Zastanawiasz się czy dotyczy cię obowiązek zapłaty podatku PCC przy zakupie towarów handlowych? W takim razie koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Podatek PCC najczęściej kojarzy się z przeprowadzaniem prywatnych transakcji zakupu/sprzedaży. Dlatego też wiele osób, które prowadzą działalność gospodarczą, nie zawsze zdaje sobie sprawę, że niekiedy również w działalności trzeba będzie taki podatek zapłacić do urzędu skarbowego. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się tematem PCC przy zakupie towarów handlowych.
Skrót PCC oznacza podatek od czynności cywilnoprawnych. Kto i co podlega pod ten podatek zostało szczegółowo opisane w ustawie. Co do zasady pod podatek PCC podlegają różne umowy, do których zalicza się m.in. umowę:
Sprzedaży
|
Zamiany rzeczy i praw majątkowych
|
Spółki cywilnej
|
Pożyczki
|
O zniesienie współwłasności
|
Każda zmiana umowy rodzi również obowiązek zapłaty podatku PCC. Podatek jest należny od czynności dokonywanych na terytorium Polski. Jeżeli przedmiot opodatkowania znajduje się poza granicami naszego kraju, ale nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce i czynność cywilnoprawna została przeprowadzona w Polsce, to również rodzi to obowiązek zapłaty podatku.
Zobowiązany do zapłaty podatku PCC jest podmiot/podmioty będące stroną czynności cywilnoprawnej. Zobaczmy na przykładach, jak to wygląda w przypadku przeprowadzania konkretnej transakcji.
Umowa sprzedaży
|
Kupujący |
Umowa zamiany
|
Obydwie strony transakcji |
Umowa spółki cywilnej
|
Wspólnicy spółki |
Umowa pożyczki
|
Pożyczkobiorca |
Umowa zniesienia współwłasności
|
Nabywający rzeczy i prawa majątkowe |
Jeżeli obowiązek zapłaty ciąży na kilku podmiotach, to są one zobowiązane solidarnie do zapłaty tego podatku |
Podatek PCC należy zapłacić do urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, który powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Jednocześnie należy wypełnić i złożyć formularz PCC, na którym znajdą się szczegóły przeprowadzonej transakcji.
Przedsiębiorcy najczęściej dokonują zakupu towarów handlowych od innej firmy, ale przepisy nie zabraniają nabycia także od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Na taką okoliczność strony transakcji sporządzają stosowną umowę, która rodzi obowiązek zapłaty podatku PCC.
W tym miejscu rodzi się pytanie, czy ta kwota 1.000 zł odnosi się do ceny jednostkowej czy całej wartości przeprowadzonej transakcji? W ustawie o podatku PCC można przeczytać, że pod podatek PCC podlegają umowy sprzedaży i zamiany rzeczy i praw majątkowych. Analizując temat w oparciu o ten zapis można wysunąć wniosek, że wskazana kwota będzie dotyczyła jednej umowy.
Przedsiębiorca dokonał zakupu 5 sztuk krzeseł od osoby fizycznej. Cena jednostkowa wynosiła 700 zł, a więc cała wartość zawartej umowy opiewa na kwotę 3.500 zł. Krzesła będą sprzedawane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W tym przypadku trzeba będzie zapłacić podatek PCC od przeprowadzonej transakcji w kwocie 3.500 zł, podatek wyniesie 70 zł (3.500 zł x 2%).
Przedsiębiorca zakupił 5 krzeseł od 5 różnych osób fizycznych. Cena jednostkowa krzesła wynosiła 800 zł. W takim przypadku, pomimo że wartość całej transakcji wynosi 4.000 zł, to przedsiębiorca nie będzie miał obowiązku zapłaty podatku PCC, ponieważ żadna z umów nie przekroczyła 1.000 zł.
Przedsiębiorcy zadają sobie pytanie, czy zapłacony podatek PCC będzie można ująć w PKPiR po stronie kosztów uzyskania przychodów. Co do zasady każdy wydatek, który ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą może zostać zaliczony do kosztów, o ile nie znajduje się w katalogu kosztów podlegających wyłączeniu. Podatek PCC nie został wymieniony w art. 23 ustawy o PIT, dlatego można go zaksięgować w kosztach. Żeby w sposób właściwy zaksięgować PCC musimy jeszcze zajrzeć do Rozporządzenia w sprawie prowadzenia PKPiR, w którym szczegółowo zostały opisane poszczególne kolumny. W pierwszej kolejności należy ustalić, czy zakup dotyczy towarów handlowych i materiałów, czy może jest to zakup np. wyposażenia firmy. W zależności od tego kwota podatku PCC będzie zaksięgowana odpowiednio w kol. 11 lub 13. Zobaczmy opis kolumn w PKPiR:
Kolumna 10 | Zakup towarów handlowych i materiałów według cen zakupu. Cena zakupu jest to cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek VAT a przy imporcie powiększoną o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną o rabaty, opusty, inne podobne obniżenia. Nie został tutaj wymieniony podatek PCC |
---|---|
Kolumna 11 | Koszty uboczne związane z zakupem towarów handlowych i materiałów |
Kolumna 13 | Pozostałe koszty, m.in. zakup wyposażenia i środków trwałych do firmy |
Jeżeli przedsiębiorca dokona zakupu towarów handlowych i od tego zakupu zapłaci podatek PCC, to znajdzie się on w kol. 11 PKPiR, jako koszty uboczne zakupu, w pozostałych przypadkach powinien być ujęty w kol. 13 |
Zapłata podatku PCC może być dokonywana zarówno przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, ale również w niektórych przypadkach przez przedsiębiorców. Jeżeli w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zakupimy towary handlowe od osób nieprowadzących działalności, które będą podlegały odsprzedaży, to nie wolno zapominać, że od każdej takiej umowy należny jest podatek PCC. Kwota wynikająca ze złożonej deklaracji PCC-3 znajdzie się w kosztach uzyskania przychodów w kol. 11 lub 13 w PKPiR. Zapłata podatku i złożenia deklaracji do urzędu skarbowego powinno nastąpić w terminie 14 dni od powstania obowiązku podatkowego, najczęściej będzie to data zawarcia umowy. Jeżeli wartość umowy nie przekracza 1.000 zł, to taka transakcja jest zwolniona od podatku. Przy czym należy pamiętać, że kwota ta odnosi się do wartości całej umowy, a nie ceny jednostkowej zakupu, co zostało wytłumaczone na przykładzie.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!