Każdy sklep internetowy musi spełnić pewne wymogi formalne, a przede wszystkim umieścić na swojej stronie internetowej odpowiednie dokumenty informacyjne dla użytkownika – klienta.
Jest to istotne z punktu widzenia prawa, albowiem w e-sklepach często dochodzi do sprzedaży towarów lub usług, co rodzi powstanie praw i obowiązków po stronie osób zawierających umowę, np. sprzedaży.
Najbardziej znanym dokumentem jest regulamin sklepu internetowego, który zawiera zbiór zasad, praw i obowiązków podmiotów uczestniczących w e-handlu. Natomiast oprócz regulaminu koniecznie jest posiadanie dokumentów informacyjnych w zakresie danych osobowych oraz plików cookies.
O tym, czym jest polityka prywatności oraz polityka plików cookies, przeczytasz w poniższym artykule.
Polityka prywatności to dokument informujący użytkownika, np. sklepu internetowego, o tym, w jaki sposób są zbierane, wykorzystywane i przetwarzane jego dane osobowe. Dokument ten jest niejako obowiązkowy, albowiem przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE wymagają spełnienia przez sprzedawcę będącego administratorem danych osobowych pewnych obowiązków informacyjnych. Dlatego posiadanie takiego dokumentu informacyjnego jest wymagane względem podmiotów, które prowadzą np. sklepy internetowe, ponieważ dochodzi wtedy do powierzenia i przetwarzania danych osobowych klienta.
Elementy polityki prywatności:
Wzór polityki prywatności oraz więcej informacji na jej temat znajdziesz tutaj.
Sprzedawca marketplace, czyli na większej platformie sprzedażowej, również powinien posiadać politykę prywatności, albowiem również zbiera, wykorzystuje i przetwarza dane osobowe kupującego.
Pliki cookies (ciasteczka) to nic innego jak dane informatyczne, które są przechowywane w urządzeniu użytkownika, z którego korzysta, i służą np. targetowaniu reklam czy personalizacji treści wyświetlanych na danej stronie internetowej.
Wśród rodzajów plików cookies należy wyróżnić:
Co do zasady użytkownik musi wyrazić zgodę na używanie plików cookies marketingowych i analitycznych, które nie są niezbędne do działania danej strony internetowej.
Prawo telekomunikacyjne wymaga, aby administrator strony (podmiot świadczący usługi telekomunikacyjne lub usługi drogą elektroniczną) przed instalacją plików cookies na urządzeniu użytkownika poinformował go o nich oraz zdobył jego zgodę na ich korzystanie. Użytkownik musi wiedzieć, w jaki sposób pliki cookies zostaną zainstalowane oraz w jaki sposób będzie mógł je usunąć. Co jednak ważniejsze, przed instalacją oprogramowania użytkownik musi wyrazić zgodę na ich instalację i używanie.
Więcej o plikach cookies przeczytasz tutaj.
Z kolei polityka plików cookies stanowi dokument informacyjny dla użytkownika danego sklepu internetowego, ale w zakresie:
Polityka plików cookies jest obowiązkowa i jej zakres reguluje ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne oraz dyrektywa 2002/58/WE, dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej).
Elementy polityki plików cookies:
Polityka plików prywatności i polityka plików cookies to dwa podstawowe dokumenty informacyjne, które są wymagane w e-sklepach. Obie polityki mogą być sporządzone w jednym dokumencie, jednakże dla czytelności każdego dokumentu rekomenduje się stworzenie dwóch odrębnych polityk. Pamiętaj jednak, że w zakresie plików cookies sprzedawca na swojej stronie internetowej powinien poinformować użytkowników o tym, że korzysta z plików cookies, oraz w jakim celu są one wykorzystywane. Co więcej, użytkownik musi wyrazić zgodę na ich używanie.
Jeśli chcesz wiedzieć, czym jest regulamin sklepu internetowego i pobrać gotowy wzór, przeczytaj ten artykuł.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.