|
|
4 minut czytania

Jakimi podpisami elektronicznymi można posługiwać się w firmie?

Załatwianie spraw online wymaga podpisu elektronicznego, czyli potwierdzenia swojej tożsamości. Choć każdy podpis elektroniczny zastępuje podpis własnoręczny, to jednak nie każdy ma zastosowanie we wszystkich sytuacjach.

podpisy elektroniczne

Podpis elektroniczny - omówione zagadnienia

Pokaż więcej ↓

Załatwiając sprawy przez internet, czy to urzędowe, czy prywatne (np podpisanie umowy) niezbędny jest podpis elektroniczny. Wyróżniamy kilka rodzajów e-podpisów. Sprawdź czym się różnią.

Kwalifikowany podpis elektroniczny

Kwalifikowany (bezpieczny) podpis elektroniczny jest też zwany podpisem kwalifikowanym. Możesz nim podpisać dowolny dokument – załatwiać zarówno sprawy urzędowe, jak i prywatne/firmowe, np.:

  • złożyć deklaracje podatkowe, np. PIT roczny, JPK, ZUS DRA
  • podpisać sprawozdania finansowe,
  • podpisać faktury,
  • podpisać umowy: handlowe, pracownicze, pełnomocnictwa,
  • potwierdzać tożsamość w kontaktach z urzędami,
  • podpisywać dokumenty urzędowe (wnioski, formularze, oświadczenia itd).

Zestaw składający się na podpis kwalifikowany to najczęściej:

  • specjalna karta kryptograficzna, na której jest zapisany twój certyfikat kwalifikowany,
  • czytnik kart, który podłączasz do swojego komputera,
  • oprogramowanie, które musisz zainstalować.

Zakup kwalifikowanego podpisu elektronicznego można wliczyć w koszty uzyskania przychodu.

Niekwalifikowany podpis elektroniczny

Obok kwalifikowanego e-podpisu, który został omówiony powyżej, jest jeszcze niekwalifikowany podpis elektroniczny.

Podpis niekwalifikowany (powszechny) ma węższe zastosowanie niż kwalifikowany – można go używać w prywatnych lub firmowych relacjach i to pod warunkiem, że dwie strony zawrą umowę, że taki podpis będzie akceptowany.

Podpis niekwalifikowany nie znajdzie zastosowania w kontaktach z urzędami.

Podpis zaufany i profil zaufany

Profil zaufany jest bezpłatnym narzędziem publicznym, powiązany z ePUAP-em. Służy on do załatwiania spraw online, ale już tylko z urzędami.

Za pośrednictwem profilu zaufanego możesz logować się do serwisu elektronicznego konkretnego urzędu, czy do ePUAP-u.

Integralną częścią profilu zaufanego jest podpis zaufany. Za pomocą Profilu logujesz się na konkretną stronę (poświadczasz swoją tożsamość), natomiast podpis zaufany służy do podpisywania dokumentów. Podpis zaufany jest tworzony razem z profilem zaufanym.

Profil zaufany można więc przyrównać do dowodu tożsamości potwierdzającego wiarygodność danej osoby, a podpis osobisty do podpisu własnoręcznego. Porównując do osobistej wizyty w urzędzie: na początku pokazujesz dowód osobisty (Profil Zaufany), a potem podpisujesz długopisem jakiś dokument (Podpis zaufany).

Profil zaufany ma zastosowanie do m.in:

  • spraw firmowych na CEIDG: rejestracja, zawieszenie, likwidacja działalności gospodarczej,
  • spraw ZUS-u: sprawy związane z ubezpieczeniem swoim lub pracownika na PUE ZUS,
  • spraw urzędowych: sprawdzisz swoje rozliczenia podatkowe, czy załatwisz inne sprawy w e-urzędzie skarbowym.

Profil Zaufany możesz założyć wybierając jedną z opcji na stronie: Jak chcesz uzyskać profil zaufany lub rejestrując się na ePUAP – wtedy automatycznie jest tworzony Profil Zaufany. Jeżeli wybierzesz opcję zakładania podpisu elektronicznego przez bank (dostawcę tożsamości), e-dowód, czy z podpisem kwalifikowanym – to profil zaufany utworzysz bez wychodzenia z domu. W pozostałych przypadkach będziesz musiał w ciągu 14 dni udać się z dowodem osobistym do tzw. punktu potwierdzającego (są to zasadniczo urzędy), aby podpisać wniosek.

E-dowód

E-dowód co prawda nie jest rodzajem podpisu elektronicznego, ale ten z certyfikatem podpisu osobistego zawiera taką funkcjonalność. Jeśli masz zwyczajny dowód osobisty lub e-dowód, ale bez certyfikatu, wystarczy, że złożysz wniosek o wydanie dowodu z certyfikatem.

E-dowód z certyfikatem podpisu osobistego/do logowania pozwala na m.in.

  • podpisywanie dokumentów wysyłanych online do urzędu,
  • logowanie do portali administracji publicznej (biznes.gov.pl, epuap, pue, praca.gov),
  • korzystanie z kwalifikowanego podpisu elektronicznego – możesz w e-dowodzie umieścić kwalifikowany podpis, co sprawi, że będziesz mieć jedną (uniwersalną) kartę. W tym celu musisz jednak skontaktować się z firmą, od której kupiłeś podpis kwalifikowany

Dane autoryzujące jako e-podpis

Podpisem elektronicznym są także tzw. dane autoryzujące czyli zestaw danych składający się z:

  • imienia i nazwiska,
  • daty urodzenia,
  • PESEL-u lub NIP-u
  • kwoty ubiegłorocznego przychodu (brana z PIT rocznego).

Danymi autoryzującymi można podpisać deklaracje podatkowe; PIT lub VAT.

Pieczęć elektroniczna

Na koniec warto jeszcze napomknąć o pieczęci elektronicznej. Nie jest ona podpisem elektronicznym, lecz pełni funkcję pieczątki. E-pieczęć nie zawiera danych osobowych, ale dane firmy (np. nazwę, NIP, REGON). Mogą ją stosować tylko osoby prawne. Pieczęć elektroniczna to poświadczenie od jakiego podmiotu pochodzi dokument, nie zaś kto go podpisuje.

Czym można podpisać wybrane formularze?

Kwalifikowany podpis elektroniczny Profil Zaufany (podpis zaufany) Podpis osobisty (e-dowód) Dane autoryzujące
Rodzaje dokumentów dokumenty urzędowe i prywatne dokumenty urzędowe dokumenty urzędowe (prywatne – jeśli druga strona wyrazi zgodę). deklaracje PIT i VAT
CEIDG (logowanie) NIE TAK TAK NIE
CEIDG – rejestracja firmy TAK TAK NIE NIE
VAT R TAK TAK – jeśli jest dołączany do wniosku CEIDG NIE NIE
ZUS – rejestracja/logowanie do PUE ZUS TAK TAK TAK NIE
ZUS – wysyłanie dokumentów TAK TAK TAK – od 1.01.2023 NIE
PIT-y roczne TAK NIE NIE TAK
JPK VAT TAK TAK NIE TAK
CEIDG – likwidacja firmy TAK TAK NIE NIE

Autor ifirma.pl

Dorota Łesak

Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003