Metod na sfinansowanie i wykorzystywanie w firmie samochodu osobowego jest sporo. W zależności od wyboru różnie rozliczany będzie VAT oraz koszty. Istotne zmiany dla samochodów przyniesie zmiana przepisów od 1 stycznia 2019 r.
Kompleksowe porównanie jak wygląda wprowadzenie samochodu do firmy. Na jakie sposoby można to zrobić? Jakie są możliwości finansowania? Oraz jak później wygląda rozliczenie poszczególnych kosztów związanych z posiadaniem i wykorzystaniem takiego samochodu? Zobacz poniżej.
Przedsiębiorca, który chce zacząć wykorzystywać samochód osobowy w swojej firmie, nie musi od razu posiadać go w majątku działalności. Alternatywą jest prywatne auto wykorzystywane dla celów firmy* oraz leasing operacyjny, w którym właścicielem samochodu jest leasingodawca, a leasingobiorca opłaca czynsze leasingowe.
Zgodnie z nowymi przepisami, aby samochód niefirmowy mógł być rozliczany w kosztach firmy według poniższych reguł, powinien być własnością lub współwłasnością przedsiębiorcy. Samochody wynajmowane lub użyczone od członka rodziny będą podlegały rozliczeniu na odmiennych zasadach.
Jakie są cechy niefirmowego samochodu osobowego, z uwzględnieniem zmian w podatkach od 2019 r.?
– Konieczna dla wydatków ponoszonych do końca 2018 r. +Brak obowiązku prowadzenia od 2019 r. |
||
Alternatywą dla samochodu niefirmowego jest samochód osobowy wprowadzony do majątku firmy, najczęściej jako środek trwały. Można tutaj przyjąć auto, które podatnik już posiada, bądź też nabyć nowy samochód korzystając ze środków własnych, kredytu albo leasingu finansowego. W 2019 r. zasady korzystania z takiego samochodu będą wyglądały następująco:
– Wydatki na paliwo i eksploatację są kosztem w 75% wartości – chyba że pojazd wykorzystywany jest wyłącznie dla celów firmowych | – Wydatki na paliwo i eksploatację są kosztem w 75% wartości – chyba że pojazd wykorzystywany jest wyłącznie dla celów firmowych | |||
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Ciekawy wpis, bardzo dziękuję. Czy można liczyć na listę kroków jakie należy podjąć aby wprowadzić obecnie używany prywatny samochód na majątek firmy w samym programie iFirma?
Temat został opisany przez nas tutaj.
Ale pogmatwaliście w tych tabelkach chyba tylko po to aby ktoś kogo ta sprawa dotyczy skorzystał z usługi doradcy podatkowego
Temat samochodów w firmie przedsiębiorcy był poruszany niejednokrotnie na blogu eksperckim. Zachęcamy do zajrzenia do bardziej szczegółowych publikacji w temacie. Użytkownicy serwisu ponadto mogą skonsultować swoje wątpliwości z BOK serwisu (księgowość internetowa) lub indywidualną księgową jeżeli korzystają z pakietu biura rachunkowego.