|
|
2 minut czytania

Podpisywanie JPK_V7

Zastanawiasz się jak będziesz podpisywał nowe pliki JPK? Zaraz wszystko będzie jasne.

podpisywanie jpk

Zostały już wdrożone nowe pliki JPK. Zmiana przepisów, jak to zawsze bywa na początku, niesie mnóstwo pytań i wątpliwości. Jest to kolejne wyzwanie dla przedsiębiorców i księgowych. Wiele zagadnień rozstrzyganych jest na razie na płaszczyźnie teoretycznej, ale już od 1 października 2020 roku trzeba się będzie z nimi zmierzyć praktycznie. W tej publikacji opiszemy, jak będzie odbywać się podpisywanie JPK – autoryzacja nowych plików.

Podpisywanie JPK_V7

Podpisanie i przesłanie wcześniej przygotowanego pliku JPK_V7 kończy proces przekazywania pliku do organu podatkowego. Jeżeli przedsiębiorca zleca prowadzenie księgowości do biura rachunkowego, wówczas to właściciel biura ma obowiązek przygotowania i przesłania plików JPK w ramach posiadanych uprawnień.

W procesie wysyłki nowego pliku JPK_VAT przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z następujących metod autoryzacyjnych:

  1. Profilu Zaufanego

    jest to bezpłatny podpis elektroniczny, który osoba fizyczna może założyć niemal w każdym urzędzie, jak również za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Do skutecznego złożenia podpisu niezbędny jest kod autoryzacyjny, który jest wysyłany na wskazany kanał autoryzacji.

  2. Kwalifikowanego podpisu elektronicznego

    to płatny elektroniczny podpis służący do podpisywania dokumentów, który należy zakupić u jednego z certyfikowanych dostawców.

  3. Danych autoryzujących

    jest to bezpłatna metoda, w której do autoryzacji służą dane ewidencyjne: NIP lub PESEL, imię, nazwisko, data urodzenia oraz odpowiednia kwota przychodu osiągniętego w 2018 roku (w plikach składanych w 2020 roku).

Autoryzacja za pomocą danych autoryzujących jest przeznaczona tylko dla przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą np. w formie spółki cywilnej nie będą mogły w ten sposób autoryzować nowego pliku JPK.

Podpis profilem zaufanym został udostępniony przede wszystkim dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Z opcji tej skorzystać mogą także inne podmioty jak np. spółka cywilna. Wymagane jest jednak w takim przypadku dodatkowo złożenie upoważnienia UPL-1 dla osoby, która będzie podpisywała deklarację spółki swoim profilem zaufanym może to być np. wspólnik spółki.

Przedsiębiorca może również skorzystać z usług pełnomocnika, który posiada elektroniczny podpis kwalifikowany. W takiej sytuacji musi także złożyć do właściwego miejscowo urzędu skarbowego pełnomocnictwo na formularzu UPL-1.

Ostatnim etapem zamykającym proces przesyłania plików JPK po złożeniu i podpisaniu poprawnego JPK_VAT z deklaracją jest pobranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO).

Ministerstwo Finansów udostępnia narzędzia do nowego JPK_V7 – przeczytaj.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie