Analizując proces powstawania e-booków, można stwierdzić, że nic nie powstałoby bez samego pomysłu.
To on staje się podstawą całego dzieła. Jakie kolejne kroki należy więc podjąć, gdy wiemy już, o czym i w jaki sposób chcemy tworzyć nasze treści?
Współcześnie istnieje wiele platform ułatwiających pracę nad e-bookami i umożliwiających ich publikowanie w sieci. Którą z nich warto wybrać? Przedstawiamy listę najlepszych narzędzi.
Nowoczesne platformy opierające się na różnego rodzaju publikacjach cyfrowych stają się coraz popularniejszym narzędziem, które okazuje się szczególnie pomocne przy zamieszczeniu dłuższych tekstów. Dodawane w takiej formie treści można następnie odczytywać na rozmaitych urządzeniach elektronicznych, jak na przykład laptop, smartfon czy tablet.
Podstawową funkcją platform cyfrowych publikacji jest umożliwienie twórcom kreowania i doskonalenia responsywnych projektów, które ostatecznie dostarcza się czytelnikowi w formie e-booków. Równolegle rozwiązanie to stanowi tańszą alternatywę dla tradycyjnych, drukowanych książek.
W efekcie autorom łatwiej jest dotrzeć ze swoją twórczością do jeszcze szerszego grona odbiorców. Sami czytelnicy zyskują błyskawiczny dostęp do rozbudowanej biblioteki, bez względu na to, gdzie akurat przebywają. Wystarczy, że mają przy sobie urządzenie z ulubionymi e-bookami.
Ciekawą opcją jest platforma z naszego rodzimego rynku czyli naffy.io, która umożliwia szybką i łatwą sprzedaż ebooków w social mediach, którą można rozpocząć w ciągu kilku minut od założenia konta. Dzięki temu rozwiązaniu nie ma potrzeby zakładania skomplikowanego sklepu internetowego.
Za pomocą naffy każdy może sprzedawać swoje ebooki w social mediach. Wystarczy skopiować link sprzedażowy i umieścić go w swoim BIO, udostępnić na story czy też wysłać w wiadomości prywatnej – sposób dystrybucji w pełni zależy od autora, co daje mu pełną kontrolę nad sprzedażą. Dodatkowym atutem naffy.io, jest integracja z programami do generowania faktur, m.in. IFIRMA, dzięki czemu rozliczanie sprzedaży ebooków jest bardzo łatwe.
Ile to kosztuje? Założenie konta w naffy.io jest całkowicie darmowe. Pobierana jest tylko niewielka prowizja od sprzedaży każdego ebooka, co oznacza, że płacisz tylko wtedy, kiedy zarabiasz.
Co więcej, możesz dywersyfikować swoje źródła przychodów z naffy.io, sprzedając również produkty cyfrowe, konsultacje, webinary czy vouchery na swoje usługi.
Źródło: https://www.naffy.io/, na dzień 25.07.2024
Amazon stanowi współcześnie jedno z najlepszych miejsc do sprzedaży e-booków. Sama marka z sukcesem zdobyła większość rynku cyfrowych książek. Amazon Kindle Direct Publishing służy do samodzielnego publikowania e-booków. Dzięki temu rozwiązaniu autorzy mogą publikować swoją twórczość bezpośrednio w sklepie internetowym, Kindle Store.
Źródło: https://kdp.amazon.com/en_US/, na dzień 25.07.2024
Ciekawą funkcją jest możliwość sprzedaży ebooka, jak i wersji papierowej. Twórca przesyła plik w wersji cyfrowej. Po dokonanym zakupie przez konsumenta, Amazon drukuje książkę, a następnie zajmuje się wysyłką i obsługą klienta. Autor nie ponosi żadnych kosztów związanych z tym procesem. Za każdą książkę, dostaje natomiast należną prowizję.
Ile to kosztuje? Jeśli twórca sprzedaje tylko e-booki, to zazwyczaj otrzymuje 70% ceny sprzedaży. Taka stawka dostępna jest po spełnieniu określonych warunków. Autor może również zdecydować się na opcję, w której będzie otrzymywać 35% ceny katalogowej. Więcej informacji na temat formy rozliczenia znajduje się pod tym linkiem.
