|
|
7 minut czytania

Podatek od garaży – zmiany 2025. Jak garaż wpływa na wysokość podatku od nieruchomości?

Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych niezajęte na działalność gospodarczą będą opodatkowane jednakową stawką podatku od nieruchomości i uznawane za część mieszkalną budynku. W wyniku tych zmian niektóre osoby zapłacą za garaż stawki nawet dziesięciokrotnie niższe!

podatek od garaży

Podatek od garaży 2025 – omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają: grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W kontekście tego przepisu garaże również podlegają opodatkowaniu. Sprawdź, co się zmieni w podatku od garaży w 2025 roku.

Podatek od garaży w 2024

W stanie prawnym obowiązującym do końca 2024 istnieje różnica w opodatkowaniu garaży w budynkach mieszkalnych.

Garaże będące częścią nieruchomości wspólnej są opodatkowane stawką od budynków mieszkalnych, natomiast garaże stanowiące przedmiot odrębnej własności, które nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, usytuowane w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, podlegają opodatkowaniu wyższym podatkiem od nieruchomości według stawki przewidzianej dla budynków pozostałych.

Nowy podatek od garaży 2025

W nowelizacji ustawy upol uznano, że: „Za część mieszkalną budynku mieszkalnego uznaje się także pomieszczenie przeznaczone do przechowywania pojazdów w tym budynku”.

A zatem wszystkie garaże przynależne do lokalu mieszkalnego, tzn. wpisane do tej samej księgi wieczystej co lokal mieszkalny, od 2025 roku będą miały charakter „mieszkalny”, co ma istotne znaczenie w zakresie stawek od podatku nieruchomości.

W wyniku wprowadzonych zmian wszystkie pomieszczenia do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych, które nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej, będą opodatkowane jednolitą stawką. Zróżnicowanie w opodatkowaniu, zależne od tego, czy miejsce postojowe znajduje się w odrębnym garażu czy jest przynależne do lokalu mieszkalnego, zostanie wyeliminowane.

W konsekwencji tej zmiany stawką podatku od nieruchomości dla budynków mieszkalnych będą opodatkowane również pomieszczenia służące np. do przechowywania rowerów, znajdujące się w prawnie wyodrębnionych garażach.

Jaki podatek od garaży?

Zgodnie z nowymi przepisami od 2025 roku garaże będą klasyfikowane jako część budynku mieszkalnego, co znacząco wpłynie na wysokość podatku.

Wysokość stawek podatku od nieruchomości określa rada gminy, a więc mogą one być inne w różnych miejscowościach. Nie mogą być jednak wyższe niż maksymalne stawki wynikające z art. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W 2025 roku górna granica podatku od garażu niezajętego na działalność gospodarczą to 1,19 zł za 1 m² powierzchni użytkowej, co stanowi dziesięciokrotną obniżkę w porównaniu do stawki 11,48 zł za 1 m² dla obiektów zakwalifikowanych do „budynków pozostałych”, jaką należałoby zapłacić w myśl niezmienionych przepisów. Pozostałe stawki podatku od nieruchomości odnajdziemy w art. 5 upol.

W przypadku budynków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stosowane są wyższe stawki opodatkowania, o czym więcej napisaliśmy w artykule: Nieruchomość związana z prowadzeniem działalności gospodarczej a podatki. Ale uwaga! Jeżeli fakt prowadzenia działalności gospodarczej nie wpływa w znaczący sposób na warunki korzystania z lokalu mieszkalnego, to nie jest objęty wyższą stawką podatku od nieruchomości.

Kto płaci podatek od garażu?

Podatek od garażu, czyli tak naprawdę podatek od nieruchomości, jest wymagalny od:

  • właścicieli miejsc postojowych, niezależnie od tego, czy sami z niego korzystają, czy je wynajmują;
  • posiadaczy samoistnych;
  • użytkowników wieczystych gruntów;
  • posiadaczy nieruchomości lub ich części stanowiących własność Skarbu;
  • państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
    • wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości;
    • nie ma tytułu prawnego.

    W przypadku gdy nieruchomość jest współwłasnością dwóch lub więcej podmiotów, każdy z współwłaścicieli ponosi solidarną odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe, z wyjątkiem sytuacji dotyczącej współwłasności w częściach ułamkowych lokali użytkowych, takich jak garaże wielostanowiskowe w budynku mieszkalnym, gdzie obowiązek podatkowy jest proporcjonalny do udziału w prawie własności.

    Gdy wyodrębniono własność lokali, obowiązek podatkowy dotyczący części wspólnych budynku spoczywa na współwłaścicielach zgodnie z ich udziałem.

