odbiorców społeczności coraz chętniej są skłonne płacić za interesujący je, rzetelny content. Dlatego też paywalle są wciąż atrakcyjnym dla twórców narzędziem. 

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Najważniejsze pytania

  1. Co to jest paywall?

    Paywall to bramka dostępu, uzależniająca uzyskanie przez użytkownika widoczności treści od podjęcia przez niego określonych działań.
  2. Jakie są rodzaje paywalli?

    Wyróżnić można m.in. meter paywall, freemium paywall, hard paywall i action paywall.
  3. Jak ustawić paywall?

    Paywall ustawić można, korzystając z dostępnych skryptów, takich jak "content locker". 

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie