Załatwianie spraw online wymaga podpisu elektronicznego, czyli potwierdzenia swojej tożsamości. Choć każdy podpis elektroniczny zastępuje podpis własnoręczny, to jednak nie każdy ma zastosowanie we wszystkich sytuacjach.
Załatwiając sprawy przez internet, czy to urzędowe, czy prywatne (np podpisanie umowy) niezbędny jest podpis elektroniczny. Wyróżniamy kilka rodzajów e-podpisów. Sprawdź czym się różnią.
Kwalifikowany (bezpieczny) podpis elektroniczny jest też zwany podpisem kwalifikowanym. Możesz nim podpisać dowolny dokument – załatwiać zarówno sprawy urzędowe, jak i prywatne/firmowe, np.:
Zestaw składający się na podpis kwalifikowany to najczęściej:
Zakup kwalifikowanego podpisu elektronicznego można wliczyć w koszty uzyskania przychodu.
Obok kwalifikowanego e-podpisu, który został omówiony powyżej, jest jeszcze niekwalifikowany podpis elektroniczny.
Podpis niekwalifikowany (powszechny) ma węższe zastosowanie niż kwalifikowany – można go używać w prywatnych lub firmowych relacjach i to pod warunkiem, że dwie strony zawrą umowę, że taki podpis będzie akceptowany.
Podpis niekwalifikowany nie znajdzie zastosowania w kontaktach z urzędami.
Profil zaufany jest bezpłatnym narzędziem publicznym, powiązany z ePUAP-em. Służy on do załatwiania spraw online, ale już tylko z urzędami.
Za pośrednictwem profilu zaufanego możesz logować się do serwisu elektronicznego konkretnego urzędu, czy do ePUAP-u.
Integralną częścią profilu zaufanego jest podpis zaufany. Za pomocą Profilu logujesz się na konkretną stronę (poświadczasz swoją tożsamość), natomiast podpis zaufany służy do podpisywania dokumentów. Podpis zaufany jest tworzony razem z profilem zaufanym.
Profil zaufany można więc przyrównać do dowodu tożsamości potwierdzającego wiarygodność danej osoby, a podpis osobisty do podpisu własnoręcznego. Porównując do osobistej wizyty w urzędzie: na początku pokazujesz dowód osobisty (Profil Zaufany), a potem podpisujesz długopisem jakiś dokument (Podpis zaufany).
Profil zaufany ma zastosowanie do m.in:
Profil Zaufany możesz założyć wybierając jedną z opcji na stronie: Jak chcesz uzyskać profil zaufany lub rejestrując się na ePUAP – wtedy automatycznie jest tworzony Profil Zaufany. Jeżeli wybierzesz opcję zakładania podpisu elektronicznego przez bank (dostawcę tożsamości), e-dowód, czy z podpisem kwalifikowanym – to profil zaufany utworzysz bez wychodzenia z domu. W pozostałych przypadkach będziesz musiał w ciągu 14 dni udać się z dowodem osobistym do tzw. punktu potwierdzającego (są to zasadniczo urzędy), aby podpisać wniosek.
E-dowód co prawda nie jest rodzajem podpisu elektronicznego, ale ten z certyfikatem podpisu osobistego zawiera taką funkcjonalność. Jeśli masz zwyczajny dowód osobisty lub e-dowód, ale bez certyfikatu, wystarczy, że złożysz wniosek o wydanie dowodu z certyfikatem.
E-dowód z certyfikatem podpisu osobistego/do logowania pozwala na m.in.
Podpisem elektronicznym są także tzw. dane autoryzujące czyli zestaw danych składający się z:
Danymi autoryzującymi można podpisać deklaracje podatkowe; PIT lub VAT.
Na koniec warto jeszcze napomknąć o pieczęci elektronicznej. Nie jest ona podpisem elektronicznym, lecz pełni funkcję pieczątki. E-pieczęć nie zawiera danych osobowych, ale dane firmy (np. nazwę, NIP, REGON). Mogą ją stosować tylko osoby prawne. Pieczęć elektroniczna to poświadczenie od jakiego podmiotu pochodzi dokument, nie zaś kto go podpisuje.
Kwalifikowany podpis elektroniczny | Profil Zaufany (podpis zaufany) | Podpis osobisty (e-dowód) | Dane autoryzujące | |
---|---|---|---|---|
Rodzaje dokumentów | dokumenty urzędowe i prywatne | dokumenty urzędowe | dokumenty urzędowe (prywatne – jeśli druga strona wyrazi zgodę). | deklaracje PIT i VAT |
CEIDG (logowanie) | NIE | TAK | TAK | NIE |
CEIDG – rejestracja firmy | TAK | TAK | NIE | NIE |
VAT R | TAK | TAK – jeśli jest dołączany do wniosku CEIDG | NIE | NIE |
ZUS – rejestracja/logowanie do PUE ZUS | TAK | TAK | TAK | NIE |
ZUS – wysyłanie dokumentów | TAK | TAK | TAK – od 1.01.2023 | NIE |
PIT-y roczne | TAK | NIE | NIE | TAK |
JPK VAT | TAK | TAK | NIE | TAK |
CEIDG – likwidacja firmy | TAK | TAK | NIE | NIE |
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.