Zawiesiłeś działalność gospodraczą i sprzedajesz środek trwały? Sprawdź, co ze składką zdrowotną.
Osoby, które prowadzą firmę zarejestrowaną w CEIDG mogą bezterminowo zawiesić działalność. Po zmianie zasad naliczania składki zdrowotnej w Polskim Ładzie przedsiębiorcy zastanawiają się, czy będą mieli obowiązek zapłacić składkę zdrowotną w sytuacji sprzedaży środka trwałego w trakcie zawieszenia działalności. Na tę wątpliwość będziemy szukali odpowiedzi w dzisiejszej publikacji.
Przedsiębiorca, który decyduje się zawiesić działalność gospodarczą musi ten fakt oficjalnie zgłosić w CEIDG. Na tej podstawie z automatu zostaną sporządzone dokumenty w ZUS na odpowiednich formularzach:
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie ma obowiązku składania deklaracji do ZUS i dokonywania płatności składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie można na pewno podejmować czynności, które pozwolą na osiąganie bieżących przychodów. Jest jednak szereg czynności, które można wykonywać a należy do nich m.in. sprzedaż środka trwałego i wyposażenia firmy. W takim przypadku należy pamiętać, żeby obliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od takiej sprzedaży. W tym miejscu rodzi się pytanie, czy od 1 stycznia 2022 roku sprzedaż środka trwałego w okresie zawieszenia firmy znajdzie się również w podstawie do naliczania składki zdrowotnej.
Zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej do obliczania przychodów i kosztów przy naliczaniu składki zdrowotnej nie uwzględnia się tych osiągniętych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Na pytanie, czy taka sprzedaż będzie uwzględniana przy rocznym ustalaniu składki zdrowotnej na stronie ZUS zamieszczono odpowiedź:
Przedsiębiorca, który dokona sprzedaży środka trwałego w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie będzie miał obowiązku naliczania i opłacania składki zdrowotnej od tej sprzedaży.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!