Źródło: https://kdp.amazon.com/en_US/, na dzień 25.07.2024
Kobo to kanadyjska firma, która w swoim asortymencie posiada ebooki, audiobooki oraz różne modele czytników. Jak podkreśla na swojej stronie marka, użytkownik może wybierać spośród ponad 5 milionów tytułów. Kobo posiada również własną aplikację, dostępną w Google Play i App Store. Umożliwia ona użytkownikom czytanie książek w każdym miejscu. Dodatkowo czytelnik może przełączać się pomiędzy swoimi urządzeniami, bez konieczności zapamiętania i odnajdywania strony, na której ostatnio skończył.
Dzięki Kobo Writing Life autorzy mogą publikować swoje utwory, udostępniając je szerokiemu gronu odbiorców. Cały proces jest bardzo łatwy. Wystarczy założyć konto, następnie opublikować książkę oraz poświęcić trochę czasu na jej promocję. Ebook zostanie dodany do katalogu w ciągu 72 godzin.
Źródło: https://www.kobo.com/us/en/p/writinglife, na dzień 25.07.2024
Ile to kosztuje? W przypadku dzieł oryginalnych, autor otrzyma 70% lub 45% ceny katalogowej. Wyższa stawka dotyczy pozycji wycenionych na 2,99 USD lub więcej. Stawka 45% dotyczy prac poniżej tej ceny. Jeśli publikowane książki są częścią domeny publicznej, to twórca otrzyma 20% ceny katalogowej.
Należy wziąć pod uwagę, że Kobo Writing Life obsługuje takie waluty jak: USD, CAD, GBP, EUR, JPY, AUD, NZD i HKD. Osoby, których lokalna waluta jest inna od wymienionych, dostają rozliczenie w USD. Więcej na temat publikacji znajdziesz pod tym linkiem.
Źródło: https://www.kobo.com/us/en/p/writinglife, na dzień 25.07.2024
Barnes & Noble to księgarnia internetowa, która w swoim asortymencie posiada ponad 1 milion e-booków. Równolegle B&N jest jedną z największych księgarni w USA, z magazynami w całym kraju. Dzięki aplikacji NOOK użytkownicy mogą czytać książki na swoich urządzeniach elektronicznych.
Za pomocą Barnes & Noble Press każdy, nawet początkujący autor może opublikować swojego ebooka (lub wersję papierową książki) i sprzedać go milionom czytelników. Cały proces wymaga jednak utworzenia konta i przesłania pliku. W ciągu 72 godzin można zacząć czerpać pierwsze zyski.
Źródło: https://press.barnesandnoble.com/how-it-works, na dzień 25.07.2024
Ile to kosztuje? Twórca dostaje 70% ceny detalicznej. Na stronie internetowej można znaleźć kalkulator, który wylicza, ile autor może zarobić.
Źródło: https://press.barnesandnoble.com/, na dzień 25.07.2024
Apple iBooks to miejsce, w którym użytkownik znajdzie zarówno ebooki, jak i audiobooki. Narzędzie jest dostępne w systemach operacyjnych i urządzeniach iOS i macOS. Jako że aplikacja ta jest preinstalowana na wszystkich urządzeniach Apple, wzrasta realne prawdopodobieństwo, że użytkownicy urządzeń wybiorą właśnie Apple iBooks. Dodatkowo motywującą funkcją jest możliwość wyznaczania swojego celu czytelniczego, co pomaga budować nawyk czytania.
Dla autorów Apple Book przygotowało wyczerpujący poradnik związany z publikowaniem ebooków. Poradnik zaczyna się już od etapu pisania i projektowania utworu, aż po jego publikację i sprzedaż. Niezależnie od ceny ebooka, twórca otrzymuje 70% ceny detalicznej.
Źródło: https://authors.apple.com/, na dzień 25.07.2024
Analogicznie do wcześniejszego przykładu, aplikacja Google Play Books jest preinstalowana na każdym urządzeniu z Androidem. Google Play to sklep internetowy od Google, w którym użytkownik znajdzie gry, aplikacje, muzykę, książki, filmy i nie tylko. Treści są przeznaczone na urządzenia w systemie operacyjnym Android.