    Zasady odpowiedzialności solidarnej nie mają zastosowania, gdy jeden lub kilku współwłaścicieli lub posiadaczy jest zwolnionych z podatku od nieruchomości lub nie podlega temu podatkowi. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy spoczywa solidarnie na tych współwłaścicielach lub posiadaczach, którzy są zobowiązani do płacenia podatku, proporcjonalnie do ich udziału w prawie własności lub posiadaniu.

    Zwolnienia z podatku od nieruchomości sprawdzimy w art. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ponadto, gminy mają możliwość wprowadzenia dodatkowych zwolnień, które można sprawdzić w danej gminie.

    Kiedy zapłacić podatek?

    Podatek od nieruchomości, a zatem także od garażu, opłacają:

    • Osoby fizyczne: w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego;
    • Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej: za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15. dnia każdego miesiąca, a za styczeń do 31 stycznia.

    W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, płaci się go jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.

    Kto składa formularz IN-1?

    Formularz IN-1 dotyczący informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, składają osoby fizyczne. Należy go złożyć u wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego, czyli od np. dnia:

    • zakupu nieruchomości,
    • rozpoczęcia korzystania z nieruchomości jako właściciel,
    • uzyskania prawa użytkowania wieczystego.

    Obowiązek ten dotyczy również osób korzystających ze zwolnienia z podatku od nieruchomości.

    Sprawdź instrukcję, jak wypełnić formularz IN-1 krok po kroku.

    Po złożeniu formularza IN-1 urząd przesyła podatnikowi decyzję o wysokości podatku oraz terminie jego uiszczenia. Jeśli roczny podatek będzie niższy od 9,80 zł, nie dostaniemy decyzji i w ogóle nie zapłacimy podatku.

    Gmina wydaje decyzję o wysokości podatku, którą otrzymują wszyscy współwłaściciele. Do momentu jej otrzymania nie ma obowiązku płacenia podatku. Opłacenie podatku jest solidarnym obowiązkiem, co oznacza, że współwłaściciele mogą ustalić, kto zapłaci całość, a następnie się rozliczyć, lub podzielić podatek i zapłacić osobno. Kluczowe jest, aby cały ustalony podatek został opłacony.

    Jeśli w następnych latach podatkowych nadal posiadamy tę samą nieruchomość, nie ma potrzeby składania informacji IN-1.

    Uwaga! W związku ze zmianą kwalifikacji dla podatku od garażu nie ma obowiązku składania informacji IN-1, jeśli taka informacja została wcześniej złożona. Obowiązek jej złożenia powstaje w momencie nabycia własności nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku zmieniają się zasady dotyczące płacenia podatku od miejsc postojowych, jednak ustalony obowiązek podatkowy pozostaje taki sam, dlatego osoby, które już wcześniej składały formularz IN-1, nie muszą tego robić ponownie. Gminy automatycznie powinny dostosować naliczanie podatku do nowych przepisów.

    W przypadku współwłasności nieruchomości między osobą fizyczną a osobą prawną lub jednostką organizacyjną bez osobowości prawnej osoba fizyczna składa deklarację na podatek od nieruchomości i płaci go według zasad obowiązujących dla osób prawnych, nie otrzymując decyzji o wysokości podatku.

    Kto składa deklaracje DN-1?

    Deklarację DN-1 składają osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki bez osobowości prawnej, do 31 stycznia roku podatkowego. Jeśli obowiązek podatkowy powstał po tej dacie, deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie, wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub zmianę wysokości opodatkowania.

    Sprawdź, jak wypełnić druk DN-1.

    Właściwe podmioty (osoby prawne) kontynuujące działalność prowadzoną w 2024 roku oraz spełniające dodatkowe warunki mogą dobrowolnie przedłużyć termin złożenia deklaracji DN-1 do 31 marca 2025. Nie przewiduje się natomiast przedłużenia terminu dla osób fizycznych na złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1.

    Należy zauważyć, że osoby prawne mają obowiązek corocznego składania deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1, natomiast osoby fizyczne nie muszą składać co roku informacji IN-1.

    Podsumowanie – podatek od garaży 2025

    Z dniem 1 stycznia 2025 r. wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące opodatkowania garaży wielostanowiskowych oraz jednostanowiskowych w budynkach mieszkalnych.

    Kluczową informacją jest to, że właściciele lub współwłaściciele lokali przeznaczonych do przechowywania pojazdów nie będą zobowiązani do składania informacji IN-1 w 2025 roku, pod warunkiem że mają już w urzędzie złożoną taką informację.

    Nowe przepisy mają na celu ujednolicenie sytuacji podatników, eliminując różnice w opodatkowaniu w zależności od tego, czy posiadają miejsce postojowe w garażu stanowiącym odrębną nieruchomość w budynku mieszkalnym, czy też miejsce postojowe przynależne do lokalu mieszkalnego.

    Przeczytaj także: czym jest i kogo obowiązuje podatek katastralny.

Autor ifirma.pl

Dorota Łesak

Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003