Wysyłasz towary na rzecz klientów z Czech? Sprawdź, czy powinieneś się zarejestrować w czeskim systemie VAT. W naszym kompendium znajdziesz informacje o stawkach VAT w Czechach, progach rejestracyjnych
Przygotowując się do przystąpienia do Unii Europejskiej w 1994 roku, Czechy już rok wcześniej wprowadziły system podatku od wartości dodanej. Czeski VAT jest lokalnie nazywany Dan z pridane hodnoty.
Wszelkie przepisy związane z czeskim podatkiem VAT są regulowane przez ustawę o podatku VAT, która obowiązuje od 1994 roku. Zawiera przede wszystkim najważniejsze wymagania płynące z dyrektyw UE w sprawach podatku VAT. Czechy, jako członek UE, zobowiązują się tym sposobem do ich bezwzględnego przestrzegania. Zasady te tyczą się głównie rejestracji, deklaracji oraz zgodności z czeskim podatkiem VAT.
Ustawa o VAT jest ściśle kontrolowana przez czeskie Ministerstwo Finansów. Organ ten odpowiada za nadzór nad systemem podatku konsumpcyjnego oraz regularne wydawanie wytycznych oraz instrukcji, które wspierają prawidłowość Ustawy.
Każda zagraniczna firma, która oferuje sprzedaż towarów lub usług na rynku lokalnym, zobowiązana jest do rejestracji dla potrzeb czeskiego podatku VAT. Czechy będące członkiem UE, podobnie jak pozostałe kraje wspólnoty, wymagają rejestracji do VAT w sytuacjach typowych dla tego procesu, jak m.in:
Od momentu obowiązywania pakietu VAT-UE z 2010 roku, nie istnieje zbyt wiele sytuacji, które wymagałyby od zagranicznych firm, aby rejestrowały się na potrzeby płacenia podatku VAT na terenie Czech.
Zagraniczne przedsiębiorstwa handlujące na terenie Czech, które zarejestrowały się jako podatnicy VAT/GST w swoim kraju, objęte są zerowym progiem rejestracji VAT.
Przedsiębiorcy świadczący usługi oraz sprzedający towary przez internet dla konsumentów z UE, których obroty z tej sprzedaży przekroczą 42.000 zł (łącznie dla wszystkich krajów), zamiast rejestrować się do czeskiego VAT, mogą zarejestrować się do VAT OSS, o którym więcej przeczytasz w artykule: Jesteś sprzedawcą internetowym? Przygotuj się na VAT OSS
Odpowiednie formularze oraz dostarczenie następującej dokumentacji jest wymagane od czeskiego urzędu skarbowego:
Rzeczoną dokumentację powinno się przetłumaczyć na język czeski korzystając z usług tłumacza przysięgłego.
Żeby móc zarejestrować się jako czeski podatnik VAT, niezbędne jest złożenie wniosku online (w języku czeskim), a następnie podpisanie papierowej kopii potwierdzającej elektroniczne przesłanie wniosku.
Rejestracja trwa około 30 dni. Po jej sfinalizowaniu firma dostaje unikalny czeski numer VAT. Wszystkie państwa Unii Europejskiej mają ustalony własny format tego numeru. Czeski prefiks nosi skrót CZ.
Kod kraju: CZ
Format: 12345678 123456789 1234567890
Liczba znaków: 8, 9 or 10
21% | standardowa | Wszystkie towary i usługi nieobjęte niższą stawką VAT |
12% | obniżona |
|
12% | obniżona |
|
0% | zerowa |
|
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
VAT w Czechach - kiedy należy dokonać rejestracji?
Gdzie składa się czeskie rejestracje VAT?