Również autorzy mają możliwość sprzedawania swoich ebooków w Google Play. Samo umieszczenie książki w Sklepie Google Play może pomóc w uzyskaniu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Jak to zrobić?
W pierwszej kolejności należy dołączyć do programu partnerskiego (Google Books). Takie członkostwo umożliwia przesłanie książki w odpowiednim pliku – akceptowany jest format PDF i EPUB.
Twórca ma dużą kontrolę nad dystrybucją swojego ebooka. Może wybrać, w jakich krajach będzie sprzedawany oraz czy zastosowane będzie zarządzanie prawami cyfrowymi (digital rights management, DRM). Autor może uzyskać 70% przychodów ze sprzedaży ebooka, tylko jeśli zaakceptuje warunki korzystania z usługi (Google Terms of Service). W innym przypadku procent ten wynosi 52%.
Źródło: https://play.google.com/books/publish/u/0/, na dzień 25.07.2024
Stanowi jedną z popularniejszych platform self-publishingowych. Narzędzie to umożliwia zarówno druk na żądanie, jak i dystrybucję e-booków, równolegle oferując globalną dystrybucję i zasoby realnie pomagające samodzielnym twórcom.
Autorzy e-booków mogą skorzystać z opcji intuicyjnej publikacji stworzonych treści. Wystarczy zapewnić plik EPUB do wnętrza książki i obraz JPG w wysokiej rozdzielczości na okładkę książki.
Źródło: https://www.ingramspark.com/plan-your-book/ebooks, na dzień 25.07.2024
PublishDrive to nowoczesna platforma pomagająca w publikowaniu i dystrybuowaniu tworzonych przez autorów treści na najlepszych platformach do sprzedaży e-booków. Jak podkreśla sama marka, narzędzie to powstało w celu ułatwienia procesu publikacji zarówno początkującym, jak i bardziej doświadczonym twórcom.
Przyjazny dla użytkownika interfejs PublishDrive usprawnia dystrybucję, zapewniając bezproblemowe umieszczanie książek w jednej z najbardziej rozbudowanych w branży sieci. Platforma funkcjonuje w oparciu o stałą miesięczną opłatę subskrypcyjną, dzięki której autorzy mają szansę na efektywne zarządzanie tantiemami.
Na uwagę zasługują tutaj również dostępne narzędzia marketingowe, które to pomagają w zwiększaniu widoczności, wykorzystując siłę zbieranych danych.
Źródło: https://publishdrive.com/, na dzień 25.07.2024
Ze względu na podobieństwo firm Draft2Digital i Smashwords, przedstawiciele postanowili połączyć swoje siły w branży dystrybucji niezależnych ebooków.
Smashwords to amerykańska platforma zajmująca się dystrybucją e-booków, ułatwiając publikowanie książek autorom i wydawcom z całego świata. Dzięki samoobsługowej usłudze niezależni twórcy mogli konwertować swoje pliki, a następnie sprzedawać je online. Dostępna była również możliwość darmowego nadania numeru ISBN.
Samą sprzedaż realizowano nie tylko za pośrednictwem księgarni własnej Smashwords, ale również dzięki globalnej dystrybucji to takich kanałów, jak Apple Books, Kobo, Barnes&Noble i inne. W przypadku pierwszej opcji zarobki twórcy sięgały do 80% ceny detalicznej, natomiast w przypadku drugiej opcji – do 60%.
Ciekawą funkcję stanowiła także możliwość otrzymywania codziennych informacji o sprzedaży od największych sprzedawców. Takie rozwiązanie pozwalało twórcom trzymać rękę na pulsie, śledząc skuteczność swoich książek.
Co przejęcie oznacza dla twórców? Obecni autorzy nie muszą podejmować żadnych dodatkowych kroków, ponieważ systemy obu firm zostaną automatycznie zintegrowane z witryną Draft2Digital.
