|
|
4 minut czytania

Poprawione przepisy o białej liście – czego dotyczą?

Jesteś lub będziesz czynnym podatnikiem VAT? Dowiedz się, co się zmieniło w przepisach o białej liście.

biała lista podatników ustawa

Biała lista podatników zaczęła obowiązywać od 1 września 2019 roku. Wprowadzenie nowego wykazu czynnych podatników w VAT pociągnęło za sobą nie tylko zmianę przepisów ustawy o VAT, ale również o podatku dochodowym. Sprawdzanie numerów rachunków bankowych, na które dokonuje się zapłaty za faktury zakupowe oczywiście nie jest obowiązkowe, ale zapłata na rachunek spoza białej listy niesie określone konsekwencje na gruncie podatku dochodowego.

Zapłata na rachunek spoza białej listy a podatek dochodowy

Na jakie konsekwencje finansowe naraża się przedsiębiorca, który dokona płatności za fakturę powyżej 15.000 zł na rachunek bankowy spoza białej listy pisaliśmy już wielokrotnie, ale przypominamy jeszcze raz. Otóż w takiej sytuacji płatność zostanie wyłączona z kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym. Takie przepisy zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. Można uniknąć konsekwencji składając zawiadomienie ZAW-NR do naczelnika urzędu skarbowego.

Biała lista podatników ustawa – co się zmieniło w przepisach od 1 lipca 2020 r.?

W ustawie o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw zostały zapisane te zmiany. Ustawa weszła w życie z dniem 1 lipca 2020 r. a opublikowano ją w dzienniku ustaw pod poz. 1065.

W ustawie zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych zmianie uległ m.in. przepis art. 14 ust. 2i. W tym przepisie wymienione zostały przypadki, w których nie ustala się przychodu w podatku dochodowym, tym samym nie dojdzie do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22p ust. 4.

W jakich przypadkach nie dojdzie do wyłączenia z kosztów w podatku PIT po zmianach?

Otóż wprowadzono wprost do ustawy pewne uregulowania, które wcześniej były jedynie przedmiotem wyjaśnień. Chodzi o następujące przypadki, w których nie dojdzie do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów pomimo zapłaty na rachunek bankowy, który nie znajduje się na białej liście:

  • Jeżeli zapłata należności za fakturę kosztową zostanie dokonana w mechanizmie podzielonej płatności,
  • Jeżeli będą to faktury dokumentujące transakcje WNT, import towarów, import usług lub dostawa towarów rozliczana przez nabywcę,
  • Jeżeli wpłata będzie dokonana na rachunki cesyjne lub rachunki wykorzystywane do działalności własnej banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (SKOK).
Zapłata za transakcje zagraniczne na rachunki spoza wykazu, jak również na rachunki cesyjne w bankach i SKOK-ach były przedmiotem objaśnień Ministerstwa Finansów.

Zupełną nowością jest możliwość uniknięcia konsekwencji w przypadku zapłaty za fakturę kosztową w mechanizmie podzielonej płatności.

Zawiadomienie ZAW-NR zmiana

Jeżeli przedsiębiorca dokonał płatności na rachunek bankowy znajdujący się poza biała listą mógł uniknąć konsekwencji jeżeli w terminie 3 dni złożył zawiadomienie do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury zawiadomienia ZAW-NR – tak brzmiał przepis pierwotny. Zmiana przepisów wydłużyła termin złożenia zawiadomienia z 3 do 7 dni, a w okresie trwania pandemii do 14 dni. Obecnie zawiadomienie składa się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla nabywcy towaru/usługi.

Biała lista podatników ustawa – od kiedy obowiązują zmienione przepisy?

Pomimo że ustawa zmieniająca zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2020 r. to przedsiębiorcy mogą się zastosować do zmienionych przepisów z datą wsteczną od 1 stycznia 2020 r. Niesie to za sobą określone szanse dla przedsiębiorców, którzy np. spóźnili się ze złożeniem zawiadomienia ZAW-NR, a więc według prawa mogą w tej chwili dopełnić tej formalności.

Ponadto takie firmy, które dokonały korekty kosztów z powodu zapłaty na rachunek spoza białej listy, a jednocześnie płatność ta była dokonana w mechanizmie podzielonej płatności, mogą również skorygować poprzednie księgowania i odzyskać koszty uzyskania przychodów. Oczywiście przepisy nie odnoszą się do zagadnienia terminu korygowania kosztów z uwagi na zmienione przepisy, które obowiązują wstecznie. Jak widać sytuacji problematycznych z tym związanych może być jeszcze wiele.

Trudno odpowiedzieć na pytanie, w jakich terminach powinny być przywrócone do kosztów uzyskania przychodów wydatki poprzednio wyłączone z kosztów. Przepisy na ten temat milczą, dlatego w takich sytuacjach najlepiej zasięgnąć opinii radcy prawnego, zadać pytanie w organie podatkowym lub wystąpić z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Być może Ministerstwo Finansów wyda stosowne objaśnienia w tym temacie, wówczas powiadomimy o przyjętych rozwiązaniach.

Przeczytaj: Zawiadomienie ZAW-NR czy obowiązuje nievatowca?

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobisty księgowy
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie