|
|
2 minut czytania

Po co prowadzimy magazyn w działalności handlowej?

Przedsiębiorcy prowadzący lub planujący założyć działalność handlową lub produkcyjną często zastanawiają się, po co zakładać magazyn. Rzeczywiście, prowadzenie magazynu w małej firmie nie jest obowiązkowe, niemniej jednak dobrze wiedzieć, kiedy warto się na niego zdecydować.

dokumenty magazynowe
Przedsiębiorcy prowadzący lub planujący założyć działalność handlową lub produkcyjną często zastanawiają się, po co zakładać magazyn. Rzeczywiście, prowadzenie magazynu w małej firmie nie jest obowiązkowe, niemniej jednak dobrze wiedzieć, kiedy warto się na niego zdecydować.

Magazyn a kontrahenci

Podstawową funkcją magazynu jest prowadzenie szczegółowej ewidencji posiadanych towarów handlowych lub produktów gotowych – stany magazynowe na bieżąco uzupełniamy o zakupione zapasy i pomniejszamy o sprzedaż. Dzięki temu, że śledzimy stany magazynowe i ich zmiany, mamy dostęp do informacji o:
  • Kończących się produktach i brakach w magazynie
  • Popycie na konkretne towary lub produkty
  • Zainteresowaniu daną ofertą przez konkretne grupy klientów.
Pod tym względem magazyn pozwala przede wszystkim na zachowanie porządku – dzięki jasno widocznym stanom magazynowym można na bieżąco uzupełniać kończące się towary, a jednocześnie zrezygnować tymczasowo z zakupu tych, które akurat zalegają dłużej. Dobry program magazynowy pozwala na ustawienie progów stanów magazynowych, dzięki czemu uzupełnić asortyment można już wtedy, gdy towarów będzie mniej niż założony przez nas bufor bezpieczeństwa – a nie dopiero wtedy, gdy rzeczywiście się skończą. Taka kontrola nad magazynem pozwala znacznie lepiej zarządzać kontaktami z kontrahentami. Ustalając, co i kiedy jest nabywane przez klientów, można z dużą dokładnością zaplanować uzupełnianie magazynu, skracając tym samym do minimum czas oczekiwania na dany towar. Łącząc magazyn z programem CRM możemy śledzić, jak często oraz co kupują kontrahenci, dzięki czemu uzyskujemy informację do podjęcia decyzji np. o rabatach.

Magazyn a księgowość

Prowadzenie magazynu pomaga także w księgowości. Połączenie modułów magazynowego z programem księgowym ułatwia przede wszystkim aktualizację stanów magazynowych – wystawienie faktury sprzedaży automatycznie zmniejszy stan magazynowy. Jeśli oprogramowanie jest połączone również z panelem wydatków, możliwe jest dodawanie towarów do magazynu już podczas księgowania faktur zakupowych. Magazyn daje nam także możliwość określenia marży, co jest szczególnie przydatne w sytuacji, gdy nasz asortyment jest różnorodny. Ustalając, jaki procent doliczamy do ceny zakupu danego towaru, mamy możliwość automatycznego wyliczenia ceny detalicznej. Dodatkowo magazyn pilnuje, aby nie dokonywać sprzedaży „po kosztach” – czyli za cenę niższą, niż cena zakupu.
Magazyn nie jest ci potrzebny? Sprawdź dropshipping – i zmniejsz swoje koszty!
 

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003