Źródło: https://www.smashwords.com/about/publishing, na dzień 25.07.2024
Takie rozwiązanie przyniesie twórcom pewne korzyści. Przede wszystkim dostaną dostęp do nowych partnerów handlowych oraz do sklepu Smashwords, w którym będą mogli sprzedawać swoje ebooki. Autorzy będą mogli korzystać również z narzędzi Smashwords do marketingu, w tym także ze Smashwords Coupons.
Draft2Digital nie pobiera opłat za usługi, m.in. formatowania, dystrybucji, czy śledzenia sprzedaży. Twórca rozlicza się dopiero po sprzedaży. Po odliczeniu stawki, autor otrzymuje około 60% ceny katalogowej ebooka.
Źródło: https://draft2digital.com/sw/, na dzień 25.07.2024
Jest to amerykańska platforma, która umożliwia twórcom samodzielne publikowanie i sprzedaż książek drukowanych oraz ebooków. Dzięki odpowiednim narzędziom, odpowiednio dopasowanym do każdego poziomu umiejętności, platforma z powodzeniem ułatwia projektowanie i promowanie plików.
Autor może zdecydować się na sprzedaż przez Blurb Bookstore, Amazon czy Ingram. Blurb.com dostracza więc tylko cennych narzedzi, a to sam twórca ostatecznie decyduje, w jaki sposób pragnie je wykorzystać, kreując treści. W efekcie, zarówno konkretny sposób sprzedaży, jak i promocji książki, zostaje starannie zaprojektowany, uwzględniając indywidualne preferencje i cele autora.
Źródło: https://www.blurb.com/sell-through-blurb, na dzień 25.07.2024
OneRead to kompleksowa platforma do publikowania i bezpiecznej dystrybucji online. Narzędzie to umożliwia tworzenie rozbudowanych, interaktywnych treści, które można następnie bezproblemowo przeglądać na komputerach stacjonarnych, urządzeniach mobilnych, tabletach i urządzeniach do czytania e-booków.
To, co wyróżnia OneRead od pozostałych propozycji, to oparcie platformy na chmurze. Autorzy mogą publikować i dystrybuować pliki cyfrowe na urządzenia elektroniczne. Aby zmniejszyć obawę o bezpieczeństwo treści, platforma została wyposażona w DRM (digital rights management).
Źródło: https://www.one-read.com/take-a-tour.html, na dzień 25.07.2024
Rozpowszechnienie możliwości samodzielnego publikowania e-booków przez ich autorów otworzyło nowe możliwości dla twórców, którym współcześnie łatwiej jest dotrzeć do czytelników. Mnogość dostępnych na rynku platform umożliwia dobór odpowiedniego narzędzia do indywidualnych preferencji. Sam wybór platformy powinien więc opierać się na analizie wielu kluczowych czynników, jak określone wymogi techniczne, system wynagradzania czy dodatkowe funkcjonalności.
Porównanie dostępnych ofert to już pierwszy krok do rozpoczęcia skutecznej sprzedaży własnych e-booków. Wzrost popularności nowoczesnych narzędzi sprawia, że coraz więcej autorów decyduje się na zmonetyzowanie swojej twórczości, sprzedając e-booki online.
Przeczytaj również: Produkty cyfrowe – tworzenie i sprzedaż
W efekcie możliwe staje się połączenie pasji z generowaniem zarobków, również w formie mniej skomplikowanej działalności nierejestrowanej. Wystarczy wykorzystać potencjał podsuwanych przez działające w tym obszarze firmy rozwiązań, które kreują odpowiednie warunki do intuicyjnego tworzenia własnych e-booków. Równie sprawnie przebiega sam proces dystrybucji. Wielkie platformy z łatwością docierają z ofertą książek do rozbudowanego grona czytelników, którzy, po uiszczeniu odpowiedniej opłaty, mogą cieszyć się komfortem dostępu do ulubionych pozycji z dowolnego miejsca.Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Jakie platformy są najlepsze do sprzedaży e-booków?
Jak wygląda rozliczenie vat od sprzedaży e-booków przez takie platformy?
W zakresie rozliczenia sprzedaży e-booków zachęcam do przeczytania: Jak rozliczyć sprzedaż e-booków?