Konsumenci, stojąc przed wyborem zakupu danego towaru albo usługi, w pierwszej kolejności zapoznają się z opiniami innych klientów na temat produktu bądź też samego sklepu, aby dowiedzieć się, jak oceniają je osoby, które dokonały już zakupu w danym sklepie internetowym.
Nie ma co ukrywać – szereg pozytywnych opinii to najlepsza rekomendacja danego produktu. Czy zawsze jednak należy wierzyć opiniom widniejącym w Internecie? Czy każda jest autentyczna? Czy przedsiębiorca może weryfikować i usuwać opinie negatywne albo takie, które nie pochodzą od konsumentów? Czyli polityka opinii w sklepie online jest konieczna?
Na powyższe pytania odpowiemy w poniższym artykule!
Zacznijmy od tego, czym są opinie. Krótko mówiąc, są to komentarze i oceny danego towaru czy usługi pochodzące od podmiotu, który nabył dany produkt od konkretnego sprzedawcy bądź za pośrednictwem jego sklepu internetowego. Konsumenci, pisząc opinie w Internecie (na danej stronie internetowej) dają tym samym rekomendacje względem tego, czy warto dany produkt kupić.
Tym samym każdy ma prawo do wyrażania opinii, czyli ma swobodę w wyrażaniu swoich poglądów, otrzymywania i dalszego przekazywania informacji. Ale czy są jakieś granice w wyrażaniu opinii?
Przepisy prawa karnego przewidują odpowiedzialność karną za głoszenie i wystawienie opinii o charakterze krzywdzącym, prowadzących do zniesławienia danej osoby. W sferze internetowej najczęstszymi przestępstwami, których dopuszczają się osoby fizyczne, są zniesławienie i zniewaga.
Powyższe przepisy, w szczególności regulacje zawarte w § 2 obu przepisów, odnoszą się do środków masowego komunikowania, pod czym kryje się między innymi Internet. Oznacza to, że dopuszczając się zniewagi lub zniesławienia za pomocą Internetu, można popełnić przestępstwo. Karą za popełnienie tych przestępstw jest albo kara grzywny, albo kara ograniczenia wolności.
Omnibus, czyli dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 roku zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta, zawiera regulacje dotyczące konieczności sporządzenia i posiadania w sklepie internetowym dokumentu informacyjnego o opiniach i ich pochodzeniu (czy pochodzą rzeczywiście klienta-konsumenta), weryfikacji, publikacji czy też usuwania.
Z kolei z motywu 49 dyrektywy Omnibus wynika zakaz dla przedsiębiorców w zakresie zamieszczania „nieprawdziwych opinii i rekomendacji konsumenckich, takich jak polubienia w mediach społecznościowych, lub zlecania ich zamieszczania innym osobom z myślą o promowaniu własnych produktów, a także manipulowania opiniami i rekomendacjami konsumenckimi, na przykład poprzez publikowanie tylko pozytywnych opinii i usuwanie negatywnych”.
Z dyrektywy Omnibus wprost wynika, że:
Brak jest w przepisach prawa regulacji określających konkretne elementy polityki opinii. Jednakże odnosząc się do motywów dyrektywy Omnibus, można wyprowadzić wniosek na temat tego, jakie informacje powinna zawierać. Zatem poniżej przedstawiamy przykładowe zestawienie elementów, które warto byłoby zawrzeć w tymże dokumencie:
Niewątpliwie polityka opinii w sklepie online to bardzo ważny i konieczny dokument, który musi znajdować się na stronie internetowej e-sklepu. Pomaga on zapoznać się z procedurą weryfikowania i publikowania opinii w sklepie internetowym, a przede wszystkim zwiększać wśród konsumentów świadomość tego, jak weryfikować, czy dana opinia jest wiarygodna i autentyczna.
A jeśli chcesz pobrać darmowy wzór regulaminu sklepu internetowego, to przejdź tutaj.Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.